اونس طلا2337.71
مظنه14,856,000
18 گرم3,429,500
ارزش سکه33,470,568
قدیم (بهار)37,600,000
جدید (امامی)41,000,000
نیم24,100,000
ربع14,400,000

آیا وصیت شفاهی اعتبار دارد؟

اصولا وصیت باید طبق قانون مدنی نوشته شود تا بعد از فوت متوفی دارای اعتبار باشد؛ اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا وصیت شفاهی متوفی در دوران حیات اعتبار دارد؟

به گزارش سایت طلا، اصولا وصیت باید طبق قانون مدنی نوشته شود تا بعد از فوت متوفی دارای اعتبار باشد؛ اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا وصیت شفاهی متوفی در دوران حیات اعتبار دارد؟

اعتبار وصیت شفاهی یکی از مسائل بسیار پر چالش است. وصیت‌کردن توسط متوفی گاهی ممکن است زبانی و شفاهی باشد. قانون‌گذار فقط در شرایطی وصیت‌نامه شفاهی را می‌پذیرد که دارای تشریفات و قواعد خاصی باشد.

اعتبار وصیت شفاهی

از نظر شرع مقدس، تفاوتی میان کتبی یا شفاهی بودن وصیت‌نامه وجود ندارد. حکم شرعی وصیت‌نامه شفاهی یا لفظی آن است که توسط وصی انجام شود؛ اما نکته مهم آن است که قانون‌گذار فقط در دو حالت وصیت‌نامه شفاهی را معتبر می‌داند.

اولین فرض دررابطه‌با این موضوع آن است که یک شرایط خاص و غیرعادی باید وجود داشته باشد. مثل در جنگ بودن موصی (فردی که وصیت می‌کند) یا در اشتغال ارتش باشد. در این شرایط اگر وصیت‌کننده در بیمارستان بوده و مجروح باشد، باید وصیت خود را در حضور رئیس بهداری ارتش و مدیر بیمارستان انجام داده باشد و در غیر این شرایط، باید آن را در نزد دو گواه و نزدیک افسر یا هم ردیف او، انجام دهد.

وصیت شفاهی

دومین فرض، مربوط به مواردی غیر از موارد بالا است، یعنی انجام وصیت شفاهی در شرایط عادی و معمولی است که در این صورت نیز، تنها در صورتی وصیت‌نامه شفاهی معتبر بوده که نزد دو گواه، صورت گیرد.

البته این مورد نیز شرایطی دارد که یکی از آن‌ها، وصیت را با ذکر دقیق تاریخ، مکتوب نموده و موصی و گواهان، ذیل آن را امضا کنند. در خصوص اعتبار وصیت شفاهی ذکر این نکته نیز ضروری است که وصیت‌کننده باید، این وصیت را در کمال صحت عقل و با اختیار و اراده و درحالی‌که دارای اهلیت قانونی بوده، انجام داده باشد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد