اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

بیت کوین را باید به‌عنوان ارز حساب کرد یا ذخیره ارزش؟

با گسترش بازار رمزارزها به‌ویژه افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال‌شده، جایگاه ارزهای رمزنگاری‌شده نزد مردم و تحلیلگران بازارهای مالی تغییر کرده‌است. اکنون تعداد زیادی از تحلیلگران بازار، Bitcoin را به‌عنوان گزینه‌ای برای ذخیرهٔ ارزش می‌دانند.

با گسترش بازار رمزارزها به‌ویژه افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال‌شده، جایگاه ارزهای رمزنگاری‌شده نزد مردم و تحلیلگران بازارهای مالی تغییر کرده‌است. اکنون تعداد زیادی از تحلیلگران بازار، Bitcoin را به‌عنوان گزینه‌ای برای ذخیرهٔ ارزش می‌دانند.

در این مقاله ابتدا مفهوم ذخیرهٔ ارزش Store Of Value را شرح داده‌ایم، سپس به سراغ این موضوع که آیا بیت کوین گزینه‌ٔ خوبی برای ذخیرهٔ ارزش است یا خیر می‌رویم. در پایان نیز نظر افراد برجسته و مطرح را در این باره بیان کرده‌ایم. لطفاً تا پایان مطلب با ما همراه شوید.

ذخیرهٔ ارزش چیست؟

به دارایی‌هایی که ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کنند ذخیرهٔ ارزش گفته می‌شود. عمر مفید این دارایی‌ها از قبیل طلا و فلزات دیگر نامحدود است، لذا تبدیل دارایی‌ به این فلزات روشی امن برای حفظ ارزش دارایی محسوب می‌شود. همچنین ارزش و به‌بیانی دیگر قیمت این دارایی‌ها در طول زمان کم نشده و حتی احتمال افزایش ارزش آن‌ها وجود دارد.

دارایی‌های ذخیرهٔ ارزش چه ویژگی‌هایی دارند؟

به‌طورکلی هر دارایی یا کالایی که از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد را می‌توان به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش یا Store Of Value در نظر گرفت:

ماندگاری

ماندگاری مهم‌ترین مشخصهٔ دارایی‌های ذخیرهٔ ارزش است. به این ترتیب شما نمی‌توانید هر دارایی یا کالایی که ارزش ذاتی داشته باشد و یا حتی ارزش آن در طول زمان افزایش یابد را به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش در نظر بگیرید، چراکه یک کالای ذخیرهٔ ارزش علاوه‌بر این‌ها، ماندگاری نیز دارد. به این معنی که در گذر زمان از بین نمی‌رود و یا از کیفیت آن کم می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، دو کالای طلا و مواد غذایی را در نظر بگیرید. در حالی که برخی مواد غذایی به‌دلیل کمیاب بودن دارای ارزش ذاتی هستند و حتی در دراز مدت به ارزش آن‌ها افزوده می‌شود، اما به دلیل فاسدشدن نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک کالای ذخیرهٔ ارزش استفاده کرد. این قضیه درمورد طلا صدق نمی‌کند. طلا یک دارایی با ارزش و ماندگاری دائمی است.

کمیاب

برای قرار دادن یک کالا یا دارایی در زمرهٔ دارایی‌های ذخیرهٔ ارزش، علاوه‌بر ارزش ذاتی و ماندگاری، باید کمیاب نیز باشند. با وجود این‌که منابع طلا در جهان بسیار زیاد است، اما این کالا به‌طور محدود در اختیار افراد قرار دارد، لذا ارزشمند است و ارزش خود را در طولانی مدت حفظ می‌کند.

تولید دشوار و هزینه‌بَردار

ویژگی دیگر کالاهای ذخیرهٔ ارزش، دشواری تولید آن‌هاست. این مفهوم را در مقایسهٔ دلار با طلا توضیح می‌دهیم. برخی از مردم ارزهای کاغذی از قبیل دلار را نوعی دارایی ذخیرهٔ ارزش قلمداد می‌کنند. در حالی که تولید این دارایی بسیار آسان است و چاپ بی‌رویه از ارزش آن کم خواهد کرد، اما طلا به‌سختی تولید می‌شود و حتی تولید آن در آزمایشگاه‌ها به اندازه‌ای نبوده که بازار پر از طلا شود.

بیت کوین را به‌عنوان ارز در نظر بگیریم یا ذخیرهٔ ارزش؟

امروزه ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی نقش پررنگی دارند و همین امر موجب توجهٔ ویژهٔ تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به این حوزه شده‌است. Bitcion به‌عنوان قدیمی‌ترین رمزارز و پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر خرید بیت کوین، نگه‌داری و فروش آن با قیمت‌های بالا، افراد زیادی را ثروتمند کرده‌است.

ممکن است عملکرد عالی بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال بسیاری از افراد را به این فکر که «آیا این دارایی دیجیتال را می‌توان به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش در نظر گرفت؟» سوق دهد، اما دو مورد مهم در این باره حائز اهمیت است:

اول این‌که عمر بیت کوین نسبتاً کوتاه است. دومین مورد نوسان بالای قیمت بیت کوین در طول دوره‌های مختلف است، به این معنی که داده‌ها در برخی از دوره‌ها از رشد قیمت و در برخی از دوره‌ها از سقوط آن خبر می‌دهند. همین دور مورد ذخیرهٔ ارزش انگاشتن بیت کوین را زیر سؤال می‌برند.

از طرفی کارشناسان مالی مدعی هستند که قدیمی بودن فناوری بیت کوین و نواقص موجود این ارز رمزنگاری‌شده به‌زودی از ارزش و جایگاه آن در دنیای ارزهای دیجیتال کم خواهد کرد. در هر حال وجود دوگانگی در خصوص ویژگی‌های بیت کوین، مزایای آن به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش و نظر برخی چهره‌های مشهور حوزه‌های مالی منجر به ارائه نظرهای متفاوت از جانب کارشناسان شده‌است.

ویژگی‌ها و مزایای بیت کوین به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش

براساس نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بیت کوین می‌تواند به‌عنوان یک گزینهٔ ذخیرهٔ ارزش به‌کار برده شود، چراکه این دارایی از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

بیتکوین کمیاب است: با توجه به این‌که فقط 21 میلیون بیت کوین در دنیا وجود دارد، لذا تقاضا برای خرید بیت کوین زیاد است، به‌تبع آن قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند.

تولید بیت کوین دشوار است: برای تولید و استخراج بیت کوین همانند تولید و استخراج طلا، به زمان و انرژی زیادی نیاز خواهد بود، لذا این ارز یکی دیگر از ویژگی‌های ذخیرهٔ ارزش را نیز دارد.

بیت کوین قابل‌حمل است: قابلیت حمل آسان یکی از ویژگی‌های دارایی‌های ذخیرهٔ ارزش به‌شمار می‌رود. بیت کوین در این زمینه حتی از طلا هم بهتر عمل کرده‌است، چراکه امکان ذخیره و نگه‌داری مبلغ زیادی از آن تنها بر روی یک قطعهٔ کوچک در بیت کوین فراهم است نه طلا. از طرفی بیت کوین با هزینهٔ بسیار کم و در سریع‌ترین زمان، به دورترین نقاط دنیا منتقل و جابه‌جا می‌شود. در حالی که چنین پروسه‌ای برای طلا بسیار دشوارتر است.

بیت کوین قابلیت تقسیم‌پذیری دارد: بیت کوین قابلیت تقسیم‌پذیری به واحدهای کوچک‌تر تحت عنوان ساتوشی را دارد و انجام معاملات با آن بسیار آسان است. همین امر موجب شده‌است تا این دارایی به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش کارایی خوبی داشته باشد.

نظر افراد مشهور دربارهٔ ذخیرهٔ ارزش بودن بیت کوین

افراد مطرح و سرشناس بسیاری دربارهٔ ذخیرهٔ ارزش بودن بیت کوین اظهار نظر کرده‌اند. ازجمله می‌توان به نظر جوزف بونو سخنران دانشگاه نیویورک و نویسندهٔ حوزهٔ فناوری‌های بیت کوین اشاره کرد. بونو معتقد است کالای ذخیرهٔ ارزش باید در طولانی مدت ارزش خود را حفظ کند و همه باید این را باور داشته باشند، بنابراین از نظر بونو طلا یک کالای ذخیرهٔ ارزش است که به تغییرات سیاسی وابسته نیست و ارزش خود را در طول زمان از دست نخواهد داد.

در حالی که افرادی همانند مارک کوبان سرمایه‌گذار میلیاردر همچون بونو نظر منفی دربارهٔ ذخیرهٔ ارزش بودن بیت کوین دارد، افراد دیگری همچون ایلان ماسک، پیتر تیل و سنتیا لومیس بر این باورند که بیت کوین گزینهٔ خوبی برای حفظ ارزش دارایی به‌شمار می‌رود.

جمع‌بندی

با توجه به مطالب ذکرشده در این مقاله، در نظر گرفتن بیت کوین به‌عنوان یک دارایی ذخیرهٔ ارزش حالتی دوگانه دارد. از طرفی ویژگی‌های این رمز ارز با ویژگی‌های ذخیرهٔ ارزش همخوانی دارد و علاوه‌بر آن نسبت‌به سایر کالاهای ذخیرهٔ ارزش مرسوم ازجمله طلا و نقره، دارای مزایای حائز اهمیتی است. از طرفی دیگر عمر کم این رمز ارز و نوسانات قیمت آن در دوره‌های مختلف بسیاری از افراد را دچار تردید کرده‌است. در پایان پیشنهاد می‌کنیم مقاله "ویژگی‌ ذخیره ارزش بیت کوین" را برای اطلاعات بیشتر درباره ذخیره ارزش بیت کوین بخوانید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد