اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

فواید شگفت‌انگیز نور خورشید برای سلامتی

استفاده از نور خورشید، نوشیدن آب کافی، داشتن تغذیه سالم و خواب باکیفیت توصیه‌هایی هستند که برای حفظ و بهبود سلامتی دائم تکرار می‌شوند.

به گزارش سایت طلا، توصیه‌های سلامتی بسیار زیادند و یکی از چیزهایی که همیشه می‌شنوید این است که به‌اندازه کافی آب بنوشید و از نور خورشید استفاده کنید. ما انسان‌ها اساساً گیاهانی هستیم با هیجاناتی بسیار پیچیده! انسان‌ها و گیاهان وجه اشتراک‌های زیادی دارند، از جمله اینکه هر دو برای زنده‌ماندن به نور خورشید نیازمندند.

یکی از دلایل اصلی توصیه به استفاده از نور خورشید این است که خورشید بهترین منبع طبیعی ویتامین D ‌است و انسان برای حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و کاهش احتمال پوکی و شکستگی استخوان به ویتامین D ‌ کافی نیاز دارد. اما نور خورشید فواید دیگری هم دارد.

نور خورشید باعث ترشح سروتونین می‌شود

بیشتر ما احساس کسالت و بی‌حوصلگی را در روزهای ابری و خاکستری و احساس انرژی و سرزندگی را در روزهای آفتابی تجربه می‌کنیم. علتش هم سروتونین یا کمبود آن است. قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند حس و حالتان را خوب کند، علائم افسردگی و اضطراب را کاهش داده و احساس شادی و نشاط و تندرستی به شما بدهد. سروتونین تنظیم‌کنندهٔ خلق و خوست و کمک می‌کند ریتم طبیعی شبانه‌روزی بدن که برای بهبود کیفیت خواب ضروری است تنظیم شود.

نور خورشید به ما کمک می‌کند بخوابیم!

اگر گاهی برای راحت‌تر خوابیدن مکمل ملاتونین مصرف می‌کنید پس بهتر است این بار نور خورشید صبحگاهی را امتحان کنید. وقتی ما صبح در معرض تابش خورشید قرار می‌گیریم، ترشح ملاتونین شبانه، زودتر رخ می‌دهد و در نتیجه شب راحت‌تر به خواب می‌رویم. در واقع قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را تنظیم کرده و بی‌خوابی را برطرف کند.

نور خورشید بیدار و هشیارمان می‌کند

خورشید صبحگاهی به ما کمک می‌کند خوب بخوابیم و خوب بیدار شویم. وقتی صبح فوراً بعد از بیدارشدن از خواب در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم، سطح آدنوزین پایین می‌آید که باعث افزایش انرژی و توانایی ما برای مقابله با التهاب و عفونت می‌شود و احساس خواب‌آلودگی ناشی از آدنوزین را کاهش می‌دهد.

اگر عاشق یک فنجان قهوه صبحتان هستید پس این را هم به یاد داشته باشید که قهوه گیرنده‌های آدنوزین را مهار می‌کند و به همین علت است که وقتی بعد از بیدارشدن از خواب قهوه می‌نوشیم احساس هشیاری و انرژی می‌کنیم. اما درحالی‌که قهوه فقط گیرنده‌های آدنوزین را مهار می‌کند و باعث می‌شود کمتر احساس خواب‌آلودگی کنیم، نور طبیعی خورشید سطح آدنوزین را هم پایین می‌آورد.

نور خورشید خوش‌اخلاقمان می‌کند

باز هم سروتونین! نور خورشید ما را خوش‌اخلاق‌تر هم می‌کند. سروتونین یک فرارسان عصبی در مغز و روده‌های ماست. مکانیسم اثر این هورمون حال خوب کن به این صورت است که برای اثرگذاری و تبدیل تریپتوفان به تریپتوفان هیدروکسیلاز ۲ به ویتامین D ‌ نیاز دارد که یکی از مراحل ضروری برای دریافت سروتونین است.

نور خورشید سلامت جنسی و باروری را بهبود می‌بخشد

اگر بخواهید قدرت جنسی‌ یا باروری‌تان را تقویت کنید، ویتامین D ‌ و نور خورشید برای سلامت باروری‌تان ضروری‌اند. قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث تقویت میل جنسی هم در زنان و هم در مردان می‌شود. پرتو فرابنفش نور خورشید، سطح تستوسترون را در مردان افزایش می‌دهد و در زنان نیز سطح ویتامین D می‌تواند با عملکرد تخمدان‌ها و سطح هورمون‌های باروری مانند هورمون محرک فولیکول و استرادیول در زنان مرتبط باشد.

نور خورشید التهاب را کاهش می‌دهد

التهاب در بدن اتفاقی ناخوشایند است، خصوصاً التهاب سیستمیک. نور خورشید دارای اثرات ضدالتهابی روی بدن است که می‌تواند به کاهش احتمال بیماری‌های التهابی مزمن مانند آرتریت و آسم کمک کند.
شواهد نشان می‌دهد میان قرارگرفتن در معرض نور خورشید و فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی یک ارتباط معکوس وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند کمتر در معرض نور خورشید بودن (محرومیت از نور خورشید) در واقع عامل سالیانه ۳۴۰ هزار مرگ در ایالات متحده آمریکا و ۴۸۰ هزار مرگ در اروپاست.

نور خورشید احتمال سرطان را کاهش می‌دهد

هر چند خیلی وقت‌ها می‌شنویم که قرارگرفتن در معرض نور خورشید احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد؛ اما واقعیت دیگر این است که نور خورشید می‌تواند احتمال سرطان را کاهش دهد! هر چند ریسک سرطان پوست همچنان یک مسئله است که باید آن را جدی گرفت، اما مطالعات نشان داده‌اند استفاده منظم از نور خورشید دارای خاصیت محافظت‌کنندگی در برابر سرطان سینه، سرطان کولورکتال و سرطان پروستات و لنفوم غیرهوچکین است. فراموش نکنید که استفاده از ضدآفتاب، مهم‌ترین مسئله در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست است.

نور خورشید برخی از بیماری‌های پوستی را بهبود می‌بخشد

نور خورشید به دلیل اینکه کاهش‌دهندهٔ التهاب عمومی در بدن است، تابش مستقیم آن (اگر بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول نکشد خطری ندارد)، می‌تواند به کاهش التهابات در سطح پوست نیز کمک کند. قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند برای درمان عوارضی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه مفید باشد. ضمناً ویتامین D ‌ تولید شده در بدن توسط نور خورشید می‌تواند توانایی التیام و ترمیم پوست را تقویت کند.

نور خورشید سیستم ایمنی ما را تقویت می‌کند

هر وقت که سیستم ایمنی بدن ما تقویت شود، چندین امتیاز برای سلامتی ما خواهد داشت. قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند تولید گلبول‌های سفید خون را که مسئول مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها هستند افزایش دهد. همچنین ویتامین D تولید شده در بدن به‌واسطه نور خورشید، سیستم ایمنی را تنظیم کرده و التهاب را کاهش می‌دهد که برای مبارزه با عفونت‌ها مهم است.
به گزارش وب گاه تبیان، استفاده درست و منظم از نور خورشید می‌تواند ریسک بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم و برخی از سرطان‌ها را کاهش دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد