اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اگر آب داخل ساعت مچی رفت فوراً این اقدامات را انجام دهید

ساعت یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که هر فرد می‌تواند با انتخاب بهترین نمونه آن به استایل خود جلوه‌ای خاص و شیک ببخشد.

به گزارش سایت طلا، ساعت یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که هر فرد می‌تواند با انتخاب بهترین نمونه آن به استایل خود جلوه‌ای خاص و شیک ببخشد. برندهای متعددی در حوزه ساعت‌سازی مشغول به فعالیت هستند که هر یک از آن‌ها با اضافه کردن قابلیت‌های مختلف به محصولات خود سعی دارند در بازار جایگاه بهتری کسب کنند. یکی از این قابلیت‌ها، ضد آب بودن و میزان مقاومت ساعت در برابر آب است. بسیاری از آقایان و خانم‌ها هنگام خرید ساعت مچی مردانه و زنانه به ضد آب بودن آن توجه می‌کنند. اما تشخیص ساعت مچی ضد آب گاهاً می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در این مقاله قصد داریم روش‌هایی را به شما عزیزان بگوئیم که با دانستن آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که ادعای فروشنده مبنی بر ضد آب بودن ساعت درست است یا خیر!

تفاوت ساعت Water Resistance و Water Proof (مقاوم در برابر آب و ضد آب)

برای شناسایی ساعت مچی ضد آب، در ابتدا خوب است که فرق بین Waterproof و Water Resistant را بدانید. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که این دو عبارت معنای یکسانی دارد! در صورتی که منظور از ساعت‌های Waterproof، محصولاتی است که به طور کامل در برابر آب نفوذناپذیر بوده و آب به هیچ‌وجه نمی‌تواند راهی برای نفوذ به درون آن‌ها پیدا کند. در واقع می‌توان گفت که این ساعت‌ها هیچ‌گونه شیار، شکاف و روزنه‌ای برای ورود آب ندارند؛ بنابراین زمانی که می‌گوئیم این ساعت Waterproof است، منظور ما ضد آب بودن محصول می‌باشد.

اما در مقابل، ساعت‌هایی که کنار نام خود صفت Water Resistant یا مقاوم در برابر آب را دارند، تا حدودی در برابر نفوذ آب از خود مقاومت نشان می‌هند و آن را پس می‌زنند، اما کاملاً ضد آب نیستند! در واقع این ساعت‌ها می‌توانند مدت زمان مشخصی در معرض آب قرار گیرند یا این که تحمل حجم مشخصی از آب را دارند و اگر آب وارده به آن‌ها بیشتر از حد مجاز باشد بالاخره شکست می‌خورند! پس برای تشخیص ساعت مچی ضد آب بهتر است که ابتدا از Waterproof یا Water Resistant بودن آن اطمینان حاصل فرمائید.

چگونه ضد آب بودن ساعت را تست کنیم؟

روش‌های متعددی برای تشخیص ساعت مچی ضد آب وجود دارد. لازم به ذکر است که ضد آب بودن یک ساعت بر اساس ۳ فاکتور اصلی دسته کوک (پیچ تنظیم)، قاب پشتی و واشرها تعیین می‌شود. درجه مقاومتی که ساعت می‌تواند از خود نشان دهد نیز توسط برند سازنده ساعت مشخص خواهد شد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است در این مورد مدنظر داشته باشید، این است که تغییر عمر باتری و استهلاک واشرها می‌تواند بر مقاومت ساعت در برابر آب تأثیرگذار باشد. روی دفترچه ساعت مچی‌های ضد آب بر حسب مدل درباره این قابلیت مطالب گوناگونی نوشته شده است که باید پیش از خرید آن‌ها را بخوانید.

بخار شیشه ساعت به چه معناست؟

یکی از راه‌های تشخیص ساعت ضد آب توجه به شیشه آن است. زمانی که زیر شیشه ساعت بخار کند، به این معنا است که رطوبت یا آب به داخل ساعت نفوذ کرده و وارد بدنه آن شده است. یکی از عمده‌ترین دلایل این اتفاق، پوسیدگی واشرهای قاب پشتی و دسته کوک می‌باشد. ناگفته نماند که قرار گیری ساعت در معرض حرارت نیز می‌تواند سبب گشاد شدن واشرها و کاهش مقاومت آن‌ها در برابر آب شود.

اگر داخل ساعت مچی آب رفت چه کنیم؟

چنانچه داخل ساعت مچی آب رفت، می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

یکی از بهترین روش‌ها استفاده از رطوبت‌گیر به منظور از بین بردن بخار شیشه است. برنج خام و سیلیکاژل ازجمله بهترین رطوبت‌گیرها برای انجام این کار محسوب می‌شوند. معمولاً داخل جعبه کفش یا کیف جدید، سیلیکاژل وجود دارد. این ماده شیمیایی، جاذب بسیار عالی برای رطوبت بوده و می‌تواند از هر ماده‌ای در برابر نفوذ رطوبت به خوبی مراقبت کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی می‌توان از خاک گربه پس از تشخیص ساعت مچی ضد آب و ورود آب به داخل بدنه آن به منظور از بین بردن رطوبت استفاده کرد! ابتدا خاک را در یک ظرف ریخته، ساعت را درون آن قرار داده و درب آن را ببندید. پس از گذشت ۲ الی ۳ روز رطوبت داخل ساعت تبخیر شده و جذب خاک خواهد شد.

اگر پس از تست ضد آب بودن ساعت متوجه نفوذ رطوبت شدید، می‌توانید از نور خورشید به منظور خالی کردن آب نیز استفاده کنید. علاوه بر نور خورشید، می‌توانید از سایر منابع گرما برای خارج کردن آب داخل ساعت استفاده کنید. سشوار یا لامپ ازجمله منابع گرمایشی دیگر هستند.

یکی دیگر از ساده ترین روش‌ها مراجعه کردن به تعمیرکار است. چنانچه پس از انجام روش‌های خانگی که به شما معرفی کردیم، مشکل همچنان پابرجا بود، می‌توانید به یک تعمیرگاه تخصصی ساعت مراجعه فرمائید.

هر چند وقت یکبار ضد آب بودن ساعت را امتحان کنیم؟

از آن‌جایی که ساعت‌ها به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته در حال کار کردن هستند، بهتر است که توجه زیادی به سلامت آن‌ها داشته باشید. پیشنهاد ما این است که بی‌دلیل ساعت خود را باز نکنید؛ چرا که باز کردن بی‌رویه ساعت باعث می‌شود که در معرض گرد و غبار، خاک و ذرات ریز قرار بگیرد و مکانیسم آن به مرور زمان دچار مشکل شود. علاوه بر این، هر اندازه دفعات تکرار این کار بیشتر باشد، به همان میزان روی مقاومت ساعت شما در برابر آب تأثیر منفی خواهد گذاشت. توصیه می‌شود ساعت خود را تنها سالی یک بار مورد بررسی قرار دهید. اگر این کار توسط تعمیرکار ساعت انجام شود بهتر است.

انواع پارامترهای ساعت ضد آب (مقاومت ساعت در آب)

همان‌طور که گفته شد، عواملی مختلفی برا ضد آب بودن ساعت موجود دارد. برای تشخیص این که ساعت شما ضد آب است یا خیر، باید با پارامترهایی که بر حسب فشار، اتمسفر و فاصله توسط شرکت سازنده ساعت برای هر مدل در نظر گرفته شده است آشنا شوید. در ادامه به شرح این مفاهیم عمومی خواهیم پرداخت:

مقاوم تا ۳۰ متر

این ساعت‌ها در صورت رها شدن تا ارتفاع ۳۰ متر در آب و رطوبت مقاوم هستند؛ از این رو نمی‌توان از آن‌ها برای شنا کردن و قرارگیری در معرض فشار آب بالا استفاده کرد.

مقاوم تا ۵۰ متر

این ساعت‌ها تا عمق ۵۰ متر در آب و رطوبت مقاوم بوده و می‌توان از آن‌ها برای شنا کردن در آب‌هایی با عمق پایین استفاده کرد.

مقاوم تا ۱۰۰ متر

ساعت‌هایی که تا ۱۰۰ متر عمق آب مقاوم هستند برای استفاده در هنگام شنا تا هر عمقی مجاز خواهند بود. در نتیجه برای تشخیص ساعت مچی ضد آب مقاوم تا ۱۰۰ متر می‌توانید با آن تا هر عمقی که دلتان خواست شنا کنید!

مقاوم تا ۲۰۰ متر

این ساعت‌ها معمولاً برای غواصی‌های غیرحرفه‌ای مناسب هستند.

مقاوم تا ۱۰۰۰ متر

مقاومت این ساعت‌ها بسیار بالا بوده و می‌توان از آن‌ها به راحتی برای غواصی حرفه‌ای استفاده کرد.

نکته: ساعت کاسیو اصل یکی از بهترین گزینه ها برای خرید ساعت مچی ضد آب محسوب میشود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد