اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

زنان در این ۳ مورد می‌توانند از شوهرشان شکایت کنند

به‌طورکلی طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حق طلاق فقط برای زوج ثابت است و زوجه فقط در صورتی می‌تواند حکم طلاق بگیرد و از همسرش شکایت کند که دلیل محکمه‌پسند ارائه دهد.

به گزارش سایت طلا، به‌طورکلی طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حق طلاق فقط برای زوج ثابت است و زوجه فقط در صورتی می‌تواند حکم طلاق بگیرد و از همسرش شکایت کند که دلیل محکمه‌پسند ارائه دهد.

شرایط شکایت‌ کردن از شوهر یکی از مواردی است که در مورد آن سوالات بسیاری می‌شود. دعاوی زن و شوهر از جمله دعاوی خانوادگی هستند که در دادگاهی جدا از دادگاه عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرند. قاعدتاً زمانی که زوج و زوجه قصد طرح دعوا بر علیه یکدیگر را دارند، باید به این دادگاه مراجعه نمایند.

شرایط شکایت‌ کردن از شوهر

در این مطلب قصد بررسی دعاوی زن علیه شوهر را داریم و به تعدادی از مهم‌ترین دعاوی زن و شوهر اشاره خواهیم کرد.

شرایط شکایت‌ کردن از شوهر بابت عدم پرداخت نفقه

یکی از آثار عقد نکاح، وجوب پرداخت نفقه زن است که بر عهده مرد گذاشته می‌شود. مصادیق نفقه در شرع اسلام و قانون ایران عبارت‌اند از؛ خوراک، پوشاک، مسکن، هزینه‌های درمان و … . حال اگر مرد نفقه زن را پرداخت نکند، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست مطالبه نفقه تقدیم کند.

پس از طرح دعوا و شکایت زن، کارشناس مبلغی را به‌عنوان نفقه زن تعیین خواهد کرد و مرد موظف به پرداخت آن خواهد شد. اگر مرد پس از حکم دادگاه باز هم از پرداخت نفقه امتناع کند، حق طلاق برای زن ثابت می‌شود.

پس یکی از دعاوی زن و شوهر که منجر به ثبوت حق طلاق و صدور حکم طلاق برای زن می‌شود، دعوا بر سر عدم پرداخت نفقه است.

پزشکی قانونی برای اثبات ضرب و شتم زوجه توسط زوج

موضوع بعدی در دعاوی زن و شوهر می‌تواند، ضرب و شتم زوجه توسط شوهر باشد. به‌عبارت‌دیگر اگر مرد به‌صورت عمدی اقدام به ضرب و شتم همسر خود کند یا حتی با فحاشی و توهین موجب بی‌احترامی به وی شده باشد زن حق شکایت از او را خواهد داشت. زیرا ضرب و شتم به هر میزان که باشد طبق قانون، جرم انگاشته می‌شود.

پس از شکایت زن از شوهر خود با موضوع ضرب و شتم، میزان جراحات ایجاد شده توسط پزشکی قانونی مشخص خواهد شد. در نهایت نیز پس از اثبات وجود آثار ضرب‌وجرح، دادگاه حکم صادر خواهد کرد.

بنابراین، حکم نهایی و میزان مجازات در شکایت زن از شوهر با موضوع ضرب و شتم، باتوجه‌به رای و نظر پزشکی قانونی صادر خواهد شد.

شرایط شکایت‌ کردن از شوهر بابت اعتیاد شدید زوج

به‌طورکلی طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حق طلاق فقط برای زوج ثابت است و زوجه فقط در صورتی می‌تواند حکم طلاق بگیرد که دلیل محکمه‌پسند ارائه دهد. یکی از دلایل محکمه‌پسند جهت دریافت حکم طلاق از جانب زوجه، اثبات عسروحرج است.

قانون‌گذار در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به بیان مواردی که از مصادیق عسروحرج هستند می‌پردازد. وی در تبصره ۲ این ماده اعتیاد زوج به انواع مواد مخدر و ابتلای وی به مشروبات الکلی را یکی از مصادیق عسروحرج معرفی می‌کند.

در نتیجه به‌موجب این قانون، زن در صورت اعتیاد شدید شوهر خویش به مواد مخدر یا مشروبات الکلی یا هر ماده دیگری که منجر به زوال عقل می‌شود و به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد می‌کند قادر به شکایت و دریافت حکم طلاق خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد