اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازرسی‌های آژانس فراتر از چیزی که مجلس مقرر کرده نیست

سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: سازمان انرژی اتمی در مذاکراتی که داشته براساس اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به آن متعهد است و در چارچوب همان پادمان‌های پذیرفته شده، عمل کرده و می‌کند و قرار نیست که دایره بازرسی‌ها فراتر از چیزی که مجلس مقرر کرده انجام شود.

به گزارش سایت طلا ، ابوالفضل ظهره‌وند در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی درباره تفاهم صورت گرفته میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سفر آقای گروسی بعد از آن انجام شد که هفته قبل بازرسان آژانس در تهران حضور پیدا کرده و تایید کردند که غنی‌سازی در همان سطحی که قبلا اعلام شده و در چارچوب پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است و موادی هم که پیدا شده بود ارتباطی به غنی‌سازی نداشته است.

وی افزود: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش دارد که بتواند ارتباط خود را با تهران فعال نگه دارد، هرچند ممکن است مطالب و انتظاراتی از جمله برقراری پادمان‌های گسترده‌تر، مسئله تغییر و کاهش تعداد سانتریفیوژ و یا افزایش تعداد بازرسی‌ها را مطرح کرده باشد. اما مهم این است که سازمان انرژی اتمی در مذاکراتی که داشته براساس اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به آن متعهد است و در چارچوب همان پادمان‌های پذیرفته شده، عمل کرده و می‌کند و قرار نیست که دایره بازرسی‌ها فراتر از چیزی که مجلس مقرر کرده انجام شود.

ظهره‌وند بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو متعهد به اساسنامه آژانس، پادمان‌ها و عضو ان پی تی در همان چهارچوب مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را دنبال می‌کند و بازرسی‌ها هم در همان چهارچوب‌های پذیرفته شده گذشته در حال انجام است.

سفر گروسی به تهران مُعیِد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است

وی ادامه داد: به اعتقاد من سفر آقای گروسی به تهران اگر وی نخواسته باشد سیاسی برخورد کند باید مُعیِد فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد زیرا وظیفه ذاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آژانس تمرکز روی جنبه‌های فنی و حقوقی است و قرار نیست از مطالبات غربی‌ها و آمریکایی‌ها نمایندگی کند و این نکته بسیار حائز اهمیتی است.

ظهره‌وند درباره مدنظر نبودن دسترسی به اشخاص و دانشمندان و نصب دوربین‌ها در توافق ایران و آژانس اظهار کرد: انتظارات طرف غربی کف و سقفی ندارد. آنها انتظار دارند که ما دسترسی به دانشمندان هسته‌ای را برای آنها فراهم کنیم که قطعا درخصوص چنین موضوعی صحبت نشده و ایران هم پذیرای این موضوع نخواهد بود ضمن اینکه در مورد تغییر تعداد دوربین‌ها هم وضعیت به این ترتیب است و توافقی صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی بنابر نظر و ملاحظات امنیت ملی و منافع کشور و مصوبه مجلس عمل می‌کند صرفنظر از اینکه طرف غربی یا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه مطالباتی را مطرح کند. به طور یقین مطالباتی را که آنها مطرح می‌کنند در چارچوب اهداف خودشان علیه امنیت ملی ما است در حالی که ما به منافع و مسائل امنیت ملی در چارچوب مصوبات مجلس و ملاحظاتی که به سازمان داده شده عمل می‌کنیم.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای ادامه داد: اگر اختلاف و تفاوتی در مواضع دیده می‌شود مربوط به طرف غربی است. اهمیتی ندارد که آنها همواره آرزوهای منفی‌شان را علیه ما مطرح کرده و می‌کنند بلکه مهم این است که ما در مواضع خودمان بایستیم و قاعدتاً سازمان انرژی اتمی ما این وظیفه مهم را هم انجام داده و می‌دهد.

وی درخصوص تقدیم چارچوب برنامه ملی همکاری‌های فنی (سی پی اف) به مدیرکل آژانس اظهار کرد: وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی ان پی تی این است که مانع از این شوند که کشورها به سمت فعالیت هسته‌ای نظامی بروند اما نکته دیگر این است که به کشورها کمک کنند تا بتوانند مسیر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود را تکمیل کرده و آن را گسترش دهند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا یادآور شد: برنامه‌ای که ایران به مدیرکل آژانس پیشنهاد داده در چارچوب حقوق و مطالبات هسته‌ای ایران است. ما عضو آژانس هستیم برای اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های آژانس برای تکمیل فعالیت‌های هسته‌ای و تکنولوژی هسته‌ای‌مان استفاده کنیم اما متاسفانه آژانس تاکنون جز کارشکنی همکاری ویژه و مشخصی نداشته است.

اقدام سازمان انرژی اتمی یادآوری به آژانس و گروسی است

ظهره‌وند افزود: معتقدم که اقدام سازمان انرژی اتمی در راستای یادآوری به آژانس و گروسی برای مشخص بودن برنامه ایران است و ما در چارچوب این برنامه فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای ۲۰ سال آینده دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر آژانس در اینجا بازرسی می‌گذارد و برنامه‌ای را برای ایران تنظیم می‌کند باید در این چارچوب باشد که نسبت به اینکه انحرافی در فعالیت هسته‌ای ایران اتفاق نمی‌افتد اطمینان پیدا کند و هم کمک ‌کند که ایران به اهداف تکنولوژیکی خود دست یابد.

دستیابی آژانس به پادمان‌های جدید در سایه همکاری با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

ظهره‌وند ادامه داد: این موضوع دو ویژگی دارد. وقتی آژانس بتواند با فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران همراهی و همکاری کند در سایه این همکاری حتی می‌تواند به پادمان‌های جدیدی دست پیدا کنند تا در قبال سایر کشورها، هم بتواند از عدم انحراف به سمت فعالیت‌های نظامی اطمینان حاصل کند و هم حقوق اعضای آژانس را تامین کنند.

وی بیان کرد: این موضوع موجب می‌شود که اعتماد به آژانس افزایش پیدا کند به این معنا که همکاری که آژانس بین‌المللی با سازمان انرژی اتمی ایران خواهد کرد برای روابط آژانس با دیگر کشورها اعتمادساز خواهد بود. اکنون توپ در زمین آقای گروسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و باید دید به درخواست و برنامه پیشنهادی ایران چه پاسخی می‌دهد که صحبت های آقای گروسی نیز امیدوار کننده بود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره افزایش بازرسی‌ها در صورت افزایش سطح غنی‌سازی با توافق ایران و آژانس اظهار کرد: این موضوع هم توافق ایران و آژانس پیش‌بینی شده است که چنانچه سطح غنی‌سازی افزایش پیدا کند به همان میزان شرایط ایمنی و آمد و رفت بازرسان هم افزایش پیدا می‌کند.

ظهره‌وند افزود: ما اکنون در سطح غنای ۶۰ درصد قرار داریم و با شرایطی که سه و هفت دهم درصدی که بوده متفاوت است. همه اینها در چارچوب برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده است و موضوع متفاوتی صرفا برای ایران نیست.

وی گفت: یقینا اگر ما روزی بر حسب نیازهای تکنولوژیک‌مان، سطح غنی‌سازی را روی ۸۰ درصد ببریم، در آن صورت آمد و رفت بازرسین هم متفاوت می‌شود و تعداد هیات‌های بازرسی و نظارت‌ها در سایتی که غنی‌سازی انجام می‌شود افزایش پیدا می‌کند. این موضوع معمول است و باید در همان چارچوبی که پیش‌بینی شده و برای سایر اعضا هم اعمال می‌شود و جزو اساسنامه است رفتار کنیم که ایران هم همانگونه رفتار خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد