اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

توصیه رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر به مردم: سکه نخرید + ویدیو

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر ضمن نقد فروش و عرضه سکه‌ها به مردم و تعداد بالای ضرب سکه توسط بانک مرکزی، اعلام کرد که طی جلسات اخیر با وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن گلایه‌مندی از عرضه بیش از حد سکه‌ها، خواستار کاهش عرضه و فروش قطعات سکه شده‌ایم و ایشان نیز پذیرفته‌اند.

به گزارش سایت طلا،سید حجت شفائی، با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن گلایه از ضرب بسیار سکه طی سال‌های اخیر و عرضه‌ی بالای سکه به مردم که سبب سوق تمایل مردم از خرید مصنوعات طلا به سمت خرید سرمایه‌گذاری سکه شده است؛ اظهار کرد: ایران جزو هفت کشور تولیدکننده طلا و تقریباً جزو ١٠ کشور مصرف‌کننده طلا در دنیاست؛ این درحالیست که افزایش ضرب سکه توسط بانک مرکزی و قرار دادن انواع قطعات سکه در اختیار عموم مردم، سبب شده که ذائقه مردم و فرهنگ کشور که مصرف‌کننده طلا بوده و به طلا اهمیت می‌دادند و در کنار کشورهای هند و خلیج فارس مصرف‌کننده طلا بودند، تغییر کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان طلا و جواهر، ضمن اشاره به اینکه از سال ١٣٩۶ به بعد، به دنبال برخی سیاست‌ها این فرهنگ ایران و ذائقه مصرف‌کنندگی طلا تضعیف شد؛ تصریح کرد: در گذشته سکه‌ها به هیچ وجه دارای حباب نبودند اما اکنون متاسفانه حباب سکه که اشتغالزایی ندارد و در چرخه تولیدی هم قرار ندارد، از دستمزد مصنوعات طلا که در چرخه صنعت است و به حد قابل توجهی اشتغال زایی دارد، بیشتر است.

مردم به سمت خرید سکه نروند

وی ضمن تاکید و توصیه بر اینکه مردم به هیچ وجه به سمت خرید سکه نروند، گفت: متاسفانه در هیچ کجای دنیا، تا این حد که بانک مرکزی ایران ضرب سکه انجام می‌دهد، ضرب سکه ندارد و سکه در اختیار عموم مردم قرار نمی‌دهد. طبق آخرین آمار از ابتدای انقلاب تاکنون ٨٠ میلیون واگذاری سکه انجام شده که به عبارتی به ازای هر نفر یک سکه بهار آزادی است؛ این درحالیست که از منظر ما که صنعتگر هستیم، نباید تا این حد ضرب سکه صورت می‌گرفته است. سکه یادبود بایستی در تعداد کم باشد و ارزش آن حفظ شود اما این روزها خرید و فروش سکه تبدیل به یک معامله رایج شده و فرهنگ مردم به سمت واسطه‌گری رفته است.

این مقام صنعتی یادآور شد: از سال ١٣٩۶ که بانک مرکزی به بهانه تنظیم بازار سکه، بالغ بر ۶٢ تن سکه را واگذار کرد، تفکر و سلیقه مردم که در دهه‌های گذشته مصنوع طلا را به عنوان زینت و سرمایه ترجیح می‌دادند و اکثرا جنبه زینتی و مصرف‌کنندگی داشت به سمت سکه و سرمایه‌گذاری و واسطه‌گری سوق پیدا کرد. همین موضوع سبب شد که انواع قطعات سکه‌ (سکه تمام، نیم و ربع سکه) بیشتر از پنج میلیون تومان دارای حباب باشند. این حباب را مردم می‌پردازند؛ این درحالیست که مصنوعات طلا، که تولیدی و صنعتی است و نیروی اشتغال بسیار هم به کار می‌گیرد، تنها اجرت ساخت پرداخت می‌شود که نهایتاً یک میلیون تومان است.

زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی از حباب سکه

شفائی با بیان اینکه آخرین ضرب سکه مختص سال ١٣٨۶ است، تصریح کرد: اگر بانک مرکزی فردا تصمیم بگیرد که ضرب سکه ١۴٠٢ انجام دهد، حباب ٨٠ میلیون سکه به یکباره ریزش خواهد کرد و مردم متضرر خواهند شد. قربانی اصلی حباب سکه و نوسان قیمت طلا، تولیدکنندگان صنعت طلا و جواهر و مردم هستند. زمانی که تخصصی موضوع مورد بررسی قرار گیرد، این سوال مطرح است که چرا سکه‌ای که هیچ ارزش افزوده تولیدی و اشتغالزایی ندارد، باید پنج میلیون تومان حباب داشته باشد.

وی افزود: در مقابل ١٠ هزار واحد تولیدی در پنج استان کشور فعالیت می‌کنند که بسیار هم اشتغالزایی دارد اما ضرب سکه و واگذاری آن به مردم، سبب شده که صنعت طلای کشور تضعیف شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان طلا و جواهر خاطرنشان کرد: کشوری همچون ترکیه که در گذشته، متقاضی طلای دست دوم ایران بوده است، اما اکنون جزو بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا است.

وی اعلام کرد: تنها در شهر تهران ٧٠٠ جواز کسب سکه فروشی اتحادیه طلا و جواهر تهران ارائه شده است. همچنین ۵٩٨ صرافی را هم بانک مرکزی مجوز داده است؛ بنابراین بالغ بر هزار و ٣٠٠ واحد تنها سکه فروشی در تهران است که در ایران بسیار عدد قابل توجهی می‌شود.

شفائی از مسئولان خواستار شد: درخواست ما توجه به تولید صنعت طلاست. ضمن اینکه از مسئولان و به ویژه بانک مرکزی درخواست داریم که ضرب سکه و عرضه تا این میزان کاسته شود؛ در این رابطه جلساتی هم با وزیر امور اقتصادی و دارایی (حدود دو هفته پیش) داشته‌ایم و درخواست کردیم که ضرب سکه و عرضه به این میزان جلوگیری شود و ایشان نیز موافقت کرده‌اند.

گفتنی است که علیرغم اینکه این مقام صنعتی اعلام کرده است که وزیر اقتصاد کاهش عرضه سکه را پذیرفته است، اطلاعیه‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان ربع سکه مهمان بورس کالا خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد