اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آیا در آپارتمان‌ها همه ساکنان مجوز تردد به پشت‌بام را دارند؟

خانه‌های ویلایی قدیمی هرکدام یک پشت‌بام اختصاصی برای خود داشتند که استفاده‌های مختلفی از آن می‌شد؛ اما امروزه برای چندین و چند واحد آپارتمانی، فقط یک پشت‌بام وجود دارد.

به گزارش سایت طلا، خانه‌های ویلایی قدیمی هرکدام یک پشت‌بام اختصاصی برای خود داشتند که استفاده‌های مختلفی از آن می‌شد؛ اما امروزه برای چندین و چند واحد آپارتمانی، فقط یک پشت‌بام وجود دارد.

قوانین مربوط به پشت بام

قوانین مربوط به پشت بام از جمله موارد بسیار مهم در قانون است. مشاعات موجود در ساختمان‌ها مربوط به همه اعضا و ساکنان آن ساختمان هستند. درواقع همه افراد حق دارند به میزان یکسان از این مشاعات استفاده کنند؛ بنابراین به‌منظور جلوگیری از اختلاف‌های احتمالی بین ساکنان، قوانینی تحت عنوان «قوانین پشت‌بام آپارتمان‌» تدوین شده است.

به قسمت‌هایی از ساختمان‌های مسکونی که در سند مالکیت هیچ‌کدام از افراد ساکن در آن ثبت نشده است، مشاعات ساختمان گفته می‌شود. این مشاعات درواقع متعلق به همه ساکنان هستند و کسی نمی‌تواند استفاده از مکان مشاع را به خود منحصر کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های مشاع ساختمان‌ها نیز پشت‌بام‌ها هستند. مالکیت این قسمت‌ها در اختیار همه ساکنان یک ساختمان مسکونی خواهد بود. به همین دلیل هم قوانین ملکی، تأمین مخارج و هزینه‌ها تعمیر و نگهداری از آن نیز به عهده همه خواهد بود.

هزینه‌های مربوط به قسمت‌های مشاع نیز معمولاً به شارژ ماهانه واحدها افزوده می‌شود. از دیگر بخش‌های مشاع در ساختمان‌ها می‌توان به حیاط، پارکینگ، راه‌پله‌ها، آسانسور، برق راهروها و… اشاره کرد.

کسی از ساکنان حق ندارد از پشت‌بام و سایر قسمت‌های مشاع به‌گونه‌ای استفاده کند که موجب آزار همسایگان دیگر شود یا بخش مشاع ساختمان را تصرف کند. مثلاً کسی حق ندارد حیوان خانگی یا گیاهان خود را در پشت‌بام نگهداری کند و از فضای عمومی آن استفادۀ شخصی کند. بر اساس قوانین پشت‌بام آپارتمان‌ها حتی افرادی مثل صاحبان خانه، مدیران ساختمان و… هم حق استفاده شخصی از مشاعات را ندارند.

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، استفاده از مشاعات ساختمان‌ها که پشت‌بام هم جزو آنهاست، در انحصار کسی نیست و متعلق به همه ساکنان یک ساختمان مسکونی است. البته میزان مساحت واحد هر فرد در میزان استفاده او از مشاعات و البته پرداخت هزینه‌های مربوط به آن نیز تأثیرگذار است.

واگذاری حق استفاده از پشت‌بام به دیگری

ممکن است یکی از مالکان مشاعی بر اساس یک توافقنامه کتبی، حق استفاده از پشت‌بام را به فرد دیگری از مالکان همان ساختمان واگذار کرده باشد. در این صورت مالک مشاعی جدید حق قفل‌کردن در پشت‌بام یا قفل زدن به آن را بر اساس قوانین پشت‌بام آپارتمان نخواهد داشت. اگر فردی این کار را انجام دهد از نظر قانونی مجرم شناخته می‌شود و مالکان سایر واحدها می‌توانند از او شکایت قضایی بکنند.

آخرین پاگرد منتهی به پشت‌بام

پاگرد آخر راه‌پله‌ها که به پشت‌بام منتهی می‌شود هم جزو بخش‌های مشاع ساختمان است و مالک ساکن در طبقه آخر نمی‌تواند آن را برای قراردادن وسایل و… تصرف کند.

شستن فرش و لوازم دیگر در پشت‌بام

شستن فرش، ظرف و هر وسیلۀ دیگری در پشت‌بام ساختمان‌ها ممنوع است. این یک قانون کلی است و حتی اگر اکثریت ساکنان آپارتمان با این کار موافق باشند، امکان انجام آن وجود ندارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد