اونس طلا2153.49
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000
گزارش آگهی

خودروساز پرفروش امسال چه کسی است؟

خودروسازی یکی از صنایع مهم در کشور بوده که سالانه مبالغ بسیار زیادی از این صنعت بزرگ در کشور جابجا شده و نقش به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد.

خودروسازی یکی از صنایع مهم در کشور بوده که سالانه مبالغ بسیار زیادی از این صنعت بزرگ در کشور جابجا شده و نقش به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد. برای نمونه، براساس آمارهای موجود از ۸ ماه اخیر سال 1401، شهروندان ایرانی‌ با واریز ۱۳۷ هزار میلیارد تومان پول به ‌حساب بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی، در مجموع ۷۵۰ هزار خودروی صفرکیلومتر خریداری کرده‌اند.

بخش عمده این خودروها شامل خودروهای گروه پژو و خانواده کوییک بوده و از خودروهای تارا و هایما نیز استقبال خوبی شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی خودروساز پرفروش امسال و قیمت خودرو امروز در این شرکت‌های خودروسازی بپردازیم.

خودروسازی ایران خودرو

شرکت خودروسازی ایران‌ خودرو در مردادماه سال ۱۳۴۱ با نام ایران ناسیونال و سرمایه ۱۰ میلیون تومانی در کشور تأسیس شد. این شرکت خودروسازی در ابتدا اتوبوس‌های معروفی به نام ال‌پی را تولید می‌کرد. شرکت خودروسازی ایران ناسیونال بعد از انقلاب اسلامی، با نام ایران خودرو به فعالیت‌های خود ادامه داد.

پژو ۴۰۵ بنیان و اساس محصولات شرکت ایران خودرو بود. سپس اولین خودروی ملی شرکت خودروسازی ایران خودرو به نام سمند از سال ۱۳۸۱ بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ به بازار خودرو ارائه شد.

ایران خودرو بعد از ۶ دهه، محصولاتی نظیر تارا، رانا پلاس، وانت آریسان، سورن پلاس، دنا و دنا پلاس، سورن، رانا، انواع سمند، انواع پژو، تندر ۹۰، تندر پیکاک، هایما S7))، هایما (S7) پلاس، هایما ((S5، (S30)، H30)) کراس را به بازار خودرو ارائه کرده است.

بنابراین در حال حاضر، ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودروساز داخلی به‌شمار می‌رود. همچنین قیمت خودرو امروز ایران خودرو به علت وجود تحریم‌ها، نوسانات شدید نرخ ارز، عرضه‌وتقاضای کم خودرو، عدم واردات خودرو و شرایط اقتصادی نابه‌سامان با افت‌وخیز شدیدی همراه شده است.

خودروسازی سایپا

یکی دیگر از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی داخلی کشور، سایپا بوده که از سال ۱۳۴۴ با هدف همکاری با شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه تأسیس شد. خودروسازی سایپا فعالیت خود را با تولید محصولاتی نظیر وانت آکا و ژیان در کشور آغاز کرد.

همچنین خودروسازی سایپا در سال ۱۳۵۲، هاچ‌بک رنو ۵ را در دو مدل‌ دو و چهاردرب به بازار خودرو عرضه کرد. نام این شرکت خودروسازی در سال ۱۳۵۴ به صورت رسمی، به نام سایپا تغییر کرد. سپس بعد از انقلاب اسلامی، به مالکیت دولت درآمد و از آذرماه سال ۱۳۶۰ با عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فعالیت خود را در کشور ادامه داد.

از سال 1362 نیسان وانت (نیسان آبی) به تولیدات شرکت خودروسازی سایپا اضافه شد که همچنان یکی از پرفروش‌ترین وانت‌های شهری در کشور محسوب می‌شود.

در ادامه، سال 1370 خودروسازی سایپا، محصول دیگری به نام پراید را به بازار خودرو ارائه کرد. پراید به علت اینکه محصولی ارزان با عملکرد فنی بهتر و مصرف سوخت پایین‌تر از پیکان داشت، توجه اقشار کم ‌درآمد جامعه را به خود جلب کرده و با استقبال خوبی از سمت اقشار کم درآمد جامعه روبه‌رو شد.

خودروی پراید مانند پژو ۴۰۵، به عنوان اساس تولید محصولات ملی سایپا قرار گرفت. سپس اولین محصول ملی سایپا با نام تیبا، بر اساس پلتفرم پراید به بازار خودرو عرضه شد. بعد از تیبا، سایپا محصولات دیگری نظیر ساینا، کوییک، تیبا 2 و غیره را نیز به بازار خودرو ارائه کرد.

همچنین امروزه شرکت خودروسازی سایپا دارای زیرمجموعه‌هایی نظیر زامیاد و پارس ‌خودرو بوده و محصولاتی نظیر انواع تیبا، کوییک، برلیانس و سدان جدید شاهین را به متقاضیان خودرو عرضه می‌کند.

قیمت خودرو امروز سایپا نیز مانند قیمت خودرو صفر امروز ایران خودرو با نوسانات شدیدی همراه بوده و متقاضیان خودرو باید برای خرید خودروی مورد نظر خود اقدام کنند زیرا در ماه‌های اخیر قیمت خودرو، حالت ثابتی در بازار ندارد.

همچنین با توجه به گزارش‌ها در بازار خودرو رتبه نخست از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی به شرح زیر است:

رتبه نخست فروش

بر طبق اطلاعات فروش مربوط به شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد، مشتریان در طول ۸ ماه گذشته در مجموع ۷۴۹ هزار و ۴۵۴ دستگاه خودرو از شرکت‌های فوق خریداری کرده‌اند. ۳۱.۳ درصد از فروش خودروها مربوط به گروه پژو شرکت خودروسازی ایران خودرو است. گروه پژو شامل خودروهایی نظیر پژو پارس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۲۰۶ اس‌دی، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۷ اس‌دی و پژو ۴۰۵ می‌شوند.

همچنین براساس آمارهای خودروسازی ایران خودرو، مشتریان در ۸ ماه گذشته ۲۳۴ هزار و ۷۵۲ دستگاه از خودروهای خانواده پژو خریداری کرده‌اند. بنابراین بر طبق این میزان فروش، شرکت خودروسازی ایران خودرو از پرفروش‌ترین خودروسازهای داخلی بوده که میزان فروش محصولات این شرکت نسبت به سال قبل ۳۱ درصد بیشتر شده است.

در مجموع شهروندان ایرانی‌ در ۸ ماه اخیر ۳۹ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان پول برای خریداری خودروهای پژو ایران خودرو هزینه کرده‌اند.

رتبه دوم فروش

رتبه دوم فروش خودروهای داخلی متعلق به‌ خودروهای تولیدی از گروه ایکس 200 شرکت خودروسازی سایپا است. در این گروه، خودروهایی نظیر تیبا، کوئیک و ساینا قرار دارند. براساس گزارش‌های خودروسازی سایپا، در ۸ ماه اخیر، متقاضیان ۲۰۴ هزار و ۶۲۳ دستگاه خودرو از این شرکت خودروسازی خریداری کرده‌اند.

میزان فروش خودروهای سایپا در سال 1401 نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته و بخش عمده فروش خودرو مربوط به‌ کوییک بوده که کم‌کم در بازار جایگزین پراید خواهد شد.

علاوه بر سایپا، پارس خودرو زیرمجموعه شرکت خودروسازی سایپا نیز خودروی کوییک را تولید و در اختیار سایپا قرار می‌دهد. بنابراین بر طبق اطلاعات شرکت خودروسازی پارس خودرو، از ابتدای سال 1401 تا به امروز، 86 هزار دستگاه کوییک برای فروش در اختیار شرکت خودروسازی سایپا قرار گرفته است.

رتبه سوم فروش

رتبه سوم از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی مربوط به سمند و دنا است. براساس گزارش‌ها، خودروسازی ایران خودرو از ابتدای سال 1401 تا به امروز ۴۹ هزار و ۶۱۴ دستگاه انواع سمند و ۴۷ هزار و ۶۳۹ دستگاه دنا را به فروش رسانده است. همچنین با توجه به اطلاعات شرکت خودروسازی ایران خودرو، میزان استقبال متقاضیان از خودروی دنا در سال ‌1401، ۶۸ درصد و خودروی سمند ۲۸ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

رشدهای پرسرعت

علاوه بر افزایش فروش خودروهای داخلی، آمارها نشان می‌دهد که میزان فروش خودروی هایما در سال‌ 1401، ۱۴۸ درصد و خودروی تارا ۱۳۰ درصد افزایش یافته که این آمارها سرعت رشد فروش این خودروها را نشان می‌دهند. به این صورت که متقاضیان خودرو در ۸ ماه اخیر سال 1401 با پرداخت ۵ هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان در مجموع ۹ هزار و ۳۵۶ دستگاه هایما و با پرداخت ۲ هزار و ۸۶۲ میلیارد تومان، ۹ هزار و ۷۰۵ دستگاه تارا خریداری کرده‌اند.

کلام آخر

باتوجه گزارش‌ها و آمارهای خودروسازی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد، شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، پرفروش‌ترین خودروسازان داخلی در سال ۱۴۰۱ به شمار می‌روند. بنابراین رتبه اول مربوط به خودروسازی ایران خودرو و خودروهای خانواده پژو، رتبه‌ دوم مربوط به خودروسازی سایپا و خانواده کوییک و رتبه سوم مربوط به خودروهای سمند و دنا است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد