اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیشنهاد اردوغان به زلنسکی برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن اعلام آمادگی آنکارا برای میانجی‌گری جهت برقراری صلح بین کی‌یف و مسکو، درباره غیرنظامی‌سازی زاپروژیا و تبادل اسرا صحبت کرد.

به گزارش سایت طلا ، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه پنجشنبه به‌صورت تلفنی با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی خود درباره جنگ این کشور با روسیه گفتگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر، گفت که اردوغان در این تماس، آمادگی ترکیه برای انجام وظیفه تسهیل و میانجی‌گری برای برقراری صلح پایدار بین روسیه و اوکراین را اعلام کرد.

به نوشته وبگاه روزنامه «ینی‌شفق» در این بیانیه آمده است که سران ترکیه و اوکراین درباره کمک‌های بشردوستانه و کمک آنکارا به کی‌یف در حوزه انرژی و همچنین تسهیل صادرات غلات این کشور رایزنی کردند.

بر این اساس، رئیس جمهور ترکیه با ابراز تمایل کشورش برای مشارکت دیپلماتیک جهت تسریع روند غیرنظامی‌سازی نیروگاه اتمی «زاپروژیا» در جنوب اوکراین، گفت که تلاش‌های آنکارا برای تبادل زندانیان بین مسکو و کی‌یف ادامه دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین نیز درباره این تماس تلفنی اعلام کرد که زلنسکی «خطرات تشدید تنش در خط مقدم» را به اردوغان اطلاع داده و بر لزوم تقویت بیشتر ارتش اوکراین تاکید کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به گفتگوی اردوغان و زلنسکی درباره جزئیات همکاری امنیتی بین دو کشور، آمده است: «رئیس‌جمهور اوکراین بر لزوم غیرنظامی‌سازی کامل نیروگاه اتمی زاپروژیا تاکید کرد. زلنسکی همچنین به آمادگی ترکیه برای مشارکت در اجرای طرح صلح ده مرحله‌ای خود اشاره کرد».

روز جمعه همچنین «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ضمن اشاره به احتمال تشدید جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های آینده، گفت آنکارا به تلاش‌های فشرده خود برای باز کردن راه جهت مذاکره ادامه می‌دهد

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد