اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

واکنش بورس به سیاست‌های جدید بانک مرکزی

بازار سرمایه هفته جاری را چراغ قرمز آغاز کرد؛ به طوری که شاخص کل بورس با بیش از ۵۶ هزار واحد سقوط کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را از دست داد.

به گزارش سایت طلا،بازار سرمایه که حال و هوای مثبتی را در هفته‌های گذشته تجربه کرده بود، شاخص بورس روز اول کاری هفته اخیر را با ریزشی حدود 55 هزار واحدی کانال یک میلیون و 600 هزار واحد را از دست داد.

شاخص کل بورس امروز با ۵۶ هزار و ۸۱۹ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۵۹۰ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۱ هزار و ۶۷۴ واحد نزول در رقم ۴۶۹ هزار و هفت واحد ایستاد.

در این بازار ۷۲۱ هزار معامله به ارزش ۸۰ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال انجام شد.

فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر، ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی چادرملو، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌ گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

در فرابورس ایران شاخص کل امروز با 290 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 126 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 94 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 379 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 6.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 391 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 179 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

با این حساب ارزش معاملات امروز بورس اوراق و فرابورس ایران به بیش از 14.3 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد و سنگ آهن گهرزمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان و فولاد غدیر ایرانیان به ترتیب بیشتری اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود نشان داند.

لازم به ذکر است که تغییر و تحولاتی که در بانک مرکزی رخ داده است و سیاست‌های جدیدی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده، یقینا بازار سرمایه را تحت شعاع قرار می‌دهد و اولین منفی سنگین بازار بعد از صحبت‌های رئیس جدید بانک مرکزی مهر تاییدی بر این ادعا است. 4 پالس منفی اقتصادی به بازار سرمایه اولین نکته‌ای شاید بتوان ریزش سنگین امروز بازار را به آن مربوط دانست، سیاست تثبیت نرخ ارز نیمایی است، سیاستی که شاید چندان به مذاق صادرکنندگان خوش نیاید اما برای رئیس بانک مرکزی تثبیت نرخ کالا در بازار ها از اولویت‌های غیرقابل انکار است.

دومین نکته‌ای که از صحبت‌های دیروز فرزین برداشت می‌شد و کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی در گوشه و کنار بر استفاده از آن اشاره می‌کنند، استفاده از ابزار رایجی به اسم نرخ بهره است که به نظر می‌رسد افزایش آن در دستور کار رئیس جدید بانک مرکزی باشد. همچنین سومین عاملی که شاید ریزش امروز بورس را به توان به آن نسبت داد، عقب‌نشینی بورس کالا از ابلاغیه جدید خود مبنی بر عدم تغییر نرخ محاسباتی کالاهای بورس کالا از نرخ نیما به نرخ توافقی است، اگر چه این ابلاغیه با واکنش انتقادی وزارت صمت مواجه شد اما از سویی به نظر می‌رسد این ابلاغیه با سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی نیز هم‌خوانی ندارد و بعید است حداقل تا سال آتی اجرایی شود. اگر چه عامل چهارم به اندازه 3 عامل قبل تاثیرگذار نیست اما به هرحال شاید چهارمین عاملی که ترمز رشد بازار سرمایه را در روز جاری کشید، روند افزایشی نرخ سود بین بانکی و رسیدن آن به 21.03 بود.

گفتنی است که نرخ سود بین بانکی هفته گذشته بار دیگر وارد کانال 21 درصدی شده بود؛ که قبل از آن نیز در تیرماه یک بار نرخ 21.31 درصد برای سود بین بانکی ثبت شده بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد