اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روسیه: برجام هیچ جایگزین منطقی ندارد

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای بر رویکرد غیرسازنده غرب درباره احیای برجام و مذاکرات هسته‌ای ایران تاکید کرد.

به گزارش سایت طلا ، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با ریانووستی گفت: برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران هیچ جایگزینی ندارد و هرگونه گمانه زنی درباره طرح جایگزین برای آن به جای احیای توافق، غیرمسئولانه و مملو از تشدید تنش خواهد بود.

او افزود: تجربه ثابت کرده است که برجام هیچ جایگزین معقولی ندارد. ما گمانه‌زنی در مورد "طرح B" و سایر گزینه‌های غیرقابل قبول را غیرمسئولانه می‌دانیم. این امر منجر به تشدید تنش، رقابت تسلیحاتی و درگیری آشکار با پیامد‌های غیرقابل برگشت می‌شود.

لاوروف یادآور شد: برای عادی سازی طولانی مدت اوضاع پیرامون ایران، روسیه قبلاً مفهوم تضمین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس را مطرح کرده بود که اکنون در پایتخت‌های کشور‌های خلیج فارس در دست بررسی است.

او همچنین گفت: بازگشت به توافق هسته ای با ایران از نقطه بی بازگشت عبور نکرده است و جست و جوی جایگزین منجر به تشدید تنش و مسابقه تسلیحاتی خواهد شد.

لاوروف با تاکید بر اینکه "آن‌هایی که مدام می‌گویند همه چیز از دست رفته است غربی هستند" خاطرنشان کرد: آن‌ها دوباره سعی می‌کنند جهان را از تهدید ایران بترسانند. درست است، آن‌ها دوست ندارند به یاد بیاورند که برجام تا زمانی که آمریکا یک شبه تصمیم به خروج از آن گرفت، به خوبی کار می‌کرد. اجازه دهید یادآوری کنم که در می ۲۰۱۸ آمریکا برخلاف تعهدات خود عمل کرد.

او افزود: از منظر فنی، مذاکرات برای شروع مجدد این توافق تاریخی به مرحله ای رسیده است که رویکردهای اصلی مشخص شده و زمان تصمیم‌گیری مسئولانه فرا رسیده است و مسکو "آماده چنین تحولی است". این طرف روسی بود که زمانی «الگوی ساده و سرراست» را ارائه کرد، زیرا آمریکا و ایران به‌ طور همزمان و به تدریج به سمت یکدیگر حرکت کردند و به تدریج بازگشتند تا همه الزامات برجام را برآورده کنند. بر روی تمام جزئیات تا کوچکترین آنها کار شده است. اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، می‌توانیم چنین سناریویی را اجرا کنیم. اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در خط پایان به شدت از سرعت خود کاسته‌اند موضوع دیگری است.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش درباره ادعای غرب در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین هم تاکید کرد که غرب مدرکی مبنی بر ارسال پهپادهای ایران به روسیه ارائه نکرده است.

علی رغم اعلام آمادگی چند باره مقامات کشورمان برای از سرگیری مذاکرات هسته ای، آمریکا و متحدان غربی آن بار‌ها مدعی شده اند که مذاکرات هسته‌ای به بن بست خورده و دلیل آن را مطرح شدن موضوعاتی از سوی ایران عنوان می‌کنند که هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه چین طی اظهاراتی با اشاره به اینکه ایران به الزامات مربوط به توافق هسته‌ای متعهد بوده است، اعلام کرد مذاکرات کنونی پرونده هسته‌ای ایران به یک دوراهی رسیده است و طرف‌های دیگر در پاسخ تاخیر دارند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم با بیان آنکه «جوزپ بورل» به تازگی گفته است که جایگزینی برای برجام وجود ندارد، نوشت: «مخالفت کردن با این نظر سخت است، اما آیا سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان هم همین نظر را دارند؟ این مسئله نامشخص است، زیرا آن‌ها همواره سکوت می‌کنند.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد