اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اینستاگرام و واتساپ برای همیشه در ایران فیلتر می‌شوند

با توجه به اتفاقات رخ داده از جمله بی‌توجهی متا به نامه ایران و صحبت‌های اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی، اینستاگرام و واتساپ برای همیشه در ایران فیلتر می‌شوند.

به گزارش سایت طلا، با توجه به اتفاقات رخ داده از جمله بی‌توجهی متا به نامه ایران و صحبت‌های اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی، اینستاگرام و واتساپ برای همیشه در ایران فیلتر می‌شوند.

از چند ماه پیش، به‌دلیل ناآرامی‌هایی که در سطح کشور رخ داد، شورای امنیت با همکاری وزارت ارتباطات دستور به فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ دادند. البته فیلترینگ این دو شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان، تنها محدودیت‌هایی نبود که به‌وجود آمد و اختلالات اینترنت و محدودیت در بسیاری از سرویس‌های دیگر مثل خدمات گوگل هم باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران شد.

شاید از همان اول هم می‌شد حدس زد که اینستاگرام و واتساپ قرار نیست رفع فیلتر شوند. مدت‌ها بود که مسئولان به بهانه‌ای برای مسدود کردن این دو شبکه اجتماعی نیاز داشتند و ناآرامی‌های اخیر نیز فرصت مناسبی برای آنها بود. مطرح کردن طرح صیانت و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از جمله تلاش‌های مسئولان در این راستا بود که حالا به‌نوعی شاهد اجرا شدن آنها هستیم.

مسئولان مختلف کشور از جمله شورای امنیت، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و نمایندگان مجلس، دلیل فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ را تلاش این شبکه های اجتماعی برای ایجاد بی‌نظمی و اغتشاش در کشور و همکاری با دشمن دانستند. در ادامه، مدتی پیش بود که مرکز ملی فضای مجازی با ارسال نامه‌ای به متا، نسبت به عملکرد این شرکت به‌عنوان مالک اینستاگرام و واتساپ اعتراض کرد و به مارک زاکربرگ، مالک متا مهلت ۱۰ روزه داد تا با ایران همکاری کند و نماینده خود در کشورمان را معرفی نماید. حالا این فرصت ۱۰ روزه خیلی وقت است که تمام شده و قرار نیست متا حاضر به همکاری با ایران شود. حتی یکی از مسئولان متا گفت اهمیتی به درخواست ایران نمی‌دهد و آنها حاضر نیستند به مذاکره تن بدهند.

واکنش فیروزآبادی به عدم پاسخگویی متا به نامه ایران

چند روز پیش، دبیر شورای عالی فضای مجازی در واکنش به بی‌محلی متا اظهار کرد عدم پاسخگویی متا، مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام و واتساپ است. ابوالحسن فیروزآبادی در این رابطه مصاحبه‌ی مفصلی را با یکی از روزنامه‌های کشور انجام داد و گفت:تا امروز اینستاگرام و واتساپ با دستور شورای امنیت کشور محدود شده بودند، ولی ادامه این محدودیت به مجوز نیاز دارد. تکلیف این مجوز را نیز سرنوشت مذاکرات با متا می‌تواند مشخص کند. محتوای نامه‌ای که ارسال شده، دعوت متا به معرفی نماینده خود در ایران بوده است. در این نامه به موارد قابل بحثی که بین ما و متا وجود دارد اشاره شده و به آنها اعلام کردیم که ما حتی بر اساس اصولی که خود متا دارد، شاهد تخطی‌های اینستاگرام هستیم که از جمله آنها باید به انتشار هزاران عکس خشونت‌آمیز و محتوای ساخت مواد انفجاری در تعداد زیادی از صفحات اینستاگرام اشاره کرد. ما به دنبال راهی هستیم که به ادامه فعالیت پایدار سکوهای خارجی از جمله اینستاگرام منجر شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به این سوال که اگر متا نماینده‌ای معرفی نکرد چه می‌شود، پاسخ داد که فعلا تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکرده‌ایم، اما ما این نامه را بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای عالی فضای مجازی ارسال کردیم که پیام رسان‌های خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور می‌کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی

فیروزآبادی افزود متا در همه کشورهای مشابه ما دفتر نمایندگی دارد و نیازهای آن کشور را برطرف می‌کند. ضمن این که متا در کشور ما اقدامات دیگری هم داشته که هیچ‌وقت به مردم کشورهای دیگر نکرده است؛ مثل بستن بدون تذکر صفحات مردم، سایت‌های خبری مانند جماران، صفحات مردم عادی، سلبریتی‌ها، استانداران، رئیس مجلس و وزرا که رفتار خارج از اصولی بوده که قبلا انجام داده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد که بستن اینستاگرام فعلا به خاطر شرایط امنیتی بوده، ولی ادامه‌ی آن نیاز به مجوز قانونی دارد. مجوز قانونی یا باید طبق روال در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صادر شود یا یک قاضی یا مرجع عالی مثل شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی درخواست آن را بدهد. تاکنون چنین مجوزی در هیچ‌جا به‌تصویب نرسیده و اگر متا جواب ندهد، در حقیقت مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است. فیروزآبادی همچنین بیان کرد نامه‌ای که ارسال کردیم به دست متا رسیده و رسیدی که ما از طریق پست دریافت کردیم تایید می‌کند که تحویل آنها داده شده است.

فیلتر اینستاگرام و واتساپ را همیشگی بدانید

به‌این ترتیب و با بی‌تفاوتی متا نسبت به نامه‌ی ایران و اظهاراتی که اکنون دبیر شورای عالی فضای مجازی کرده، باید کار اینستاگرام و واتساپ را در ایران تمام شده بدانیم. البته همانطور که گفتیم، از همان اول هم همه پیش‌بینی می‌کردند که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. حتی خود مسئولان از جمله مرکز ملی فضای مجازی که به متا نامه داد نیز می‌دانستند که هیچ‌وقت قرار نیست متا وارد ایران شود و نمایندگی داشته باشد و با دولت کشورمان همکاری کند. حتی اگر خود متا بخواهد هم تحریم‌های بین‌المللی اجازه نمی‌دهد این شرکت آمریکایی با ایران همکاری کند.

بنابراین مسئولان کشور فقط به یک بهانه نیاز داشتند تا بتوانند اینستاگرام، واتساپ و سایر شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی را برای همیشه در ایران فیلتر کنند و حالا این بهانه را در دست دارند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد