اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بانك مركزي اعلام كرد رشد 40 درصدي قيمت سكه طلا

آخرين وضعيت‌ شاخص‌هاي اقتصادي كشور كه توسط بانك مركزي منتشر شده نشان مي‌دهد قيمت سكه طلاي طرح قديم و طرح جديد بهار آزادي از خرداد سال گذشته تا خرداد امسال به ترتيب 39.7 و 38.5 درصد افزايش يافته است.




به گزارش خبرنگار ما، بانک مرکزی اخیرا آخرین وضعیت مهمترین شاخص‌های اقتصادی کشور را که مربوط به خردادماه 89 است، منتشر کرده است. در این گزارش وضعیت شاخص‌ها در مقایسه با ماه گذشته اردیبهشت 89 و 12 ماه گذشته یا ماه مشابه سال قبل (خرداد 88)‌ مورد بررسی قرار گرفته است.

تغییرات شاخص‌های اقتصادی که در گزارش‌های بانک مرکزی ذکر می‌شود، معمولا منبع معتبری برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اقتصادی به شمار می‌رود، بویژه اگر این تغییرات در حوزه کالاهای سرمایه‌ای و پرتقاضای بازار باشد. سکه‌های بهار آزادی یکی از این کالاهاست که بسیار مورد توجه مردم قرار دارد و برخی شهروندان به خاطر جلوگیری از متضرر شدن از کاهش ارزش پول سعی می‌کنند پس‌اندازهای خود را به این طریق نگهداری کنند.

در این باره آمار بانک مرکزی می‌گوید؛ متوسط قیمت فروش یک قطعه سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم)‌ در خرداد 89 در مقایسه با اردیبهشت 89 معادل 5.6 درصد افزایش داشته است اما رشد قیمت این سکه در مقایسه با خرداد 88 یعنی یک سال پیش 39.7 درصد یا تقریبا 40 درصد بوده است.

اوضاع درباره رشد قیمت یک قطعه سکه تمام امامی (طرح جدید)‌ نیز تقریبا همین طور است. چرا که قیمت این سکه در خرداد 89 نسبت به اردیبهشت 89 معادل 6.3 درصد افزایش یافته است. با این وجود قیمت این سکه در خرداد امسال در مقایسه با خرداد پارسال معادل 38.5 درصد رشد داشته است.

رشد قیمت ارزهای پرتقاضا

قیمت ارزهای پرتقاضا نیز در خردادماه افزایش یافته است. متوسط قیمت فروش هر دلار آمریکا در خرداد 89 نسبت به اردیبهشت 89 معادل 2.1 درصد و در مقایسه با خرداد 88 معادل 6.7 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

قیمت هر یورو نیز در خرداد 89 در مقایسه با اردیبهشت 3.6 درصد و در مقایسه با خرداد 88 معادل 6.6 درصد افزایش داشته است.

رشد چک‌های برگشتی

نکته دیگر در شاخص‌های اقتصادی بانک مرکزی رشد قابل توجه چک‌های برگشتی است.

بر این اساس در خرداد 89 در مقایسه با اردیبهشت ماه 89، تعداد چک‌های برگشتی 12.5 درصد و در خرداد 89 در مقایسه با خرداد 88 معادل 32.1 درصد افزایش یافته است.

با این حال شاخص مبلغ چک‌های برگشتی در خرداد 89 در مقایسه با اردیبهشت 89 معادل 14.6 درصد کاهش دارد، اما این شاخص در خرداد 89 در مقایسه با خرداد 88 معادل 47 درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران نیز در خرداد 89 در مقایسه با خرداد 88 معادل 8.3 درصد، شاخص بهای تولیدکننده در همین مدت 10.1 درصد و شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران 14.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص ارزش سهام معامله شده در بورس نیز در خرداد 89 در مقایسه با خرداد 88 معادل 560 درصد افزایش یافته که در نوع خود قابل توجه محسوب می‌شود.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد