اونس طلا2208.3
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

۶ اقدام دولت برای مدیریت بازار ارز

معاونت سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۶ اقدام دولت برای کنترل بازار ارز در پی تلاطم‌های اخیر را تشریح کرد.

به گزارش سایت طلا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «محمد هادی سبحانیان» در پاسخ به گزارش روزنامه «اقتصاد پویا» با عنوان «ناکارآمدی تیم مدیریتی در بازار ارز» توضیح داد: در گزارش مذکور، ضمن استناد به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس، نوسانات مقطعی و کوتاه‌مدت نرخ ارز متوجه ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت شده است.

این در حالی است که برای روشن شدن موضوع، لازم است ضمن توجه به وقایع اخیر اقتصاد بین الملل، اقدامات دولت به‌طور کامل و شفاف ترسیم شود.

در سطح بین المللی جنگ اوکراین و روسیه در کنار خشکسالی جهانی منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی شده و از طرف دیگر، سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده توسط «فدرال رزرو» (بانک مرکزی آمریکا) تقویت دلار در مقابل سایر ارزها را به همراه داشته است و این موضوع نیاز ارزی کشور برای تأمین کالاهای اساسی را افزایش داد. البته لازم به ذکر است که بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، ایران در حال حاضر با ۱۲۲ میلیارد دلار سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی غرب آسیا و شمال آفریقا است.

درباره اقدامات انجام شده به منظور مدیریت بازار ارز لازم به ذکر است، دولت با محوریت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش کرده واردات، تولید و معیشت مردم را به هیجانات زودگذر بازار غیررسمی گره نزند؛ گواه این مدعا نیز عرضه چندین برابری ارز در بازار نیما و ثبات قیمت ارز در این بازار است.

علاوه بر این با انجام اقدامات ایجابی و مدیریت تقاضاهای کاذب همچنین کنترل هیجانات زودگذر هدایت نقدینگی سرگردان به سمت سایر بازارها پرداخته است.

از مهمترین اقدامات انجام شده توسط تیم اقتصادی دولت به‌منظور مدیریت بازار ارز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی

- تولید سکه از طلای آب شده با همکاری بخش خصوصی و نظارت بانک مرکزی

- حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱

- عرضه ارز توافقی در شعبات منتخب بانک های عامل

- راه اندازی سامانه برخط فروش برخط ارز

- شناسایی و انسداد ۲ هزار و ۳۰۰ حساب بانکی فعال غیرمجاز در بازار غیررسمی و فردایی.

مجموع اقدامات ذکر شده موجب شد تا انتظارات تورمی که تحت تاثیر عواملی نظیر بازی رسانه های معاند با اخبار مذاکرات، اغتشاشات و اکانت های اجاره ای تشدید شده بود به مقدار قابل توجهی فروکش کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد