اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

حمایت نماینده اروپا از قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در شورای حکام

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام ابراز نگرانی کرد که هیچ پیشرفتی در اقدامات شفاف‌سازی ایران و برطرف کردن مسائل برجسته پادمانی رخ نداده است.

به گزارش سایت طلا ، علی‌رغم ژست اروپایی‌ها برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران، «استفان کلِمنت» نماینده هیأت اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه تهران را تکرار کرد.

کلمنت امروز (پنجشنبه) طی سخنرانی در نشست شورای حکام آژانس اتمی ابراز نگرانی کرد که هیچ پیشرفتی در اقدامات شفاف‌سازی ایران و برطرف کردن مسائل برجسته پادمانی رخ نداده است.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی خارجی اتحادیه اروپا، وی در ادامه از ایران خواست بدون هیچ تأخیری، توضیحات فنی معتبر شامل دسترسی به مکان‌ها و مواد هسته‌ای، و امکان نمونه‌گیری مناسب توسط آژانس اتمی را ارائه کند.

این دیپلمات اروپایی طی بیانیه‌ای گفت: «اتحادیه اروپا از گزارش مدیرکل آژانس در مورد اجرای توافقنامه پادمانی ان‌پی‌تی و وضعیت اجرای پروتکل الحاقی در ایران استقبال می‌کند و از [ماسیمو] آپارو معاون [گروسی] به‌خاطر توضیحات فنی تشکر می‌کند. ما از مدیرکل و دبیرخانه آژانس به دلیل کار حرفه‌ای، عینی، مستقل و بی‌طرفانه برای راستی‌آزمایی از اجرای تعهدات پادمانی ایران قدردانی می‌کنیم. اتحادیه اروپا آژانس اتمی را تشویق می‌کند تا به استفاده از تمام اطلاعات مربوط به مسائل پادمانی که طبق رویه استاندارد در دسترس است، ادامه دهد».

در این بیانیه آمده است: «در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا بارها نگرانی‌های جدی خود را از وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده و امروز نیز مجدداً تکرار می‌کند. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که مکان فعلی این مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده رادیواکتیو که ممکن است امروز هنوز در ایران وجود داشته باشد، برای آژانس شناخته شده نیست».

کلمنت با بیان اینکه اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته تا توضیحات لازم را مطابق با تعهدات مندرج در توافقنامه پادمانی جامع خود به آژانس ارائه کند، توضیح داد: «شورای حکام دو قطعنامه را در ژوئن ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۲ به تصویب رساند و از ایران خواست موضوعات پادمانی باقی‌مانده را شفاف‌سازی کند. در نشست سپتامبر ۲۰۲۲، پنجاه‌وشش کشور از طریق بیانیه مشترک بر این درخواست تاکید کردند. باوجود درخواست‌های مکرر برای اقدام، ایران هنوز اقدامات لازم و توضیحات فنی معتبر را ارائه نداده است».

وی با ادعای اینکه اقدامات رویه‌ای کافی نیست و ایران باید اقدام اساسی انجام دهد، اظهار داشت: «اتحادیه اروپا همچنان نگران است که آژانس نتواند صحت و کمال اطلاعیه‌های ایران را تحت توافق پادمانی ان‌پی‌تی تایید کند، مگر تا زمانی که ایران توضیحات فنی معتبری ارائه کند و آژانس را از مکان[های] فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند. بنابراین آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است. تا زمانی که ایران توضیحات معتبر فنی مورد انتظار را ارائه ندهد، این موضوعات بدون هیچگونه رضایتی تحت نظارت دقیق ما باقی خواهند ماند».

این دیپلمات اروپایی در ادامه ادعاهای خود افزود: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو با یادآوری قطعنامه‌های تصویب شده در ژوئن ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۲ قویاً از قطعنامه پیشنهادی فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده حمایت کرده و از سایر اعضای شورای حکام می‌خواهند از آن حمایت کنند. اقدام اساسی ایران اکنون برای حفظ یکپارچگی رژیم حفاظتی آژانس اتمی ضروری و فوری است».

کلمنت اما مجبور شد اذعان کند: «توجه داشته باشیم که ایران موافقت کرده تا تعامل خود با آژانس را برای حل‌وفصل مسائل پادمان باقی‌مانده از سر بگیرد و انتظار می‌رود که یک دیدار فنی در تهران قبل از پایان نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شود. ما از ایران می‌خواهیم که این فرصت جدید را برای ارائه توضیحات فنی معتبر مورد انتظار، از جمله دسترسی به مکان‌ها و مواد، و نیز نمونه‌گیری در صورت لزوم استفاده کند».

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا یادآوری می‌کند که استاندارد جهانی راستی‌آزمایی کنونی بر اساس موافقتنامه جامع پادمانی همراه با پروتکل الحاقی است، گفت: «اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو آژانس اتمی و در میان آنها همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این استاندارد را پذیرفته‌اند. اتحادیه اروپا حمایت کامل خود از آژانس اتمی و اعتماد به آن را برای اجرای مأموریت خود تحت موافقت‌نامه‌های پادمانی ان‌پی‌تی تکرار می‌کند. ما تاکید می‌کنیم که اجرای کد اصلاح‌شده ۳.۱، یک تعهد قانونی برای ایران بر اساس سی‌اِس‌اِی است که قابل تغییر یا تعلیق یکجانبه نیست و از ایران می‌خواهیم این موضوع را برطرف کند. اتحادیه اروپا قویاً از تلاش‌های خستگی ناپذیر رافائل گروسی برای پیگیری تعامل سازنده با ایران به منظور رسیدگی به همه مسائلی که نیاز به حل فوری دارند، حمایت می‌کند».

در پایان این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا گزارش [آژانس اتمی] را مورد توجه قرار می‌دهد، منتظر ادامه گزارش مدیرکل به شورای حکام در صورت لزوم است و درخواست می‌کند که این گزارش به اطلاع عموم برسد. اتحادیه اروپا انتظار دارد که پیشرفت سریع و ملموس در کوتاه‌ترین بازه زمانی حاصل شود و بر این اساس اقدامات بعدی را در نظر خواهد گرفت».

شامگاه چهارشنبه نیز سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون در نظر گرفتن نقض عهد طرف‌های غربی در توافق هسته‌ای مدعی شده‌اند چنانچه ایران اجرای کامل تعهداتش در برجام را از سر نگیرد اوضاع در آینده بدتر خواهد شد.

مذاکرات رفع تحریم‌های وین از چند ماه پیش به دلیل عدم آمادگی آمریکا برای کنار گذاشتن نقض تعهداتش در برجام و آغاز به اجرای این توافق هسته‌ای متوقف شده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

همچنین بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد