اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

حد نصاب معاملات فصلی 1401

ارسال گزارش‌های فصلی یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی است که بر عهده شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی گذاشته شده است.

ارسال گزارش‌های فصلی یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی است که بر عهده شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی گذاشته شده است. درواقع مودیان درصورتی‌که معاملاتشان از یک مبلغ مشخص بیشتر باشد، باید اطلاعات کامل را در اختیار اداره مالیات کشور قرار دهند. به‌این‌منظور باید با حد نصاب معاملات آشنایی داشته باشید. اگر نمی‌دانید حد نصاب معاملات فصلی چیست، اصلا نگران نباشید! در این مقاله ما به توضیح کامل حد نصاب معاملات می‌پردازیم و نحوه تعیین آن را به شما آموزش می‌دهیم. پس به خواندن مطلب پیش رو ادامه دهید تا از حد نصاب معاملات فصلی 1401 آگاه شوید.

حد نصاب معاملات چیست و چه کاربردی دارد؟

فرقی نمی‌کند مدیر یک کارخانه بزرگ هستید یا صاحب یک کسب‌وکار کوچک؛ درهرصورت احتمالا روزانه یا ماهانه با حجم بالایی از معاملات مواجه هستید. ازهمین‌رو باید بدانید حد نصاب معاملات چیست و چه کاربردی دارد. حد نصاب معاملات مبلغی است که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان سقف معاملات تعیین می‌شود. اگر در یک دوره سه ماهه (یک فصل)، معاملات شما از این مبلغ مشخص‌شده کمتر باشد، نیازی به ارائه اطلاعات معاملات و کد اقتصادی به سازمان مالیات کشور نیست.

در مقابل، مطابق با ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان مشاغل و افراد حقوقی باید در نظام مالیاتی کشور ثبت‌نام کرده و برای انجام معاملاتشان، صورت‌حساب‌ها، قراردادها، شماره اقتصادی و سایر اسناد مشابه را به اداره مالیات تحویل دهند.

به‌طورکلی حد نصاب معاملات برای انجام امور مالیاتی و همچنین برگزاری مناقصات دولتی تعیین می‌شود. کاربرد حد نصاب معاملات را می‌توانیم در سه مورد زیر خلاصه کنیم:

برگزاری مناقصات در شرکت‌های دولتی
ثبت اموال خریداری‌شده به‌عنوان هزینه در صورت‌های مالی
ارسال صحیح صورت معاملات فصلی

توجه کنید انجام هرگونه کوتاهی در این روند قطعا با جریمه‌های سنگین از سوی سازمان مالیات کشور همراه خواهد بود. به همین خاطر است که تقریبا همه کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ باید برای انجام امور مالی از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده کنند.قیمت نرم افزار حسابداری در مقایسه با جریمه‌های ناشی از خطای محاسباتی در روند تهیه گزارش بسیار ناچیز است.

آشنایی با انواع حد نصاب معاملات و نحوه تعیین آن

حد نصاب معاملات مطابق با تبصره ۱ ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، در ابتدای هر سال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود. این وزارت‌خانه موظف است بر اساس شاخص‌های کالا و خدمات اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مبلغ حد نصاب را مشخص کند و به هیئت وزیران پیشنهاد دهد. به‌عنوان مثال بخشنامه حد نصاب معاملات سال ۱۴۰۱ در ابتدای این سال و بعد از تایید هیئت وزیران به مردم ابلاغ شد. مطابق با قانون برگزاری مناقصات، معاملات به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند و حد نصاب معاملات کوچک پایه و اساس سایر معاملات قرار می‌گیرد.

حد نصاب معاملات کوچک؛ پایه سایر معاملات

حد نصاب معاملات کوچک همان مبلغی است که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود؛ سپس این مبلغ ملاک ارزیابی سایر معاملات قرار می‌گیرد. درواقع حد نصاب معاملات متوسط و بزرگ ضریبی از حد نصاب معاملات کوچک هستند. برای تعیین حد نصاب معاملات متوسط و بزرگ بر اساس معاملات کوچک می‌توانید از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده کنید. به یاد داشته باشید که شرکت‌های عرضه‌کننده نرم‌افزارهای حسابداری مانند سپیدار سیستم برنامه‌های کاربردی دیگری از جمله نرم افزار حضور و غیاب را نیز برای تسهیل انجام امور مالیاتی و بیمه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهند.

حدنصاب معاملات فصلی چیست؟

بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی و صاحبان شرکت‌ها باید اطلاعات کاملی از طرف مقابل معامله و صورت‌حساب را در گزارش‌های معاملات فصلی خود ثبت کنند. بااین‌حال، اگر خریدهای انجام‌شده از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک کمتر باشد، نیازی به ذکر اطلاعات طرف معامله و صورت‌حساب در سامانه معاملات فصلی نیست؛ بلکه فقط کافی است فهرست گزارش‌ها را به‌صورت تجمیعی در معاملات فصلی ثبت کنند.

چنانچه معاملات یک بنگاه اقتصادی از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک یا به‌عبارتی از حد نصاب معاملات فصلی بیشتر باشد، ثبت اطلاعات کامل طرفین از جمله شناسه ملی، اطلاعات هویتی و کد اقتصادی الزامی خواهد بود.

چگونه حد نصاب معاملات فصلی 1401 را تعیین کنیم؟

برای تعیین حد نصاب معاملات فصلی باید نگاهی به بخشنامه حد نصاب معاملات کوچک سال 1401 بیندازید. بر اساس اعلام هیئت وزیران حد نصاب معاملات کوچک در سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیارد ریال تعیین شد. حد نصاب برای معاملات متوسط (تا ۱۰ برابر بیشتر از حد معاملات کوچک) بین یک میلیارد ریال تا ۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. همچنین برای معاملات بزرگ (بیش از ۱۰ برابر حد نصاب معاملات کوچک) حد معامله مازاد بر ۱۰ میلیارد ریال است.

آشنایی با جدول حد نصاب معاملات برای تعیین حد نصاب معاملات فصلی 1401 ضرورت دارد. بر این اساس، حد نصاب معاملات فصلی سال 1401 معادل ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک یعنی مبلغ ۵۰ میلیون ریال است. به‌این‌ترتیب، چنانچه مبلغ کل خرید یا کل فروش برای هر شخص در هر فصل کمتر از ۵۰ میلیون ریال باشد، باید صرفا به‌صورت تجمیعی در صورت معاملات فصلی ثبت شود؛ اما اگر مجموع مبالغ فاکتور خرید و فروش بیش از این عدد باشد، باید اطلاعات خریدار و فروشنده به‌صورت کامل و مجزا از یکدیگر در گزارش نوشته شود.

تهیه گزارش‌های مالی دقیق با نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله به بررسی حد نصاب معاملات فصلی ۱۴۰۱ پرداختیم و برای درک راحت‌تر این مبحث، شما را با حد نصاب معاملات کوچک نیز آشنا کردیم. همان‌طورکه متوجه شدید، تسلیم گزارش‌های دقیق مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور باید در زمان‌های مشخص و توسط کلیه سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی انجام شود. بروز کوچک‌ترین اشتباه سهوی یا عمدی در روند تهیه گزارش قطعا با جریمه‌های نقدی از سمت اداره مالیات همراه خواهد بود. همین موضوع لزوم استفاده از نرم‌افزارهای جامع حسابداری برای تهیه گزارش‌ها را نمایان می‌کند.

شرکت سپیدار سیستم با سال‌ها سابقه طراحی و تولید انواع نرم‌افزارها، انجام امور مالی و حسابداری شرکت‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی را راحت‌تر کرده است. برای تهیه نرم‌افزارهای سپیدار سیستم مطابق با نوع کسب‌وکار خود به آدرس sepidarsystem.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد