اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

مجازات‌های پیشنهادی سناتورهای آمریکایی علیه عربستان

قانونگذاران دموکرات آمریکا خواستار خارج ساختن تسلیحات این کشور از عربستان با هدف مجازات ریاض شدند که چند روز پیش طرح کاهش تولید نفت را به عنوان رهبر غیررسمی سازمان اوپک اعلام کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه شبکه راشاتودی، کریس مورفی،‌ سناتور آمریکایی از ایالت کنتیکات در بیانیه‌ای روز پنجشنبه گفت: "سالهاست ارتش آمریکا سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را در عربستان با هدف کمک به دفاع از زیرساختهای نفتی علیه حملات پهپادی و موشکی، مستقر کرده است. این سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی پیشرفته باید در جای دیگری مجددا با هدف تقویت ظرفیتهای دفاع از متحدان ناتو در جناح شرقی این ائتلاف نظیر لهستان و رومانی استقرار یافته یا به شرکای اوکراینی ما منتقل شوند."

مورفی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است، همچنین از درخواست‌ها برای متوقف کردن کمک‌های نظامی جدید آمریکا به عربستان حمایت کرد و خواستارمعلق کردن برنامه فروش "موشک‌های هوا به هوای پیشرفته میان‌برد" (AMRAAM) به ریاض شد. دولت آمریکا در سال گذشته میلادی به عربستانی‌ها مجوز خرید ۱۸۰ موشک AMRAAM به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار را داده بود.

این سناتور گفت: "تصمیم‌های سیاسی پیامدهایی دارند و این گام‌ها روابط با عربستان سعودی را اصلاح کرده و به اوکراین کمک می‌کنند."

واشنگتن ماه‌ها از ریاض خواسته بود، تولید نفت خود را افزایش دهد و استدلال داشت که کاهش قیمت‌های نفت به روسیه آسیب زده و کار مسکو را برای تامین مالی عملیات نظامی خود در اوکراین دشوارتر می‌کند. با این حال، گروه اوپک پلاس که روسیه نیز عضو آن است چهارشنبه گذشته با اعلام تصمیم این گروه برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز از ماه نوامبر، آمریکا را خشمگین کرد.

رو کانا، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در کنگره آمریکا به روزنامه گاردین گفت، اقدام برای کاهش تولید نفت به رهبری ریاض، که متحد اصلی آمریکا برای دهه ها در منطقه خلیج فارس بوده است، "یک سیلی غیرمنتظره به صورت آمریکا بود".

وی افزود: معتقدم این یک اشتباه محاسباتی کامل از سوی سعودی‌ها است.

او اضافه کرد، هنوز زمان وجود دارد که این کشور به خود بیاید و تصمیم اوپک پلاس را لغو کند.

کانا، که از منتقدان دیرینه ریاض بوده است، پیشنهاد کرد: حداقل (در پاسخ به این حرکت) توافق ارسال موشک‌های پاتریوت به عربستان معلق شود.

آمریکا به این توافق که بر اساس آن عربستان ۳۰۰ موشک پاتریوت را به قیمت سه میلیارد دلار دریافت می‌کند، در ماه اوت چراغ سبز داد.

این قانونگذار توضیحات وزارت خارجه عربستان در چند روز قبل درباره اینکه موافقت با طر کاهش تولید نفت تصمیم متفق‌القول اعضای اوپک پلاس بوده و صرفا به دلایل اقتصادی گرفته شده است را رد کرد.

وی افزود: "واقعیت این است که هیچ دلیل اقتصادی برای کاری که آنها انجام می‌دهند وجود ندارد. این کار برای آمریکایی‌ها مجازات بود و به پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) کمک می‌کند."

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد