اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پوتین: امضای توافقنامه جدید ایران و روسیه در مراحل پایانی

رئیس جمهور روسیه گفت: همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگ‌های در آید. همچنین امضای توافقنامه جدید بین روسیه و ایران در مراحل پایانی است.

به گزارش سایت طلا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین‏، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های در شهر سمرقند ازبکستان گفت: همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگ‌های در آید.

پوتین افزود: همچنین امضای توافقنامه جدید بین روسیه و ایران در مراحل پایانی است. هیئت روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد. این هیئت شامل نمایندگان هشتاد شرکت بزرگ روسی است. میزان مبادلات تجاری بین روسیه و ایران ۸۱ درصد بیشتر از سال قبل است.

پوتین در این دیدار گفت: جناب رئیس جمهور محترم از ملاقات جدید با جنابعالی خیلی راضی و خرسند هستم. روابط بین روسیه و ایران در همه زمینه‌ها مانند سال‌های پیش در حال توسعه است. همان طور که قبلا با شما توافق کردیم، برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های بسیار تلاش کردیم. شرکای ما در این سازمان از این ابتکار (عضویت ایران) حمایت کردند و برای ثبت رسمی این عضویت، برخی ترتیبات معمولی پایانی باقیمانده است. بسیار خرسند هستیم که روابط دوجانبه ازجمله در زمینه فناوری‌های پیشرفته با موفقیت در حال توسعه است. نهم اوت از بایکونور ماهواره خیام که در روسیه به سفارش ایران تولید شده است، به صورت موفقیت آمیز در مدار زمین قرار داده شد.

رئیس جمهور روسیه افزود: توافقنامه بزرگ بین ایران و روسیه در مراحل پایانی قرار دارد که به یک نماد بزرگ در روابط ایران و روسیه در همه زمینه‌ها تبدیل شده است. مبادلات تجاری بین دو کشور به میزان ۸۱ درصد افزایش یافته است. طی پنج ماه گذشته نیز این رقم ۳۱ درصد افزایش داشت. کمیته وزارتی بین دو کشور با موفقیت و فعالانه عمل می‌کند. هفته آینده هیئتی روسی متشکل از نمایندگان حدود هشتاد شرکت روسی عازم ایران خواهد شد.

پوتین تصریح کرد: نخستین هیئت از تولیدکنندگان روسیه پیش از این به تهران سفر کرده بودند. در اینجا تمایل دارم بگویم که برداشت این هیئت از ایران بسیار مثبت بود و از آنچه در ایران دیده بسیار شگفت زده شده بودند. روابط منطقه‌ای نیز با موفقیت پیش می‌رود. همکاری در سطح بین المللی ادامه دارد و همه مواضع ما نزدیک به یکدیگر یا کاملا منطبق با یکدیگر است.
در سفری که اخیرا به تهران داشتم شاهد فضای گرم و صمیمانه و احترام و پیشرفت قابل توجه امور بودم.

ابراهیم رئیسی نیز در این دیدار گفت: روابط بین تهران و مسکو حائز اهمیت راهبردی است. برای خنثی سازی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران تلاش خواهیم کرد.

این در حالی است که سفر اخیر پوتین به ایران و در دیدار دوجانبه روسای جمهور ایران و روسیه در تهران (۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۲) ضمن تاکید بر استمرار روند توسعه مناسبات راهبردی تهران و مسکو، آخرین وضعیت روابط دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر توسعه مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف تاکید شد.

در این سفر پوتین به تهران و در پایان هفتمین اجلاس سران کشور‌های ضامن روند آستانه بیانیه مشترک رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه منتشر شد و در آن بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، مردود شمردن تلاش‌ها برای ایجاد واقعیات جدید میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

در تاریخ (۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۳۱ اوت ۲۰۲۲) حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مسکو در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین وزیر خارجه روسیه گفته بود توافق کردیم که در آینده نزدیک کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و مسکو در روسیه برگزار شود.

پیش از این در تهران محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور کشورمان در دیدار با ایگور لویتین دستیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه را روابطی راهبردی توصیف کرد و گفت: اراده تهران برای توسعه مناسبات با مسکو و ایجاد جهش در روابط فیمابین جدی است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد