اونس طلا2315.24
مظنه14,691,000
18 گرم3,391,400
ارزش سکه33,098,823
قدیم (بهار)38,300,000
جدید (امامی)41,300,000
نیم23,700,000
ربع15,100,000

چه کنیم در مراسم اربعین گرمازده نشویم؟

پیاده‌روی اربعین یکی از رویدادهای مذهبی بسیار مهم برای عاشقان آقا امام حسین است که مردم سعی دارند هرسال آن را به بهترین نحو ممکن اجرا کنند تا ما شاهد یک مراسم باشکوه باشیم

به گزارش سایت طلا،پیاده‌روی اربعین یکی از رویدادهای مذهبی بسیار مهم برای عاشقان آقا امام حسین است که مردم سعی دارند هرسال آن را به بهترین نحو ممکن اجرا کنند تا ما شاهد یک مراسم باشکوه باشیم، ازآنجایی‌که کشور عراق دارای آب و هوای گرم و خشک است و مسیر پیاده‌روی تقریباً بیابانی است، احتمال آن وجود دارد که زائران حسینی دچار گرمازدگی شوند، اما راهکارهای متنوعی وجود دارند که شما می‌توانید با رعایت کردن آن‌ها از گرمازدگی جلوگیری نمایید، ازآنجایی‌که اربعین سال 1401 در فصل تابستان است موارد ابتلا به گرمازدگی تشدید پیدا کرده است.

چه‌کار کنیم گرمازده نشیم؟

بسیاری از افراد گرمازدگی را یک بیماری خیلی عادی می‌دانند، اما بهتر است بدانید درصورتی‌که از آن جلوگیری نشود فشار بیش از حدی به قلب وارد شده و احتمال بروز سکته قلبی بالا است، گرمازدگی به علت ایستادن و فعالیت داشتن زیر نور آفتاب اتفاق می‌افتد.

در این شرایط دمای بدن بسیار بالا می‌رود و رطوبت بدن نیز کم می‌شود که علائم آن به‌عنوان گرمازدگی شناخته می‌شود، البته این بیماری سطوح مختلفی دارد که دیگر بدترین نوع آن گرما گرفتگی است، در این سطح آن‌قدر بدن گرم می‌شود که بافت عضلات آسیب‌دیده و فرد گرما گرفته موجب گرفتگی عضلات خواهد شد.

اما چه‌کاری از دست ما برمی‌آید تا از بروز گرم زدگی جلوگیری کنیم؟ نکته‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با رعایت آن‌ها از بروز گرمازدگی جلوگیری کنید، وقتی که گرما گرفته می‌شوید توان راه‌رفتن هم نخواهید داشت و به همین راحتی پیاده‌روی اربعین را از دست خواهید داد، بنابراین بهتر است که رعایت حال بدن خود را نیز بکنید.

در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که در صورت انجام‌دادن و پیروی از این نکات از گرمازدگی شما در پیاده‌روی اربعین به جدی جلوگیری خواهد شد.

لباس مناسب بپوشید

پوشش مناسب می‌تواند به‌راحتی خطر گرمازدگی را از شما دور کند، بهتر است که از لباس‌هایی استفاده کنید که بدن شما را خنک نگه می‌دارد، به‌عنوان‌مثال لباس‌های گشاد نخی می‌تواند گزینه مناسبی برای پیاده‌روی اربعین باشد، بهتر است تا در زیر لباس نخی گشاد خود از عرق‌گیر نیز استفاده نمایید تا تأثیر لباس بیشتر نمایان شود.

همچنین در پیاده‌روی ممکن است دچار مشکلات پوستی نیز شوید پس بهتر است که از لباس‌های آستین بلند استفاده کنید تا دستان شما در معرض نور مستقیم و سوزان خورشید آسیب نبیند.

استفاده از کلاه و عینک

کلاه می‌تواند روی صورت شما سایه بیندازد و از تابش مستقیم نور به سر شما جلوگیری کند، خنک نگه‌داشتن سر بسیار مهم است درصورتی‌که بتوانید کله خود را خنک نگه‌داری کنید دچار گرمازدگی نخواهید شد، لوازمی مانند کلاه و چفیه می‌تواند تا حد زیادی از گرم‌شدن کله شما جلوگیری کنند.

عینک نیز یکی از واجبات اربعین است که باید از آن استفاده کنید، در واقع عینک ربطی به گرمازدگی ندارد؛ اما استفاده از آن واجب است، زیرا ممکن است که چشمان شما بر اثر نور مستقیم آفتاب آسیب ببیند به همین دلیل است که حتماً باید از عینک آفتابی استفاده کنید.

عدم مصرف کافئین

برای اینکه گرمازده نشوید شما نیاز دارید تا بدن خود را هیدراته کنید اما مصرف کافئین و نوشیدنی‌های گازدار بدن را از حالت هیدراته به حالت دهیدراته وارد می‌کند که این موضوع یکی از عوامل اصلی ابتلا زائران به گرمازدگی است.

دهیدراته شدن بدن به این معنی است که رطوبت آن کاهش پیدا می‌کند، وقتی که رطوبت بدن کم شود شما بی‌حال و کسل خواهید شد که همین موضوع از نشانه‌های ابتلا به گرمازدگی است.

آب زیاد بخورید

وقتی شما در معرض گرما هستید بدن سعی می‌کند با عرق کردن و دفع آب از بدن شما را خنک نگه دارد، به همین دلیل شما در پیاده‌روی مقدار قابل‌توجهی از آب بدن خود را از دست خواهید داد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که به‌صورت مداوم آب بنوشید و این موضوع مهم را هیچ‌وقت فراموش نکنید.

البته شما مجبور نیستید که حتماً از آب استفاده کنید، خوردن شربت‌های طبیعی با خاکشیر نیز می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد، اما سعی کنید از نوشیدن شربت‌های مصنوعی خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها دارای مقدار قابل‌توجهی از قند هستند که برای گرمازدگی اصلاً مناسب نیست.

یک رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید

برخی از غذاها هستند که آب بدن شما را تبخیر کرده و رطوبت را پایین می‌آورند، شاید بارها برای شما پیش‌آمده باشد که با خوردن یک غذای خاص بسیار تشنه شده باشید، برای مثال غذاهای سرخ‌کرده از جمله خوراکی‌های ممنوعه در مسیر پیاده‌روی اربعین است.

این غذاها آب بدن شما را خشک خواهند کرد و کمبود آب بدن اصلی‌ترین دلیل ابتلا به گرمازدگی است، شما می‌توانید از غذاهایی استفاده کنید که دارای مقدار قابل‌توجهی آب هستند، برای مثال خوردن نان و پنیر و هندوانه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

استراحت به‌موقع

همان‌طور که گفتیم در طول مسیر پیاده‌روی موکب‌های زیادی وجود دارند که زائران می‌توانند در آن جا کمی استراحت کنند، درازکشیدن و خنک شدن بدن باعث می‌شود که از گرمازدگی دور بمانید، همچنین پیاده‌روی مداوم باعث آسیب به بدن شما می‌شود و عاقلانه است که هرچند وقت یکبار در موکب‌ها استراحت کنید.

همچنین شما می‌توانید شب‌ها را برای پیاده‌روی کردن انتخاب کنید، روزها بخوابید و ادامه مسیر را شب پیاده‌روی کنید تا به شهر کربلا امام حسین برسید.

آب یخ نخورید

خیلی از افراد وقتی که تشنه می‌شوند آب یخ و خنک مصرف می‌کنند، بر خلاف باور عموم نوشیدنی‌های خنک برعکس باعث تشدید احساس تشنگی در شما می‌شوند، اگر می‌خواهید حس تشنگی شما بر طرف شود بهتر است که آب را ولرم کرده و مصرف نمایید.

جدای مسئله تشنگی آب یخ آسیب جدی به کبد شما وارد خواهد کرد و عقلانی است که اصلاً آب و یا نوشیدنی خنک مصرف نکنید تا بدنتان خنک شود؛ تغییر یک‌دفعه‌ای دمای بدن موجب ایجاد شوک در بدن شما خواهد شد و مغز تلاش خواهد کرد تا دوباره بدن را گرم کند تا به حالت تعادل خود برسد.

لیموترش دوای درد شما

یکی از میوه‌هایی که به‌سرعت به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند لیموترش است، بهتر است چند عدد از آن را برای مسیر خود ببرید و اگر احساس کردید که می‌خواهید گرمازده شوید کمی لیموترش را با آب ولرم مخلوط کرده و مصرف نمایید تا بدن شما به حالت هیدراته خود باز گردد.

جمع‌بندی

گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که این چند وقت اخیر در اربعین گریبان‌گیر زائران حسینی بوده است، اگر شما عازم کربلا هستید و می‌خواهید در پیاده‌روی اربعین شرکت کنید، بهتر است به نکته‌های اشاره شده در بالا توجه نمایید تا هیچ مشکلی در پیاده‌روی برای شما رخ ندهد و بتوانید با سلامت جسمانی کامل به حرم امام حسین برسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد