اونس طلا2297.16
مظنه15,026,000
18 گرم3,468,700
ارزش سکه33,853,578
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

برلیان یا الماس؟ کدام گرانبهاتر است؟

برخی از مردم تفاوت الماس و برلیان را نمی‌دانند و این سؤال همیشه در ذهن آن‌ها و جود دارد که تفاوت الماس و برلیان در چیست؟

به گزارش سایت طلا، برخی از مردم تفاوت الماس و برلیان را نمی‌دانند و این سؤال همیشه در ذهن آن‌ها و جود دارد که تفاوت الماس و برلیان در چیست؟ ازآنجایی‌که این دو سنگ از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی با هم دارند، مردم دوست دارند تا تفاوت‌های بین آن‌ها را بدانند، به همین دلیل است که ما تصمیم گرفتیم این موضوع را بررسی کرده و جواب سؤال شما را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهیم.

الماس چیست؟

بهتر است قبل از اینکه سر اصل مطلب برویم کمی در مورد خود الماس اطلاعات کسب کنیم. الماس یک سنگ قیمتی است که از عنصر کربن تشکیل شده است، عنصر کربن در اعماق زمین بر اثر فشار و گرمای زیاد، فشرده شده الماس را به وجود می‌آورد. این سنگ‌های تولیدی با کمک آتش‌فشان‌ها و یا حفر معدن به سطح زمین منتقل می‌شوند. الماس‌ها به‌صورت طبیعی بی‌رنگ هستند و رنگ خاصی ندارند؛ اما تراش‌کاران الماس اغلب به آن‌ها رنگ اضافه می‌کنند تا زیبایی آن را دوچندان کنند. پس از اینکه این سنگ‌ها به‌خوبی تراش داده شد به بازار عرضه شده و در اختیار صنایع مختلف مانند جواهرسازی قرار می‌گیرد.

برلیان چیست؟

اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم برلیان اصلاً یک سنگ قیمتی محسوب نمی‌شود، بلکه یک شیوه برای تراش‌کاری است. برلیان یک روشی است که از آن برای تراشیدن الماس‌های معمولی استفاده می‌شود، به علت اینکه از این روش جهت برش استفاده می‌شود الماس نهایی نیز در بازار به‌عنوان برلیان شهرت یافته است.

برلیان‌ها در حالت طبیعی اصلاً در طبیعت یافت نمی‌شوند و ساخت آن‌ها نیز دشواری‌های خاص خودش را دارد، زیرا تراشیدن الماس با روش برلیان به‌دقت و سرعت عمل بالایی نیاز دارد و جالب است که بدانید حرفه برش الماس دارای استانداردهای مختلفی است و تراش‌کاران باید این استانداردها را در کار خود رعایت کنند، وگرنه محصول نهایی کیفیت لازم را نخواهد داشت و با قیمت بالایی به فروش نخواهد رسید.

تفاوت الماس و برلیان

حالا که به‌خوبی متوجه شدیم الماس و برلیان چیست می‌توانیم بهتر متوجه تفاوت آن‌ها بشویم، لازم به ذکر است که این دو سنگ قیمتی از نظر ماده تشکیل‌دهنده با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند و تمامی تفاوت آن‌ها در ظاهر است، با ما همراه باشید تا تفاوت الماس با برلیان را از جهات مختلف بررسی کنیم.

درخشندگی

به‌صورت طبیعی درخشندگی برلیان از الماس بیشتر است و این درخشندگی به علت شیوه برش الماس ایجاد شده است، تراش‌کاران سعی می‌کنند با برش درست و اصولی موجب به دام افتادن پرتو نور شوند، وقتی که نور وارد سنگ برلیان می‌شود نمی‌تواند به‌راحتی از آن خارج شود و به علت ساختار داخلی الماس با تمامی نقاط موجود در برلیان برخورد می‌کند.

همین امر سبب می‌شود که درخشندگی خاص و زیبایی در برلیان به وجود بیاید که شما شاهد این درخشندگی در الماس معمولی نیستید، همین امر سبب می‌شود که برلیان زیباتر به نظر برسد و از نظر خریداران جلوه خاص‌تری داشته باشد.

رنگ

فعالان این حوزه همیشه سعی می‌کنند که الماس‌های باکیفیت را به برلیان تبدیل کنند همین امر سبب می‌شود که برلیان نسبت به الماس‌های معمولی بی‌رنگ‌تر باشد. این سنگ هرچه بی‌رنگ‌تر باشد، یعنی کیفیت بیشتری دارد و ارزش خرید آن بالاتر است، به‌طورکلی طیف رنگی الماس‌ها از بی رنگی آغاز شده و در نهایت با رنگ زرد پایان می‌یابد، هرچه الماس زردتر باشد قیمت آن نیز پایین‌تر است، زیرا یکی از مؤلفه‌های تعیین قیمت در این حوزه میزان شفافیت آن است.

در واقع برلیان هیچ رنگی ندارد و بی‌رنگ است و شفافیت بالای آن موجب تفاوتی عظیم بین الماس و برلیان شده است.

شکل

تفاوت الماس و برلیان در شکل اندازه آن نیز قابل‌مشاهده است، به‌طورکلی سنگ‌های برلیان گرد هستند و به شکل یک کره برش داده می‌شوند که همین امر موجب شده تا برلیان کاربرد بیشتری در صنعت جواهرسازی داشته باشد، اما ممکن است الماس‌ها به شکل‌های مختلفی برش داده شوند و در اشکال متفاوت به بازار طلا و جواهرات عرضه شوند.

قیمت

شاید برای شما سؤال باشد که برلیان گران‌تر است یا الماس؟ به‌طورکلی اگر بخواهیم حساب کنیم برلیان از الماس معمولی گران‌تر است، اما باید توجه کنید که این سنگ قیمتی بر اساس کیفیت قیمت‌گذاری می‌شود و ممکن است در برخی مواقع کیفیت یک الماس معمولی از سنگ برلیان بالاتر باشد که همین سبب می‌شود نمونه معمولی از برلیان گران‌تر باشد.

اما اگر بخواهیم کلی نگاه کنیم به علت اینکه برش این سنگ قیمتی به شیوه برلیان کمی سخت است در حالت طبیعی قیمت آن از الماس بیشتر است.

کیفیت ساخت

همان‌طور که می‌دانید برلیان یکی از معروف‌ترین تراش‌های الماس محسوب می‌شود؛ بنابراین فعالان این حوزه سعی می‌کنند که الماس برلیان با بهترین کیفیت تولید شود، هرساله فعالان این حوزه استانداردهای تولید این سنگ ارزشمند را بهبود می‌دهند تا هرسال کیفیت برلیان‌ها بیشتر شود.

همین امر سبب ایجاد تفاوت الماس و برلیان شده است و می‌توان گفت که تراش برلیان الماس کیفیت بیشتری نسبت به نمونه معمولی این سنگ قیمتی دارد.

به‌طورکلی برلیان از الماس خاص‌تر محسوب می‌شود و جلوه و زیبایی خاص آن می‌تواند شما را در خیابان و یا مجالس انگشت‌نما کند و می‌تواند همه توجه‌ها را به سمت شما هدایت کند، امروزه در بیشتر جواهرسازی‌ها از برلیان استفاده بسیار زیادی می‌کنند.

یکی از کاربردهای برلیان در صنعت جواهرسازی استفاده آن به‌عنوان نگین انگشتر است، اکثر انگشترهای تولید شده در دنیا از نگین برلیان برخوردار هستند، همچنین لازم به ذکر است که این نوع حلقه طرف‌داران زیادی در دنیا دارد و بیشترین سهم را در فروش انگشتر دارد.

آیا برش برلیان بخریم؟

پاسخ‌دادن این سؤال به سلیقه شما بستگی دارد، اگر شما به درخشندگی الماس خیلی اهمیت می‌دهید برش برلیان می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد، برای انتخاب درست بهتر است کمی فکر کرده و هدف خود را از خرید مشخص کنید؛ زیرا برلیان تنها روش برش الماس نیست و روش‌های دیگری نیز وجود دارند که هرکدام ویژگی منحصربه‌فردی به این سنگ قیمتی می‌دهند.

یکی دیگر از تراش‌های الماس روش مارکیز است که موجب می شود سنگ قیمتی شما بزرگ‌تر دیده شود و برای مثال اگر به الماس بزرگ علاقه دارید این روش می‌تواند برای شما کارساز باشد، برلیان به درد خریدارانی می‌خورد که به شفافیت و درخشندگی اهمیت بیشتری می‌دهند.

بهتر است در انگشترهایی که ظرافت خیلی زیادی دارند از نگین برلیانت استفاده شود؛ زیرا زیبایی آن را دوچندان می‌کند. البته سلیقه‌ها متفاوت است و ممکن است که شما با این نظر من هم سو نباشید.

جمع‌بندی

در نهایت با تفاوت الماس و برلیان آشنا شدیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب کردیم، با استناد به متون بالا دریافتیم که برلیان درواقع یک سنگ قیمتی نیست، بلکه شیوه‌ای از برش است که از آن برای تراش‌کاری الماس به کار می‌رود و این دو سنگ قیمتی در مواد تشکیل‌دهنده هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

فهمیدیم که تفاوت الماس و برلیان در ظاهر آن‌ها است و ویژگی‌های ظاهری است که برلیان را کمی خاص‌تر می کند که شما می‌توانید با تفاوت‌های این دو سنگ قیمتی در این مقاله آشنا شوید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد