اونس طلا2432.97
مظنه14,646,000
18 گرم3,381,000
ارزش سکه32,997,438
قدیم (بهار)37,200,000
جدید (امامی)40,400,000
نیم23,200,000
ربع14,900,000

آیا سقوط قیمت خودرو در راه است؟

چند سالی است که قیمت خودرو به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و الان تقریباً خودرو یک آرزو دست‌نیافتنی برای قشر متوسط و ضعیف محسوب می شود.

به گزارش سایت طلا، چند سالی است که قیمت خودرو به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و الان تقریباً خودرو یک آرزو دست‌نیافتنی برای قشر متوسط و ضعیف محسوب می شود، زیرا به گفته اقتصاددانان مطرح کشور قیمت خودرو در بازار حدوداً 300 درصد افزایش‌یافته است که رقم قابل‌توجهی است، اما امسال یعنی سال 1401 اتفاقاتی در پیرامون بازار خودرو رخ‌داده است که انتظار می‌رود خودرو ارزان شود و برخی از مردم معتقدند که به احتمال بسیار زیادی ماشین ارزان می شود، درصورتی‌که اتفاقات پیرامون رخ دهد احتمال آن بالا است و حتماً شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود؛ با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

آیا خودرو ارزان می شود؟

گزارش‌های زیادی در این زمینه به بیرون درز کرده است و برخی از افراد معتقد هستند که خودرو ارزان می شود و بهتر است کسانی که قصد خرید خودرو را دارند کمی صبر کنند، این سؤال که آیا خودرو ارزان می شود کمی چالشی است و نمی‌توان به قطعیت گفت که ماشین ارزان می شود یا نمی شود.

عوامل تأثیرگذار:

ارزان شدن ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد که به وقوع پیوستن هر اتفاقی می‌تواند روی بازار تأثیر بگذارد، به همین دلیل است که پیش‌بینی بازار کمی سخت است اما ما می‌خواهیم در ادامه مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی بازار خودرو را به شما معرفی کنیم تا شما با بررسی این عوامل بهترین انتخاب را داشته باشید.

وقتی که عوامل تأثیرگذار روی قیمت خودرو را بشناسید خودتان نیز می‌توانید حدس بزنید که چه اتفاقی برای بازار خودرو خواهد افتاد، اما مشکل اصلی این است که آیا آن اتفاق که موجب کاهش قیمت می‌شود رخ خواهد داد، به همین دلیل باید ریسک خرید را در نظر بگیرید.

آزادشدن واردات خودرو

همان‌طور که می‌دانید سالیان سال است که واردات خودرو انجام نمی شود همین موجب شده که ماشین در بازار کم شود و وقتی که واردات انجام شود ماشین ارزان می شود، فعلاً مجوز صادرات خودرو صادر شده است و خودروسازان می‌توانند انواع خودرو خارجی را به ایران وارد کنند و احتمال به وقوع پیوستن این اتفاق بالا است.

البته دولت محدودیت‌هایی را برای صادرات در نظر گرفته است و قرار نیست که خودروهای لوکس وارد بازار شوند، بلکه قرار است خودروهایی با قیمت پایین و حجم موتور کم وارد بازار شود تا بتوان بازار خودرو را کنترل کرد، خودروهای چینی بیشترین سهم را در واردات خودرو به ایران خواهند داشت.

بیشتر خودروهای چینی با قیمت اقتصادی به بازار جهانی عرضه می‌شوند و ظاهر مدرن و زیبا و امکانات آن‌ها موجب می شود تا ماشین‌های چینی در دنیا طرف‌داران زیادی داشته باشد، شما می‌توانید با آزاد شدن واردات خودرو یک خودرو خوب چینی خریداری کنید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این باره می‌گوید: بهتر است که واردات خودروهای دست‌دوم خارجی را آزاد کنیم، با آزادکردن ورود خودروهای دسته دوم مردم می‌توانند خودروهای دسته دوم باکیفیت دنیا را با قیمتی ارزان‌تر خریداری کنند، این امر علاوه بر افزایش کیفیت خودروهای درون جاده موجب کاهش قیمت خودروهای داخلی نیز خواهد شد و رقابت تنگاتنگی نیز برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی آغاز خواهد شد.

تفاوت در عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یکی از اصلی‌ترین موارد در کاهش و افزایش قیمت کالاها هستند که هرچه این دو به یکدیگر نزدیک‌تر باشند قیمت‌ها ثابت خواهند ماند، وقتی که عرضه نسبت به تقاضا بیشتر شود قیمت کالا کاهش خواهد یافت و یا اگر تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد قیمت افزایش می‌یابد.

چند سالی است که واردات خودرو به‌درستی انجام نمی ‌شود و این خودروسازان ایرانی هستند که باید خودرو موردنیاز بازار را تأمین کنند، اما آن‌ها با پایین آوردن میزان عرضه قیمت خودرو را افزایش داده‌اند، و اگر این مشکل حل شود ماشین ارزان خواهد شد.

به‌طورکلی شما می‌توانید خودرو را از بازار آزاد و یا کارخانه خریداری کنید و درصورتی‌که خودرو را از درب کارخانه بگیرید ارزان‌تر خواهد بود، قبلاً تفاوت چندانی بین بازار آزاد و کارخانه نبود، اما تولیدکننده‌ها با راه‌اندازی سامانه قرعه‌کشی موجب شدند تا این اختلاف به 70 الی 100 درصد برسد.

اما این چند وقت اخیر خبرهایی وجود دارد که احتمال می‌دهند قرار است قرعه‌کشی خودرو متوقف شود و خودرو بیشتری به بازار تزریق شود، درصورتی‌که قرعه‌کشی‌ها برداشته شوند و عرضه بیشتر شود خودرو ارزان می شود.

همین‌الان یکی از علت‌های اخیر کاهش قیمت خودرو در چند وقت اخیر کاهش تقاضا مردم برای خرید ماشین بود و فروشندگان چاره‌ای جز کاهش قیمت نخواهند داشت، متأسفانه با کمی کاهش قیمت بازار دوباره رشد می‌کند و مردم برای خرید هجوم می‌آورند بهتر است بلافاصله پس از ارزان شدن خودرو نخرید تا جو بازار ملتهب نشده و قیمت خودرو کنترل شده و ثابت بماند.

امضای برجام

یکی از دلیل‌های دیگر که مردم می‌گویند ماشین ارزان می شود، امضای برجام است، احتمالا تمامی شما با برجام آشنا هستید، درصورتی‌که برجام امضا شود، با مرور زمان تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد و ایران وضعیت اقتصادی بهتری خواهد داشت که همین امر موجب شده مردم بگویند که ماشین ارزان می شود.

با امضای برجام واردات خودرو نیز بهتر انجام خواهد شد و می‌توان گفت: برجام بر روی قیمت ماشین در ایران تأثیر دارد.

جمع‌بندی

در نهایت با یکدیگر سوال آیا خودرو ارزان می شود را بررسی کردیم، همان‌طور که خودتان نیز متوجه شدید افزایش و یا کاهش قیمت خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل را با یکدیگر بررسی کردیم، شما می‌توانید با بررسی بیشتر این عوامل احتمال وقوع آن‌ها را بسنجید و درصورتی‌که احتمال وقوع این عوامل بالابود می‌توان گفته که در آینده ماشین ارزان می شود.

به‌هرحال باید ریسک خرید و فروش خودرو خود را به جان بخرید، هنوز کارخانه‌های ماشین‌سازی بزرگی هستند که قرعه‌کشی ماشین را انجام می‌دهند، درصورتی‌که عجله‌ای به خرید خودرو ندارید می‌توانید با ثبت‌نام در این قرعه‌کشی‌ها خودرو موردنیاز خود را با قیمت ارزان‌تر خریداری کنید، به‌هرحال اختلاف 70 تا 100 درصدی بازار آزاد با کارخانه غیر قابل‌چشم‌پوشی است و بهتر است در صورت توان از کارخانه خودرو خود را خریداری کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد