اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سیگنال مذاکرات وین به بازار / سقوط دلار نزدیک شد؟!

دبیرکل کانون صرافان با بیان این که به جهت ابهام در برجام، دوباره قیمت دلار در کانال ۲۹ هزار تومان قرار گرفته است، گفت: یک خبر خوش این است که صرافی‌ها و بانک مرکزی تقریبا بازار را به دست گرفته‌اند و بازار ارز در خدمت بانک مرکزی و مدیریت بانک مرکزی است.

به گزارش سایت طلا، دبیرکل کانون صرافان با بیان این که به جهت ابهام در برجام، دوباره قیمت دلار در کانال ۲۹ هزار تومان قرار گرفته است، گفت: یک خبر خوش این است که صرافی‌ها و بانک مرکزی تقریبا بازار را به دست گرفته‌اند و بازار ارز در خدمت بانک مرکزی و مدیریت بانک مرکزی است.

قیمت دلار یک ماه پر افت و خیز را تاکنون گذرانده است. دلار که در اواخر مردادماه امسال به دلیل فضای مثبت برجام، از کانال ۳۱ هزار تومان تا مرز کانال ۲۷ هزار تومان هم رفت، امروز به دلیل تغییر فضای مذاکرات وین، دوباره وارد فاز صعودی شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار در حدود ۲۹ هزار و ۸۴۰ تومان است و تنها در سه روز گذشته، رشدی در حدود ۱۴۰ تومانی را تجربه کرده است.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که قیمت دلار در این روزها وابسته به روند مذاکرات هسته‌ای است و هر گفت‌وگو و خبری، بر روند قیمت دلار اثر می‌گذارد. آنچه فعلا مشهود است، این‌که بازار ارز فعلا در حال رصد شرایط است.

فعالان بازار ارز هم عنوان می‌کنند؛ به دلیل مشخص نبودن نتایج مذاکرات هسته‌ای، خریداران و فروشندگان حاضر نیستند که ریسک سنگینی بکنند و سعی می‌کنند با احتیاط از نوسانات محدود بازار به سود خود استفاده کنند.

بخش زیادی از معامله‌گران نیز در شرایط کنونی حاضر به خرید و فروش در بازار نیستند و بیشتر در انتظار عبور بازار از وضعیت ابهام هستند.

دست صرافی‌ها در خرید و فروش ارز باز شد

در این شرایط، اما کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان درباره وضعیت بازار ارز می‌گوید: از ماه‌های گذشته به دلیل باز شدن دست صرافی‌ها در خرید و فروش ارز، یک مقدار بازار روند نزولی به طور طبیعی به خود گرفته است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر خیلی از فروشنده‌های ارز می‌توانند ارز خود را به صرافی‌ها بفروشند؛ مثل صادرکنندگان عمده و مردم نیز نیاز خود را از صرافی‌ها برطرف کنند.

وی تاکید می‌کند: علت کاهش نرخ ارز هم همین ورود صرافی‌ها به چرخه معاملات توافقی بود که براساس تصمیم بانک مرکزی اتفاق افتاد و تصمیم به‌جایی هم بود.

نوسانات نرخ ارز تا کجا ادامه دارد؟

دبیرکل کانون صرافان در ادامه درباره نوسانات نرخ ارز گفت: همان‌طور که می‌دانید نوسان ارز بسیار با شاخصه‌های سیاسی ارتباط دارد؛ تا جایی که طی هفته‌های گذشته شاهد بودیم دلار تا نزدیک کانال ۲۷ هزار تومان هم رفت.

وی می‌افزاید: این کاهش به دلیل تحولات سیاسی و مذاکرات وین اتفاق افتاد، اما پس از آن به دلیل این‌که برجام به هاله‌ای از ابهام رفت و مذاکرات طولانی شد، یک مقدار بازار واکنش منفی نشان داد. اما در کل در ۲ ماه گذشته بازار با ورود صرافی‌ها به معاملات توافقی، ثباتی را پیدا کرده است و در این ثبات هم بین یک تا ۳ درصد نوسان طبیعی است.

دبیرکل کانون صرافان عنوان می‌کند: در حال حاضر به جهت این‌که ابهام در برجام به وجود آمده، دوباره قیمت‌ها در کانال ۲۹ هزار تومان قرار گرفته است. اما یک خبر خوش این است که صرافی‌ها و بانک مرکزی تقریبا بازار را به دست گرفته‌اند و بازار ارز در خدمت بانک مرکزی و مدیریت بانک مرکزی است.

سلطانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید دلار در این نوسانات در کانال ۳۰ هزار تومان قرار می‌گیرد؟ می‌گوید: به طور طبیعی بحث‌های سیاسی به جهت اثراتی که می‌گذارد، حدود یک تا ۳ درصد روی بازار اثر خواهد داشت. ولی فعلا با توجه به این‌که نتایج مذاکرات قطعی نشده، دلار باز هم در کانال ۲۹ هزار تومان باقی مانده است. این نشان می‌دهد که باز هم مردم به نتایج برجام امیدوار هستند.

مذاکرات به نتیجه نرسد، چه اتفاقی برای دلار می‌افتد؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارزیابی‌ای دارید که اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد، نرخ دلار تا کجا بالا می‌رود؟ می‌گوید: اگر خاطر داشته باشید، قبل از مذاکرات در مردادماه، دلار در کانال ۳۱ هزار تومان قرار داشت. این نشان می‌دهد که نتایج برجام و به ثمر رسیدن و نرسیدن آن، خیلی روی روند بازار داخلی اثر ندارد.

دبیرکل کانون صرافان تصریح می‌کند: ما چند سال است که این روند را می‌گذرانیم و عملا می‌شود گفت که اقتصاد کشور با تحریم‌ها سازگار شده و می‌تواند مشکلات خود را با وجود تحریم‌ها دنبال کند و خیلی هم بحث برجام روی نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی ندارد.

سلطانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که قیمت کنونی دلار در بازار، قیمت واقعی دلار است؟ خاطرنشان می‌کند: بله، این نرخ واقعی دلار است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد