اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ترفندهای طلایی افزایش عمر لاستیک خودرو

استفاده نادرست از لاستیک ماشین موجب فرسایش آن خواهد شد، درصورتی‌که لاستیک‌های ماشین فرسوده شود، رانندگی با ماشین خطرساز خواهد شد.

به گزارش سایت طلا،استفاده نادرست از لاستیک ماشین موجب فرسایش آن خواهد شد، درصورتی‌که لاستیک‌های ماشین فرسوده شود، رانندگی با ماشین خطرساز خواهد شد، زیرا کنترل کردن خودرو با تایر فرسوده کمی سخت است و احتمال تصادف همیشه وجود دارد، با افزایش عمر لاستیک می‌توانید سالیان سال از خرید لاستیک تازه راحت باشید و ایمن رانندگی کنید.

ترفندهای طلایی افزایش عمر لاستیک

یک سری نکات وجود دارند درصورتی‌که این نکات را رعایت کنید می‌توانید موجب افزایش عمر لاستیک خودروی خود شوید، البته باید گفت: این نکات خیلی تخصصی نیستند و هر آدم عادی می‌تواند از این نکات استفاده کند و شاهد افزایش عمر تایر خودرو خود باشد.

در ادامه ترفندهایی به شما آموزش خواهیم داد که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند موجب افزایش عمر تایر خودرو شما شود، با ما همراه باشید.

تأثیر وزن خودرو روی عمر لاستیک

هر لاستیکی بر اساس استانداردهای ساخت خود دارای تاریخ انقضای مخصوصی است و پس از آن تاریخ لاستیک کارایی خود را از دست خواهد داد، هدف ما این است که با افزایش عمر لاستیک، تایرهای خودرو تا زمان انقضای خود برای ما کار کنند، یکی از عواملی که موجب فرسودگی لاستیک‌ها می‌شود تحمل وزن بالا است.

درصورتی‌که روی لاستیک خودرو دقت کنید میزان تحمل وزن روی آن نوشته شده است و اگر ماشین را از آن عدد سنگین‌تر کنید به لاستیک‌ها فشار وارد خواهد شد و خیلی سریع فرسوده می‌شوند، درصورتی‌که می‌خواهید وسیله سنگین با خودروی خود حمل کنید بهتر است قبل از آن دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

با مطالعه کردن دفترچه راهنما با سیستم ماشین آشنا خواهید شد و می‌توانید وسایل را طوری بچینید تا سنگینی به‌صورت یکسان در تمام قسمت‌های ماشین پخش شود، پخش شدن سنگینی در تمامی نقاط خودرو باعث می‌شود که فشار به یک لاستیک و این تقسیم فشار بین لاستیک‌ها موجب افزایش عمر تایر خودرو خواهد شد.

فشار روی یک لاستیک موجب می‌شود که خیلی سریع‌تر فرسوده شود ولی این در صورتی است که تایرهای دیگر خودرو سالم هستند، اما این فرسودگی موجب کاهش کارای آن شده و موجب می‌شود که به لاستیک‌های دیگر نیز آسیب وارد شود و آن‌ها نیز زودتر فرسوده شوند، این در صورتی است که شما می‌توانید با تقسیم فشار از این موضوع جلوگیری کنید.

درصورتی‌که باد تایر خودرو تنظیم نباشد تأثیر وزن روی لاستیک‌ها دوبرابر می‌شود و لاستیک و رینگ خودرو آسیب بیشتری می‌بیند، در صورت پرباد بودن تایر خودرو افزایش وزن ماشین کاری کاملاً اشتباه است، زیرا کنترل تایر پرباد کمی سخت است و وزن بالای ماشین می‌تواند موجب واژگونی خودروی شما شود.

جابه‌جایی لاستیک‌های عقب و جلو

در خودروها تایرهای جلویی همیشه بیشتر در معرض فشار قرار می‌گیرند و این امر موجب می‌شوند تایرهای جلو نسبت به لاستیک‌های عقب زودتر فرسوده شوند، بیشترین فشار به لاستیک‌ها زمان دورزدن ماشین در پیچ به آن وارد می‌شود، بیشترین فشار در دورزدن به لاستیک‌های جلو وارد می‌شود.

بهتر است که هر 10 هزار کیلومتر یک‌بار جای لاستیک‌های جلو و عقب را با هم عوض کنید تا لاستیک‌ها به یک اندازه فرسوده شوند، با تعویض نکردن لاستیک‌ها، تایرهای جلو خودرو خیلی سریع‌تر فرسوده شده شما مجبور به تعویض آن‌ها خواهید بود، بهتر است که لاستیک‌ها همگی با هم فرسوده شوند تا شما بتوانید هر چهار لاستیک را در یک‌زمان مشخص عوض کنید.

جابه‌جایی لاستیک‌های جلو و عقب به‌صورت ضربدری موجب می‌شود تا سایش لاستیک‌ها کمتر شود و روی افزایش عمر لاستیک تأثیری مثبت دارد، همچنین این امر موجب ایمنی خودروی شما نیز خواهد شد، زیرا در صورت سایش لاستیک، عاج‌های آن از بین خواهند رفت و سیستم ترمز ماشین به مشکل خواهد خورد، وقتی که یک لاستیک عاج‌های خود را از دست می‌دهد راحت‌تر سر می‌خورد و کنترل آن سخت‌تر است.

تنظیم باد تایر خودرو

برای افزایش عمر تایر خودرو بهتر است که هرچند وقت یک‌بار باد آن را چک کنید، لاستیک‌ها بیشتر در فصول گرما به تنظیم باد نیاز خواهند داشت، زیرا گرمای هوا باعث کم باد شدن لاستیک‌ها می‌شود، درصورتی‌که دائم در جاده‌های گرم رانندگی می‌کنید بهتر است هر هفته باد تایرهای خودرو را چک کنید.

با افزایش 15 درجه‌ای هوا به مقدار 10 درصد از باد تایر خودرو کاسته می‌شود و شما باید حواستان به این موضوع باشد، کم‌شدن باد لاستیک باعث می‌شود که زودتر فرسوده شود، همچنین کم بودن باد آن موجب تماس بیشتر رینگ خودرو با آسفالت می‌شود که این تماس موجب آسیب‌رسانی و کج شدن رینگ ماشین می‌شود؛ پرباد بودن تایر خودرو نیز کاری اشتباه است و درصورتی‌که لاستیک بیش از اندازه باد داشته باشد باید آن را خالی کرد، زیرا لاستیک پرباد کنترل کردن ماشین را سخت می‌کند.

قبل از چک کردن باد تایر خودرو حتماً به این موضوع دقت کنید که دمای تایر خودرو پایین باشد، درصورتی‌که به‌تازگی از تایر خودرو استفاده کرده‌اید بگذارید که 10 دقیقه بگذرد و تایر ماشین خنک شود، وقتی که دمای لاستیک بالا است عملیات بالانس به‌خوبی انجام نمی‌شود و پس از گذشت چند دقیقه دوباره لاستیک کم باد خواهد شد.

برای مدت طولانی یک جا پارک نکنید

حرکت ندادن ماشین به مدت طولانی می‌تواند موجب فرسودگی تایر خودرو شود، درصورتی‌که شما از ماشین خود استفاده نمی‌کنید و یک گوشه آن را پارک کرده‌اید، برای افزایش عمر لاستیک بهتر است که هرچند وقت یک‌بار با ماشین رانندگی کنید و یا حداقل جای پارک ماشین خود را عوض کنید.

ساکن ماندن بیش از حد لاستیک موجب می‌شود تا به یک قسمت از تایر فشار بیش از حدی وارد شود که این امر موجب افزایش سرعت فرسودگی تایر خودرو خواهد شد، استفاده‌نکردن از تایر خودرو و یا استفاده نامناسب از آن می‌تواند به یک اندازه به لاستیک خودرو آسیب وارد کند، استفاده‌نکردن از لاستیک تنها موجب فرسودگی آن می‌شود و عاج‌های آن سالم خواهد ماند، درصورتی‌که به مدت طولانی از لاستیک استفاده نکنید، فرسودگی امکان ترکیدن آن را افزایش می‌دهد.

سیستم فرمان ماشین را تنظیم کنید

تنظیم نبودن سیستم فرمان و لاستیک‌ها آسیب جدی به تایرها خواهد زد و موجب فرسایش هرچه سریع‌تر آن‌ها خواهد شد، درصورتی‌که لاستیک کج باشد علاوه بر اینکه به رینگ‌های ماشین آسیب وارد می‌کند، به عاج‌های تایر نیز آسیب می‌زند و موجب خوردگی آن می‌شود، خورده شدن عاج تایر باعث می‌شود تا سطح تماس خودرو با زمین کاهش پیدا کند، رانندگی با لاستیک‌های بدون عاج در مسیرهای برفی و بارانی بسیار خطرناک است زیرا لاستیک‌های بدون عاج خیلی سریع لیز می‌خورند و کنترل آن‌ها سخت است.

همچنین درصورتی‌که سیستم فرمان بالانس نباشد، لاستیک‌ها به‌خوبی حرکت نخواهند کرد و این حرکت اشتباه همانند کج بودن لاستیک‌ها آسیب‌های شدیدی به تایر خودرو خواهد زد، بنابراین بهتر است که حتماً فرمان و لاستیک‌های خود را بالانس کرده و از کارکرد درست آن‌ها مطمئن شوید.

سخن پایانی

در پایان پنج ترفند طلایی افزایش عمر تایر خودرو را با هم بررسی کردیم و شما می‌توانید با رعایت کردن این ترفندها طول عمر لاستیک‌های خود را افزایش دهید و سالیان سال از آن‌ها استفاده کنید، درست است که این نکته‌ها به‌ظاهر ساده می‌آیند اما این نکته‌های به‌ظاهر ساده می‌تواند عمر تایر خودروی شما را افزایش دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد