اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

قیمت برنج کاهش یافت + جزییات

به گفته کارشناسان، دولت سه اقدام مهم را برای کاهش قیمت کالاهای اساسی در پیش گرفته است که تاکنون توانسته قیمت برنج را در فصل برداشت 20 هزار تومان در هر کیلو کاهش دهد.

به گزارش سایت طلا، به گفته کارشناسان، دولت سه اقدام مهم را برای کاهش قیمت کالاهای اساسی در پیش گرفته است که تاکنون توانسته قیمت برنج را در فصل برداشت 20 هزار تومان در هر کیلو کاهش دهد.

همزمان با فصل برداشت برنج ایرانی،‌ قیمت این محصول در بازار طی روزهای گذشته کاهش قابل توجهی داشته و حداقل 20 هزار تومان در هر کیلو افت کرده است، از استان های شمالی هم که قطب تولید این محصول هستند، خبر می رسد، برنج درجه یک ایرانی به کیلویی 80 هزار تومان فروخته می‌شود.

سه عامل موثر در کاهش قیمت برنج

سه عامل مهم در کاهش قیمت های بازار موثر بوده نخست اینکه وزارت جهاد افزایش تولید را در دستور کار قرار داده که هم به لحاظ تامین امنیت غذایی در سالهای آینده و نیز کاهش قیمت‌ها در دستور کار دارد، به روایت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید برنج امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد خواهد داشت.

شایگان ادیبی مجری طرح برنج وزارت کشاورزی میزان تولید برنج در سال جاری را فراتر از 2 میلیون و 400 هزار تن دانست و افزود: این حجم تولید نسبت به میانگین سال‌های تولید نرمال حدود 20 درصد افزایش تولید دارد و نسبت به سال گذشته که میزان تولید کمتر از نرمال بوده است حدود 30 درصد افزایش تولید دارد.

عامل دوم؛ وزارت جهاد کشاورزی بازنگری در سیاست‌های صادرات و واردات خود اعمال کرده به طوری که رفع ممنوعیت واردات برنج در 4 ماه منتهی به آبان ماه و با ورود برنج خارجی، قیمت برنج داخلی هم متعادل تر شد.

در سالهای گذشته واردات برنج در 4 ماه منتهی به آبان ممنوع بود در نتیجه در این زمان قیمت‌ها بالا می‌رفت که درسال گذشته در کنار کاهش 40 درصدی تولید برنج داخلی، به دلیل خشکسالی، میزان افزایش قیمت بیشتر شد و به بیش از 120 هزار تومان در هرکیلو رسید.

عامل سوم؛ برنامه کشت قراردادی دولت برای افزایش تولید کالاهای اساسی از جمله برنج بود که به افزایش تولید انجامید، قرار است این نوع کشت در سایر کالاهای ا ساسی از جمله گندم، دانه روغنی، خوراک دام نیز ادامه یابد.

مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت‌ها، کشت قراردادی برنج است تا دست واسطه‌ ها قطع شده و از کشاورزان حمایت شود و ذخایر استراتژیک کشور از برنج با کیفیت داخلی تکمیل شود.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی برنج تاکنون در سطح ۴۶ هزار هکتار داشته‌ایم، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتاری کشت قراردادی این محصول در سال آینده خبر داد.

وزارت جهاد کشاورزی تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرای فرمان امام خمینی(ره) برای اجرای کشت قراردادی در سطح 5.2 میلیون هکتار طی 5 سال آینده منعقد کرده است.

در روش کشاورزی قراردادی، کشاورز با بخش خصوصی یا سرمایه گذار قراداد می بندد تا در فرایند کشت تا برداشت از حمایت هایش از قبیل تامین نهاده و نقدینگی برخوردار باشد و در پایان محصول خود را به قیمتی که قبلا توافق کرده‌اند به وی بفروشد. دولت در این فرایند، راهبری این توافق را به عهده دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد