اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

جدیدترین وضعیت بازار موبایل/قیمت ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌ موبایل

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی درباره وضعیت بازار موبایل گفت: بازار در رکود و قیمت‌ها بالاست و با اینکه کالا به وفور در بازار وجود دارد، به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم تقاضا به‌شدت پایین آمده است.

به گزارش سایت طلا، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی درباره وضعیت بازار موبایل گفت: بازار در رکود و قیمت‌ها بالاست و با اینکه کالا به وفور در بازار وجود دارد، به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم تقاضا به‌شدت پایین آمده است.

فروشندگان موبایل‌ برخلاف ۲ سال گذشته روزهای پررونقی را نمی‌گذرانند. پایان کرونا و حضوری شدن کار، تحصیل و زندگی، آغازی بود بر بازگشت بازار موبایل به روزهای عادی گذشته و امروز با اینکه دلار طی ۲ ماه گذشته نوسانات زیادی را شاهد بود، در سمت فروش، همه از افت بازار و کاهش قیمت‌ها به‌دلیل کاهش تقاضا می‌گویند و در سمت تقاضا، تا کسی مجبور نباشد، خرید نمی‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی با اشاره به تأثیر مستقیم قیمت ارز بر بازار افزود: با اینکه بخش عمده بازار که شامل گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار است با ارز نیمایی وارد می‌شود، اما توان خرید بیشتر متقاضیان، اجازه همراهی با بازار را نمی‌دهد و مردم جز در شرایط اجبار، خرید نمی‌کنند.

با این حال، ابراهیم درستی آینده بازار را روشن پیش‌بینی کرد و ابراز امیدواری کرد که با گشایش در مذاکرات و از بین رفتن تحریم‌های اقتصادی، وضعیت اقتصادی مردم بهتر شود و رکود کنونی در بازار موبایل نیز از بین برود.

به‌گفته وی عمده فروش بازار هم‌اکنون متعلق به گوشی‌های زیر سقف ۸تا ۹ میلیون تومان است؛ با این حال گردش مالی گوشی‌های پرچمدار و بالای ۲۰میلیون تومان از تمامی برندها با اینکه سهم ۲۵درصدی از فروش دارند، با کل گردش مالی گوشی‌های اقتصادی برابری ‌می‌کند.

اردیبهشت ماه، توقف ثبت سفارش گوشی‌های برند آیفون، قیمت این نوع گوشی را در بازار با شوک مواجه کرد که این مسئله، قیمت دیگر برندها را نیز تحت‌تأثیر قرار داد. صعود قیمت آخرین مدل‌های آیفون به بالای ۶۰میلیون تومان گرچه بیش از دو سه هفته دوام نداشت، اما قیمت‌ها هرگز به آنچه پیش از شوک بود، برنگشت.

یکی از فروشندگان موبایل و تبلت با اشاره به تبعات این شوک گفت: بعد از افزایش قیمت آیفون ناشی از محدودیت واردات، قیمت گوشی‌های سامسونگ هم با رشد قیمت دلار بالا رفت، اما در یک ماه اخیر به ‌دلیل نبود تقاضا قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافت.

غنی‌زاده با اشاره به رکود بازار افزود: با وجود کاهش قیمت همچنان متقاضی و خریدار در بازار زیاد نیست و جز مدل‌های پایین سامسونگ که مشتریان خودش را دارد، دیگر گوشی‌ها بازار چندان خوبی ندارند.

وی رنج قیمت گوشی‌های پرفروش را بین ۴تا ۸ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: گوشی‌های بالای این رنج قیمت از تمامی برندها فروش خوبی ندارند.

غنی‌زاده بازار گوشی‌های برند آیفون را به‌طور خاص بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: بعد از شوک قیمتی اردیبهشت ماه، قیمت گوشی‌های آیفون ۱۵میلیون تومان بالا رفت؛ درحالی‌که میزان کاهش قیمت آن تنها ۳تا نهایتا ۵ میلیون تومان بوده است؛ به همین دلیل افراد بسیار کمی می‌توانند این گوشی را به‌ویژه در مدل‌های به‌روز تهیه کنند.

وی قیمت گوشی‌های آیفون را به مرور در حال کاهش دانست و افزود: افت قیمت دلار در روزهای اخیر به این کاهش کمک کرده، اما این ریزش قیمت هم در نهایت حدود ۳۰۰تا ۴۰۰ هزارتومان است و نه بیشتر.

قیمت زیر ۶۰۰ دلاری‌ها پایین آمد

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از کاهش قیمت موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار خبر داد و اعلام کرد: با وجود افزایش ۳.۵درصدی عوارض گمرکی این دسته از موبایل‌ها، از آنجایی ‌که عرضه، بیش از تقاضاست، قیمت افت کرده و هم‌اکنون بهترین زمان برای خرید این تلفن‌هاست.

امیر اسحاقی اضافه کرد: بازار فروش هم‌اکنون رقابتی شده و واحدهای صنفی و شرکت‌ها برای اینکه بتوانند به تعهدات خود عمل کنند کالا را با زیان عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به رشد آمار ثبت سفارش تلفن همراه و واردات بیش از نیاز بازار گفت: با اینکه نرخ ارز نیمایی در ۲ماه اخیر روند صعودی به‌خود گرفته قیمت موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار کاهشی شده چرا که عرضه در بازار بیش از تقاضا بوده است.

به ‌گفته این فعال صنفی، بازار موبایل در ۲ماه اخیر روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و فروش واحدهای صنفی ریزش کرد. واحدهای صنفی یک هفته بعد از خرید متضرر شدند.

اسحاقی، وضعیت تخصیص ارز واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰دلار را نیز همچنان نامعلوم توصیف کرد و افزود: مدیریت بازار تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰دلار در دست شرکت‌های واردکننده نیست و در راهروهای کارگروه ارزی تعیین تکلیف می‌شود. براساس آمار اعلامی از سوی واردکنندگان، به‌طور میانگین ماهانه حدود یک تا ۱.۵میلیون تلفن همراه وارد کشور می‌شود و این در حالی است که میزان مصرف و خرید تلفن همراه به‌طور محسوس کاهش یافته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد