اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روبل پرقدرت می‌تازد/ سود جنگ در جیب هند می‌رود؟

بررسی های اخیر حاکی از آن است که ارز فیات روسیه، روبل، بهترین ارز در سراسر جهان در هفته‌های اخیر بوده است و مقالات توضیح می‌دهند که اقتصاددانان آمریکایی از این روند گیج شده‌اند.

به گزارش سایت طلا، بررسی های اخیر حاکی از آن است که ارز فیات روسیه، روبل، بهترین ارز در سراسر جهان در هفته‌های اخیر بوده است و مقالات توضیح می‌دهند که اقتصاددانان آمریکایی از این روند گیج شده‌اند.

روز دوشنبه، روبل روسیه به ۵۵.۴۷ در هر دلار رسید که بالاترین افزایش از سال ۲۰۱۵ بود. در حالی که بسیاری نرخ روبل را نادیده گرفتند، چارلز لیچفیلد، معاون مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک، سرمقاله ای منتشر کرد به نام " نادیده نگیرید؛ چگونه یک روبل قوی می تواند از روسیه محافظت کند".

به نظر می رسد تحریم های مالی علیه روسیه آنقدر که رسانه های غربی در چند ماه گذشته به تصویر کشیده اند، این کشور بین قاره ای را تحت تأثیر قرار نمی دهد. روز دوشنبه، روبل روسیه در برابر دلار آمریکا از قیمت بالایی برخوردار شد و این بالاترین افزایش از سال ۲۰۱۵ بود.

گزارش های زیادی از سوی اقتصاددانان و تحلیلگران وجود دارد که می گویند در حالی که روبل قوی به نظر می رسد، بیشتر قدرت با دستکاری تقویت می شود.

قتصاد روسیه در حال حاضر رو به رکود است، تورم بالاست، بیکاری در حال افزایش است، دستمزدها در حال کاهش است، تولید ناخالص داخلی این کشور در حال فروپاشی است و با این حال در مورد ایالات متحده نیز وضعیت چندان بهتر نیست زیرا به نظر می‌رسد اقتصاد آمریکا به سمت رکود پیش می‌رود، تورم در این کشور به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسیده است، بیکاری در ایالات متحده با کاهش بهره‌وری افزایش یافته و تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایالات متحده به طور قابل توجهی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

گزارش‌های دیگری که دستکاری نرخ ارز را در روسیه تکذیب می‌کنند بر این باورند که تحریم‌های غرب علیه این کشور شکست خورده است؛ در ماه آوریل، صادرات نفت روسیه ۶۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۸.۱ میلیون بشکه در روز رسید. هند (+۷۳۰۰۰۰ بشکه در روز) و ترکیه (+۱۸۰۰۰۰ بشکه در روز) به جبران تحریم بین‌المللی کمک کردند، در حالی که اتحادیه اروپا علیرغم کاهش شدید محموله‌ها، بزرگترین واردکننده باقی ماند.

آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد که صادرات نفت روسیه در چهار ماه اول سال بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ تحریم‌ها به طور کامل برای غرب نتیجه معکوس داشته و به تقویت اقتصاد روسیه کمک کرده است.

گزارش‌ها نشان می دهد هند از روسیه نفت می خرد، آن را پالایش می کند و سپس برای سود به اروپا می فروشد؛ رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیش بینی کرد که تحریم های نفتی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

علاوه بر این، روسیه معاملات مالی خود را مبهم نگه داشته است زیرا این کشور اعلام کرد که ارقام ماهانه هزینه های دولت دیگر فاش نخواهد شد. وزارت دارایی روسیه به مطبوعات گفت که این کشور باید «خطر اعمال تحریم‌های اضافی را به حداقل برساند».

چین نیز از روسیه نفت می‌خرد و تعدادی از پالایشگاه‌های نفت مجبور به خرید نفت از این کشور بین قاره‌ای هستند. به عنوان مثال، بزرگترین پالایشگاه ISAB ایتالیا مجبور به تامین نفت خام از روسیه شده است، زیرا بانک ها اعتباردهی به این شرکت را متوقف کردند.

چین بزرگترین خریدار نفت روسیه است و از سال ۲۰۲۱ تاکنون این لقب را داشته است و داده ها نشان می دهد که این کشور به طور متوسط روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت از روسیه دریافت می کند. در همین حال، نفت در اروپا کمیاب‌تر می‌شود، زیرا هشدارها می‌گویند بریتانیا ممکن است با خاموشی گسترده شبکه مواجه شود. روزنامه مالی اکونومیست اصرار دارد که اروپا از یک شوک شدید قیمت انرژی رنج خواهد برد.

مقامات دولتی پیش بینی کردند که تحریم های انرژی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و ممکن است لزوما کارساز نباشد. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا توضیح داد که چگونه تحریم های انرژی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. فون در لاین گفت که اگر کشورها «فورا» واردات نفت روسیه را تحریم کنند، ولادیمیر پوتین می‌تواند نفتی را که به اتحادیه اروپا نمی‌فروشد به بازار جهانی ببرد، جایی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، و آن را با قیمت بالاتر بفروشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد