اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

با دلار ۴۲۰۰ تومانی میخواستیم گرانی‌ها را کنترل کنیم، اما گرانی‌ها چند برابر شد

معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ارز ترجیحی عامل افزایش ثبت سفارش واردات بود و با اختصاص آن، تقاضای کاذب برای واردات و خروج آن از کشور شکل گرفت.

به گزارش سایت طلا، معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ارز ترجیحی عامل افزایش ثبت سفارش واردات بود و با اختصاص آن، تقاضای کاذب برای واردات و خروج آن از کشور شکل گرفت.

محمد هادی سبحانیان گفت: با وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی دهک دهم ما ۲۷ برابر بیشتر از دهک اول گوشت قرمز مصرف می‌کرد. در حوزه روغن و تخم مرغ دو برابر دهک اول مصرف می‌کرد. در حوزه مواد اولیه دارویی در سال ۹۷ ، ۳.۵ برابر سال ۹۶ ثبت سفارش واردات داشتیم.در فروردین سال ۹۸ اعلام شد از خرداد آن سال، دیگر ارز دولتی برای واردات کره نمی‌دهیم، در کل سال ۹۸، ۵۰ هزار تن واردات کره داشتیم که فقط ۴۰ هزار تنش در دو ماه اول داده شد!

آقای محمد هادی سبحانیان در سی و چهارمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دهک‌های پردرآمد بیشتر از اختصاص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی منتفع می‌شدند افزود: حتی افزایش قیمت‌هایی که در حوزه کالا‌های اساسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد به مراتب بالاتر از رشد شاخص قیمت‌ها بود.

وی اضافه کرد: پس از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، در حوزه مواد اولیه دارویی در سال ۹۷، سه و نیم برابر سال ۹۶ ثبت سفارش داشتیم؛ همچنین در فروردین ماه سال ۹۸ وقتی اعلام شد که ارز ترجیحی واردات کره خوراکی قطع می‌شود در حالیکه در کل سال ۹۸ در مجموع ۵۰ هزار تن واردات کره انجام شده بود، اما با توجه به اعلام حذف ارز ترجیحی، ۴۰ هزار تن از واردات کره در دو ماهه نخست سال ۹۸ انجام شد.

سبحانیان گفت: وقتی که دولت سیزدهم کار را آغاز کرد با انبوهی از مسائل و مشکلات مواجه بود. دهه‌ای را پشت سر گذاشتیم که رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود و میزان استهلاک سرمایه از سرمایه گذاری بیشتر شده بود و تورم‌هایی را تجربه کرده بودیم که در دنیا بی سابقه بود؛ مجموعه این عوامل، باعث کوچک شدن کیک اقتصادی کشور و سفره مردم شده بود.

سبحانیان ادامه داد: وقتی دولت کار خود را آغاز کرد با مسائل و مشکلات زیادی مواجه بود که برخی از آن‌ها ساختاری است و شاید دهه‌ها با آن مواجه بودیم، اما به برکت سفره نفت، متأسفانه عزم و اراده‌ای برای اصلاح آن وجود نداشت و در اوج تحریم‌های نفتی وابستگی ما به درآمد‌های نفتی بالاتر می‌رفت.

وی گفت: دولت در چنین شرایطی با دو رویکرد می‌توانست کار را ادامه دهد یکی تداوم وضع گذشته و به تعویق انداختن اصلاحات و دیگر اینکه بالاخره این تغییر ریل را در حوزه تصمیم سازی اقتصاد انجام دهد.

به گفته وی، سالهاست که از تولید با دادن ارز ارزان قیمت یا انرژی ارزان قیمت و توزیع انواع رانت، حمایت شده و همه این اقدامات منجر به این شده که صنایع ما قدرت رقابتی نداشته باشند و صادرات محور نباشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد