اونس طلا2342.21
مظنه14,916,000
18 گرم3,443,300
ارزش سکه33,605,748
قدیم (بهار)37,500,000
جدید (امامی)41,500,000
نیم23,700,000
ربع14,700,000
گزارش آگهی

عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد: از پای کوره تا پروژه!

این که «چرا قیمت میلگرد در بازار داخلی این‌قدر است؟» احتمالاً سؤالی است که به ذهن هر خریداری می‌رسد.

این که «چرا قیمت میلگرد در بازار داخلی این‌قدر است؟» احتمالاً سؤالی است که به ذهن هر خریداری می‌رسد. در سال‌های اخیر و با توجه به نوسان شدید قیمت میلگرد، این سؤال بیشتر از هر زمان دیگری در ذهن خریداران میلگرد پررنگ شده است. تعیین قیمت میلگرد به عوامل زیادی بستگی دارد که بیشتر آن‌ها را می‌توانید در این مقاله بخوانید و با کمی محاسبه ذهنی، از قیمت فعلی میلگرد کمتر تعجب کنید:

1- شمش فولادی: آنچه پیش از رسیدن به کوره اهمیت دارد!

اکثریت قریب به اتفاق میلگرد موجود در بازار، با روش نورد گرم تولید می‌شود که ماده اولیه این روش، شمش فولادی است. شمش فولادی از سه جهت بر قیمت میلگرد تأثیرگذار است: ترکیب شیمیایی، روش تولید و نحوه تأمین.

• ترکیب شیمیایی شمش به سنگ‌آهنی بستگی دارد که با استفاده از آن، ساخته شده است. ترکیب شیمیایی سنگ‌آهن و موادی که در کوره به آن اضافه می‌شود، تعیین‌کننده ترکیب شیمیایی شمش فولاد است. البته مواد افزودنی به سنگ‌آهن در کوره، به استاندارد تولید شمش بستگی دارد. در کشور ما بیشتر از استاندارد روسی GOST 380 برای تولید شمش استفاده می‌شود که 2 گرید تولیدشده بر اساس این استاندارد با نامه‌ای 5SP و 3SP بیشترین کاربرد را در کارخانه نورد میلگرد دارند. گرید 5SP دارای 0.2 درصد کربن است، در حالی که گرید 3SP حدود 0.17 درصد کربن دارد و به دلیل حضور قدرتمندتر آلیاژهای دیگر، قیمت آن بالاتر است.

• شمش فولادی معمولاً با استفاده از کوره القایی یا قوس الکتریکی ساخته می‌شود که شمش تولیدشده در کوره قوس الکتریکی به دلیل یک مرحله آنالیز بیشتر، قیمت بالاتری دارد.

• نحوه تأمین هم به خودکفا بودن یک کارخانه نورد میلگرد در تأمین شمش موردنیاز خود یا تأمین آن از تولیدکننده دیگر، بستگی دارد. معمولاً قیمت میلگرد آن کارخانه‌هایی که خود شمش تولید می‌کنند، پایین‌تر است.

2- روش تولید میلگرد: تکیه بر دانش متخصصین داخلی یا تکنولوژی وارداتی؟

اکثر کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد با تکیه بر دانش متخصصین داخلی ساخته شده‌اند یا در برخی از مراحل راه‌اندازی خط تولید، تکنولوژی خارجی به کمک آن‌ها آمده است. البته برخی از کارخانه‌ها مثل راد همدان، صبا فولاد زاگرس، ابرکوه یزد و ... هم هستند که خطوط تولید آن‌ها از صفر تا صد با استفاده از تکنولوژی شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی ساخته شده و به همین دلیل، قیمت میلگرد آن‌ها کمی از سایر رقبا بالاتر است.

همچنین تولید میلگرد در برخی از کارخانه‌ها، چند مرحله بیشتر دارد که طی این مراحل، روی میلگردها عملیات خاصی انجام می‌شود تا خواص مکانیکی آن‌ها بهبود پیدا کند و از شکنندگی آن‌ها کم شود. یکی از این روش‌ها، ترمکس است که طی آن، میلگردی که به‌تازگی تولیدشده، به یک‌باره توسط پاشش آب خنک می‌شود تا گرمای مرکز به سطح آن سرایت کرده و شکنندگی آن کاهش یابد. کارخانه‌هایی مثل میانه تبریز، از این روش برای تولید میلگردهای خود استفاده می‌کنند. قیمت میلگرد میانه با توجه به این مزیت، مقرون به صرفه است.

3-شهرت برند: خوب یا بد؟

همانند هر محصول دیگری، در بازار میلگرد نیز شهرت یک برند، به‌تنهایی تضمین‌کننده کیفیت بالای محصولات آن نیست. البته قدمت کارخانه‌ای مثل ذوب‌آهن اصفهان و امتحان پس دادن میلگردهای آن طی سالیان متمادی، باعث شده که شهرت این کارخانه، یک امتیاز مثبت برای انتخاب میلگردهای آن توسط خریداران، در نظر گرفته شود.

در مقابل کارخانه‌هایی مثل ظفر بناب قرار دارند که عمر آن‌ها به مراتب از ذوب‌آهن کمتر است، اما کیفیت میلگرد آن‌ها مثال‌زدنی است. همچنین مناسب بودن وزن میلگرد این کارخانه نیز یکی از مزایای آن است که منجر به مقرون به صرفه بودن قیمت میلگرد بناب شده است.

4- وزن میلگرد با قیمت میلگرد ارتباط مستقیم دارد

وزن میلگرد مؤثرترین عامل در قیمت میلگرد است. تمامی کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، محصولات خود را بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3132 تولید می‌کنند که این موضوع باعث شده تا وزن تمامی میلگردهای تولید داخل، در بازه وزنی جدول اشتال قرار داشته باشد. البته وزن میلگرد برخی از کارخانه‌ها ممکن است به بخش پایینی بازه وزنی جدول اشتال و وزن برخی هم به بخش بالایی آن نزدیک باشد. این موضوع منجر به تفاوت در قیمت هر شاخه از میلگرد کارخانه‌های مختلف می‌شود که طبیعتاً بر قیمت هر بندیل و هر بار میلگرد نیز تأثیر زیادی می‌گذارد.

مثلاً وزن میلگرد کارخانه مثل کویر کاشان با وزن میلگرد کارخانه آناهیتا گیلان اختلاف زیادی دارد، در حالی که هر دو از با کیفیت‌ترین میلگردهای بازار هستند.

5-عرضه و تقاضا، اثر روانی بازار بر قیمت میلگرد

در برخی از مواقع سال و با توجه به سرد و گرم شدن هوا، عرضه و تقاضا در بازار میلگرد به صورت طبیعی دچار نوسان می‌شود. چرا که میلگرد بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارد و صنعت ساختمان در فصول سرد دچار رکود شده و در فصول گرم رونق می‌گیرد. به همین دلیل است که به صورت طبیعی از میانه بهار و با افزایش گرمای هوا، قیمت میلگرد اوج می‌گیرد.

البته گاهی اوقات هم عوامل دیگری مثل افزایش یا کاهش قیمت جهانی فولاد، در برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا تأثیر زیادی دارد. از آنجایی که قیمت میلگرد در بورس کالا بر اساس قیمت جهانی فولاد محاسبه می‌شود و معمولاً بازار صادراتی برای تولیدکنندگان فولاد وسوسه برانیگزتر است، آن‌ها سعی می‌کنند تا با هر افزایش قیمت در بازار جهانی، قیمت میلگرد در بازار داخلی را به قیمت میلگرد صادراتی نزدیک کنند که این موضع معمولاً منجر به کاهش تقاضا و کاهش توان خرید در بازار داخلی می‌شود.

6- تحولات سیاسی اقتصادی و سیاسی: عاملی که بر قیمت همه‌چیز تأثیر دارد!

این عامل نیازی به توضیح ندارد. در سال‌های اخیر انتشار هر خبر مهم و تأثیرگذار در حوزه سیاست خارجی و به خصوص برجام، منجر به کاهش یا افزایش قیمت دلار و به دنبال آن نوسان قیمت کالاهای مختلف در بازار داخلی شده است. بازار میلگرد نیز از این قاعده مستثنا نیست و به محض انتشار هر سیگنال افزایشی، میزان تقاضا برای میلگرد در بورس کالا افزایش پیدا می‌کند و این موضوع، منجر به افزایش قیمت میلگرد می‌شود.

برای مشاوره در خصوص زمان مناسب برای خرید میلگرد، می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید و با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی آن تماس بگیرید. کارشناسان فروش آسرون، شما را در این زمینه یاری می‌کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد