اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چین میزبان اجلاس کشورهای حوزه پاسیفیک در فیجی

وزیر امور خارجه چین امروز (دوشنبه) با همتایانش از ۱۰ کشور جزیره‌ای حوزه پاسیفیک در فیجی نشست دارد.

به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری رویترز، این نشست به میزبانی وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با تمرکز بر روابط امنیتی که باعث نگرانی در میان کشورهای متحد آمریکا در منطقه است، برگزار می‌شود.

کشورهای جزیره‌ای در حوزه اقیانوس آرام دارای روابط دیپلماتیک با چین، در این اجلاس حضور دارند؛ وانگ یی در فیجی است و با فرانک باینیماراما، نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

پیش‌نویس اعلامیه و برنامه اقدام پنج ساله از سوی چین برای دعوت از این کشورها ارسال شد که شامل ساموآ، تونگا، کیریباتی،‌ پاپوآی گینه نو، وانوآتو، جزایر سلیمان و نیووی می‌شود. چین با ارسال این دعوتنامه‌ها پیش از برگزاری اجلاس به دنبال افزایش فعالیت‌های تجاری و امنیتی است.

اما انتشار پیش نویس این اعلامیه باعث مخالفت دستکم یکی از کشورهای منطقه یعنی میکرونزی شد.

درحالیکه مرزهای منطقه‌ای بابت پاندمی کرونا بسته شده، بسیاری از وزرای خارجی از طریق لینک‌های ویدئویی در این اجلاس حضور دارند. در چندین کشور حوزه پاسیفیک وزیر خارجه همان نخست وزیر است.

یکی از مقام‌های یکی از کشورهای اقیانوس آرام به رویترز گفت که چندین کشور دعوت شده می‌خواهند اقدام در مورد این بیانیه را به تعویق بیندازند یا آن را اصلاح کنند.

بیانیه‌های منتشر شده از سوی دولت‌ها و چین نشان می‌دهد که برخی از جزایر اقیانوس آرام در روزهای اخیر برخی از مولفه‌های امنیتی فردی را که چین در توافق منطقه‌ای به دنبال آن است، امضا کرده‌اند.

در ساموآ توافقی برای یک آزمایشگاه اثر انگشت پلیس به منظور اقدام تکمیلی برای آکادمی آموزشی پلیس با حمایت مالی چین امضا شده است.

آمریکا، استرالیا،‌ ژاپن و نیوزیلند نگرانی خود را بابت این توافق‌های امنیتی میان جزایر سلیمان و چین در ماه گذشته میلادی ابراز داشته و گفتند که این مساله می‌تواند پیامدهای منطقه‌ای داشته باشد و به حضور نظامی چین در نزدیکی استرالیا منجر شود.

دولت جدید استرالیا نیز مساله رسیدگی به کشورهای حوزه پاسیفیک را در اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده تا با چین مقابله کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد