اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

مسکن برای مستاجران کابوس شده/قوه قضائیه با افزایش دهندگان بی رویه اجاره بها برخورد کند

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری گفت: مسئله مسکن برای مردم حیاتی است و این وضعیت که یا مبلغ مورد نظر را بپرداز یا خانه را خالی کن رنج دهنده است.

به گزارش سایت طلا، حجت‌الاسلام حاج علی اکبری گفت: مسئله مسکن برای مردم حیاتی است و این وضعیت که یا مبلغ مورد نظر را بپرداز یا خانه را خالی کن رنج دهنده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: مسئله مسکن برای مردم حیاتی است و در شرایط فعلی، به خصوص در تابستان و برای کسانی که مستاجر هستند مسکن یک کابوس است؛ این وضعیت که یا مبلغ مورد نظر را بپرداز یا خانه را خالی کن رنج دهنده است.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبر همچنین گفت: ما شنیدیم دو فوریتی را مجلس در این زمینه تصویب کرده است و فوری تر از این حرفاست معلوم است که قوانین قبلی کارامد نبوده است؛ منطقی سازی اجاره بها مهم است البته مالکان خانه هم حقی دارند اما باید منطقی باشد. هم توقع داریم به لحاظ قانونی تقویت شود و هم از دولت توقع داریم تدابیر ویژه ای داشته باشد و تعزیرات هم کنترل بازار اجاره را در دستور کار قرار داد و تسهیل افزایش وام ودیعه هم انجام شود.‌

دیروز بود که ستاد تنظیم بازار با بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان ها را تعیین کرد.

برا این اساس سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای سال ۱۴۰۰ ، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه ، سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شد تا با مشاوران املاک متخلف که این سقف افزایش را رعایت نکنند، برخورد نماید.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شده به انعکاس و معرفی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات مطابق قانون اقدام کند.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: امسال نظارت براساس نرخ اجاره سال قبل است. در صورتی که مستاجری در آن خانه بود برای تمدید در تهران ۲۵ درصد باید اجاره افزایش یابد و مستاجر جدید هم ۲۵ درصد بیشتر از مستاجر قبلی پرداخت کند.

هم اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان ودیعه مسکن در سراسر کشور در نظر گرفته شده که طبق اعلام بانک مرکزی برای کلان شهر تهران ۶۰ میلیون برای سایر شهرها ۴۵ و برای شهرهای کوچک هم ۳۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ساله و نرخ سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است.

در دو سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا طبق مصوبه ستاد کرونا نرخ اجاره ۲۵ درصد تعیین شد که در سال ابتدای نظارت بر اجرای این طرح توسط بازرسان و شورای حل اختلاف بسیار دقیق بود که همین امر زمینه ساز افزایش نیافتن بیش از ۲۵ درصد نرخ اجاره‌ها شد.

این در حالیست که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به محتواهای منتشر شده در خصوص اجاره بهای مسکن، آورده است: محدودیت افزایش سقف اجاره‌بها در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ براساس گزارش‌های واصله تاثیر قابل ملاحظه‌ای در جلوگیری از افزایش بی‌رویه رقم افزایش تمدید قراردادهای اجاره داشته شده است که بر این اساس برنامه تعیین سقف افزایش اجاره‌بها برای قراردادهای تمدیدی سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته و پیشنهاد اولیه آن به دولت ارائه شده است.

از سوی دیگر نیز دو روز پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت بررسی «طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌ بهای املاک مسکونی» موافقت کردند.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس در دفاع از این طرح گفت: اجاره‌بها به صورت نابرابر، بدون استدلال و نامتعارف افزایش یافته است، بنگاه‌های معاملات ملکی هم از شرایط رها شده در این بخش سو استفاده می‌کنند. از طرفی اگر شرایط مستاجران ساماندهی نشود در تابستان ۱۴۰۱ بخشی از مستاجران کشور قادر به تمدید قرارداد خود نبوده و مجبور خواهند بود به حاشیه شهرها کوچ کنند و این کوچ مشکلات و معضلات اجتماعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روانی بر کشور تحمیل خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه از قوه قضائیه خواست تا با کسانی که باعث افزایش بی رویه اجاره بها می شوند با قاطعیت برخورد کند.

دولت کنونی جسارت ورود به اصلاح نظام اقتصادی را دارد

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به سیاست تغییر نحوه تخصیص ارز ترجیحی و عادلانه‌سازی نظام توزیع یارانه‌ها که از سوی دولت اجرایی شده است، گفت: جریان ارز ترجیحی کشور را به بهشت قاچاقچیان کالاهای اساسی و مواد غذایی تبدیل کرده و میدان را برای تُرک‌تازی رانت‌خواران فاسد و دلالان هوس‌باز به شدت باز کرد اما اخیراً دولت با عمل به قانونی که در مجلس تصویب شده، اصلاح این روند را آغاز کرده و مسأله مردمی‌سازی یارانه‌ها در بخشی از کالاهای اساسی که مورد اجماع اقتصاددانان است حرکتی بسیار ارزشمند است و همه قانع شده‌اند که این اصلاح باید صورت گیرد.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: شرایط اقتصادی دنیا، مسأله امنیت غذایی، تحولات اوکراین و پدیده خشکسالی باعث شد که این اقدام سرعت بگیرد و خوشبختانه دوستان به این قضیه سرعت دادند. بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا که صادر کننده کالاهای اساسی بودند، امروز به وارد کننده تبدیل شده‌اند و حتی در برخی از کشورها برای کالاهای اساسی سهمیه‌بندی در دستور قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در ادامه گفته که دولت کنونی جسارت ورود به اصلاح نظام اقتصادی را دارد، اما نکته مهم روش اجرای آن است که طبقه ضعیف تر جامعه بیش از گذشته آسیب نبینند و طعم شیرین اصلاح نظام اقتصادی را بچشند.

به گفته امام جمعه موقت تهران، گفتگوی منظم با مردم، پرداخت مرتب یارانه ها، وسعت توزیع کالاهای اساسی، منطقی سازی قیمت ها و نظارت دقیق توقع مردم از دولت است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد