اونس طلا2232.37
مظنه14,306,000
18 گرم3,302,500
ارزش سکه32,231,418
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

بازار ارز و سکه دیروز نوسان زیادی در قیمت‌ها نداشت. عملا برخی قیمت‌ها تقریبا ثابت و برخی نیز اندکی تغییر داشتند. دلار در ساعات اولیه بازار اندکی افزایش داشت و دوباره بدون تقاضا ماند و تعدیل شد. در بازار سکه نیز قیمت‌ها تغییر کردند. سکه و نیم سکه افت داشت و البته ربع سکه همچنان برتابلوها بر روی قیمت ثابتی پایداری دارد.



امروز بازار ارز و سکه می‌رفت تا از برخی خبرهای خارجی تاثیر بگیرد که عرضه و تقاضا بهای دلار را بازهم کاهش داد. در بازارهای جهانی قیمت طلا همچنان در سطح 1235 دلار بسته مانده و بازار همچنان از قیمت دلار تاثیر مستقیمی می‌گیرد.
بهای طلا در بازارهای جهانی در حالی متاثر از خبرهای منتشر شده در خصوص توقف برنامه محرک‌های اقتصادی در آمریکا در مسیر کاهشی قرار گرفته که برخی در تشدید برنامه‌های متوقف سازی آن اغراق نیز می‌کنند. برنانکه گفته بود که در صورت بهبود مستمر شرایط اقتصادی این برنامه تا میانه سال کاهش و به تدریج تا پایان سال 2013 متوقف می‌شود. با این حال برخی در فدرال رزروهای ایالتی توقف این برنامه را فعلا غیر ممکن دانسته‌اند.
در بازار داخلی برخی همچون وزیر اقتصاد هم بر سیاسی بودن جریان قیمت‌ها تاکید داشته‌اند. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در انتخابات علامت مثبتی برای همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بود، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر بازار سکه و ارز تحت فشارهای سیاسی بود و با تعدیل شدن آن، بازارها به سمت بازیابی می‌روند.
سید شمس‌الدین حسینی درباره نوسانات ایجاد شده در بازار ارز و دلایل کاهش قیمت و سپس افزایش آن اظهار کرد: باید مشارکت مردم در انتخابات را به عنوان علامتی مثبت برای فعالیت‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور در نظر بگیریم؛ چرا که می‌توان گفت بیش از گذشته حیطه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به هم گره خورده‌اند.
قیمت‌های داخلی
تا ساعت 14 تقریبا قیمت دلار در سطح 3330 تومان بر تابلوها نقش بسته بود که نسبت به روز شنبه در همین ساعت تقریبا بدون تغییر بود. البته بهای دلار دیروز با نرخ 3350 تومان باز شد. تا ساعت 14 بهای دلار به نرخ 3280 تومان خریده می‌شد. در کف بازار، اما به نرخ 3315 تومان نیز به مردم فروخته می‌شد. این ارقام تا این ساعت نشان از تقویت چشم‌انداز کاهشی برای دلار دارد.
یورو نیز در این ساعات تا 4370 تومان تعدیل شد. بهای یورو البته تا ظهر 10 تومان از این میزان بیشتر بود.
در بازار ارز همچنین درهم امارات در سطح 920 تومان باقی ماند. در بازار سکه و طلا ارزش هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید؛ اگرچه 5000 تومان ارزان‌تر از روز شنبه بود، اما در مجموع می‌توان گفت که نسبت به روزهای اخیر نوسان محدودی داشته است. در این روزها قیمت نهایی شده برای سکه تقریبا همان یک میلیون و 100 هزار تومان است. این قیمت در کف بازار در این روزها با نوسانی تقریبا 5 تا 10 هزار تومانی همراه است. ارزش واقعی طلای موجود در سکه بر اساس دلار 3330 تومانی و اونس جهانی 1235 دلاری دیروز تقریبا 968 هزار تومان بود. این رقم تا قیمت تابلوها در روز گذشته تقریبا 137 هزار تومان فاصله دارد. قطعا این فاصله را نمی‌توان به حساب مالیات بر ارزش افزوده، حق الضرب و کارمزدهایی از این دست گذاشت. در عین حال می‌توان برای سکه یک میلیون و 40 هزار تومان را در این روزها مناسب دانست.
در بازار همچنین بهای نیم سکه با 5000 تومان کاهش تا 575 هزار تومان افت کرد. ربع سکه، اما در سطح 380 هزار تومان بر تابلوها همچنان مقاومت دارد. در کف بازار البته قیمت آن تا 370 هزار تومان هم کاهش داشت.
در بازار طلا اما بهای هر گرم طلای 18 عیار تا 102 هزار و270 تومان افزایش داشت. امکان افزایش از این سطح نیز محتمل بود.
ثبات نرخ‌های مبادلاتی
در مرکز مبادلات، اما بانک مرکزی نرخ ارزها را برای روز یکشنبه اعلام کرد که براین اساس نرخ مبادلاتی تمامی ارزها نسبت به روز گذشته تغییری نداشت.
نرخ هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی 24 هزار و 785 ریال، هر پوند 37 هزار و 736 ریال و هر یورو 32 هزار و 254 ریال تعیین شد.
بانک مرکزی همچنین نرخ هر فرانک سوئیس را 26 هزار و 233 ریال، کرون سوئد را 3 هزار و 730 ریال، یوآن چین را 4 هزار و 32 ریال، روپیه هند را 417 ریال، هر یکصد ین ژاپن را 25 هزار ریال و هر یک هزار وون کره جنوبی را 22 هزار ریال اعلام کرد.
نرخ هر لیر ترکیه نیز از سوی بانک مرکزی در مرکز مبادلات ارزی 12 هزار و833 ریال، هر روبل روسیه 755 ریال و ریال قطر 6 هزار و 808 ریال تعیین شد.
توقف سیاست‌های محرک پولی در آمریکا هنوز زود است. در واکنش نسبت به هیجان‌های ایجاد شده برای توقف برنامه محرک‌های اقتصادی در آمریکا و توقع کاهش قیمت طلا به زیر قیمت‌های فعلی، جان ویلیامیز رییس فدرال رزرو سانفرانسیسکو تاکید کرد: فدرال رزرو آمریکا نباید در شرایط کنونی اجرای سیاست‌های انبساط پولی را متوقف کند و متوقف کردن اجرای برنامه‌های محرک پولی هنوز خیلی زود است.
بر اساس این گزارش، وی افزود: هنوز خیلی زود است که فدرال رزرو بخواهد اجرای سیاست‌های محرک پولی را متوقف کند. کاهش هزینه‌های بودجه آمریکا می‌تواند فشار زیادی را بر رشد اقتصادی وارد کند و باید پیش از متوقف کردن برنامه‌های محرک پولی نسبت به سلامت وضعیت اقتصادی آمریکا اطمینان داشته باشیم.
وی ضمن هشدار نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو گفت: بحران مالی و بدهی منطقه یورو فشار زیادی را بر اقتصاد آمریکا وارد کرده است. وی پیش‌بینی کرد نرخ بیکاری آمریکا تا پایان امسال به 25/7 درصد و تا پایان سال آینده نیز به 75/6 درصد خواهد رسید. نرخ تورم آمریکا تا پایان امسال به 25/2 درصد و سال آینده نیز به 25/3 درصد می‌رسد.
اختلافات مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا در خصوص توقف یا ادامه اجرای سیاست‌های محرک پولی در هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. طلا روز گذشته در سطح 1235 دلار بسته شده بود. برخی از پیش‌بینی‌های هفتگی البته انتظار افزایش قیمت برای طلا را اعلام کرده‌اند. افزایش تقاضای خرید برای طلا در سطوح فعلی، دلیلی برای افزایش احتمالی عنوان شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد