اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آیا چرت زدن روزانه ضرر دارد یا فایده؟

چرت زدن در ظهر می تواند مفید باشد، اما نیاز شدید به آن نشانه کمبود مزمن خواب است.

چرت زدن در ظهر می تواند مفید باشد، اما نیاز شدید به آن نشانه کمبود مزمن خواب است.

در بسیاری از فرهنگ ها، چرت زدن در بعد از ظهر نه تنها رایج است، بلکه بخش منظم زندگی روزمره آنهاست. به گفته بنیاد ملی خواب، در ایالات متحده، تقریباً یک سوم بزرگسالان به طور منظم در بعد ازظهر میخوابند.

اگر بدنی سالم دارید، خواب‌های کوتاه در روز می‌تواند فوایدی به همراه داشته باشد:

باعث می‌شود کمتر احساس بدخلقی کنید، یا مطمئن شوید که اگر کاری را انجام می‌دهید که خارج ازساعات کاری است، با هوشیاری کامل انجام میدهید. چرت زدن میتواند شما را در جاده ایمن نگه دارد و از شما در برابر تصادفات ناشی از خواب آلودگی محافظت کند.

دکتر سوزان برتیش، دستیار پزشک و مدیر بالینی پزشکی رفتاری خواب در بیمارستان زنان و بریگام وابسته به هاروارد، می‌گوید: «علاوه بر کاهش خواب‌آلودگی، چرت زدن باعث بهبود حافظه نیزمی‌شود».

مزایا و معایب چرت زدن

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که بزرگسالانی که در طول روز چرت‌های طولانی می‌زنند، بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و افسردگی هستند. تمایل به خوابیدن در طول روز ممکن است نشانه ای از عدم خواب کافی در شب باشد که با خطر ابتلا به این بیماری های مزمن همراه است. خواب‌آلودگی در طول روز نیز ممکن است نشانه‌ای از خواب بی‌کیفیت باشد که ممکن است نشان دهنده اختلال خواب باشد.

در برخی موارد، چرت زدن یک چرخه معیوب ایجاد می کند. شما در طول روز می‌خوابید تا خواب از دست رفته‌تان را جبران کنید، اما شب‌ها به سختی می‌خوابید زیرا در طول روز‌خوابیدید. دکتر برتیش می گوید: « کم کردن مدت زمان چرت زدن یکی از راهبردها برای بهبود خواب کلی در شب است.»

چگونه خوب چرت بزنیم

اگر قصد دارید در طول روز چرت بزنید، در اینجا چند دستورالعمل وجود دارد که می توانید از آنها پیروی کنید تا مطمئن شوید که خواب شبانه شما را مختل نمی کند.

زمان درست

دکتر برتیش می گوید بهترین زمان برای خواب، اوایل بعدازظهر است، زمانی که بدن شما یک شیب طبیعی شبانه روزی را تجربه می کند. او می‌گوید: «اگر در اواخر بعد از ظهر یا عصر چرت بزنید، احتمالاً در شب دیرتر به خواب می‌روید.»

آن را کوتاه نگه دارید

چرت زدن حدود 20 دقیقه، ممکن است بهترین کار برای جلوگیری از گیجی در روز باشد. چرت‌های کوتاه‌تر همچنین می‌تواند از بروز مشکل در خواب شب جلوگیری کند. با تنظیم زنگ ساعت چرت زدن را زمان بندی کنید.

راحت باشید

برای یک استراحت با کیفیت بالا، مطمئن شوید که یک مکان دنج و آرام پیدا کنید که در آن حواس شما پرت نشود و ناگهانی از خواب بیدارنشوید.

انگیزه خود را بررسی کنید

دکتر برتیش می گوید: «اگر در طول روز نیاز به چرت زدن دارید، بررسی کنید که چرا آنقدر خوابتان می آید که در طول روزمجبورمی شوید چرت بزنید، میزان خواب خود را در شب اندازه گیری کنید. اگر به اندازه کافی نمی خوابید سعی کنید عادات خواب خود را تغییر دهید .او می‌گوید: «اگر حداقل هفت ساعت یا بیشتر در شب می‌خوابید و در طول روز همچنان خسته هستید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.»

نکاتی برای خواب بهتر در شب

اگر متوجه شدید که در شب در حال غلت زدن هستید، در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید برای خواب بهتر از آنها استفاده کنید.

  • به یک برنامه خواب منظم پایبند باشید. هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
  • از مصرف الکل و کافئین در اواخر شب اجتناب کنید. هر دوی اینها می توانند کیفیت خواب را مختل کنند.
  • وسایل الکترونیکی را حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید. نور آبی از صفحه‌نمایش‌ها، مانند تلویزیون یا تلفن، می‌تواند به خواب رفتن شما را سخت‌تر کند. بنابراین حداقل یک ساعت قبل از ورود به رختخواب آنها را خاموش کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید. تمرینات روزانه در طول روز می تواند به بهبود خواب شبانه کمک کند.
  • جایگاه را درست نمایید. اگر اتاقتان خنک، تاریک و ساکت باشد بهترین خواب را تجربه میکنید.

مراقب علائم اختلال خواب باشید. اگر بطور معمول هفت تا هشت ساعت در شب می خوابید و همچنان احساس خستگی می کنید، به پزشک خود مراجعه کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد