اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

افزایش سود بانکی‌ها با امکان‌پذیر شدن تبادلات ارزی بین‌المللی

کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت بانک در بورس حدود ۶ درصد بازار را به خود اختصاص داده و یکی از صنایع بزرگ بورسی به حساب می‌آید.

به گزارش سایت طلا ، ایمان شریفی کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در صنعت بانک و موسسات اعتباری ۱۹ نماد در بازار سرمایه وجود دارد که در بازار‌های بورس، فرابورس و بازار پایه معامله می‌شوند. بازدهی صنعت بانک در سال گذشته برابر با منفی ۱۱ درصد بوده در صورتی که شاخص کل بورس تهران در سال گذشته بازدهی مثبت ۵.۵ درصدی داشته است.

به گفته کارشناس بازار سرمایه از میان بانک‌های بورسی، بانک‌های دی، ایران زمین، پارسیان، آینده و شهر زیان انباشته دارند. بالاترین نسبت زیان انباشته به سرمایه به بانک آینده مربوط می‌شود. تا آذر ۱۴۰۰، بالاترین رشد خالص درآمد تسهیلات را بانک‌های رسالت، اقتصادنوین، کارآفرین و پاسارگاد داشته اند و همچنین بیشترین رشد سود خالص به بانک‌های رسالت و سامان مربوط می‌شود.

او می‌گوید: یکی از مسائل مهم بین المللی که تاثیر مستقیم بر سودآوری بانک‌ها در آینده خواهد داشت، احیای برجام خواهد بود. با احیای این توافق، نظام بانکی می‌تواند تبادلات بین المللی خود را از سر بگیرد. پیش از اعمال تحریم‌ها سود فعالیت ارزی بعضی بانک‌های کشور از سود عملکرد ریالی آن‌ها در داخل کشور بیشتر بوده که با برگشت به شرایط قبل از تحریم، این فرصت برای بانک‌ها به وجود می‌آید تا سودآوری خود را بهبود بخشند.

عامل دیگری که می‌تواند بر صورت‌های مالی بانک‌ها اثرگذار باشد، وضعیت ارزی و نرخ تسعیر ارز است. عمده‌ی بانک‌های کشور تراز ارزی مثبت دارند، درصورت افزایش نرخ ارز، بانک‌ها سود تسعیر شناسایی می‌کنند. از عوامل موثر دیگر که بر سود بانک‌ها اثرگذار هستند می‌توان به نرخ سود بانکی، سود تسهیلات، نقدینگی، هزینه‌های عمومی اداری و درصد تسهیلات معوق اشاره کرد.

شریفی گفت: از جمله عواملی که امسال می‌تواند تاثیر مثبت بر روی این صنعت بگذارد، امکان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش منابع بانک ها، گشوده شدن درب‌های بانک‌های بین المللی به روی بانک‌های کشور و افزایش درآمد‌های ارزی ناشی از عملیات بانکداری بین المللی است.

او می‌گوید: ریسک‌های مهم موجود در صنعت بانکداری شامل، رشد نقدینگی در بانک‌های با تراز منفی که می‌تواند منجر به افزایش زیان عملیاتی در بانک‌ها شود. تسهیلات دستوری دارای ریسک بالا که می‌توانند منجر به کاهش درآمد و افزایش معوقات بانک‌ها گردد، قانون رفع موانع تولید که طبق آن بانک‌ها باید دارایی‌های غیر عملیاتی از جمله سرمایه‌گذاری‌ها و املاک خود را واگذار کنند، در غیر این صورت مشمول مالیات‌های با نرخ بالا بر اساس ارزش روز دارایی‌ها می‌شوند و عدم واگذاری داریی‌ها توسط بانک‌ها منجر به تحمیل مالیات سنگین بر سهامداران بانک‌ها می‌شود.

درحال حاضر بانک‌های کارافرین، اقتصادنوین، سینا، خاورمیانه، تجارت، پست بانک، پاسارگاد، پارسیان، ملت و صادرات در بازار بورس و موسسه اعتباری ملل و بانک دی در بازار فرابورس و بانک‌های گردشگری، شهر، رسالت، سرمایه و سامان در بازار پایه زرد رنگ و بانک آینده و بانک ایران زمین در بازار پایه نارنجی رنگ در حال معامله هستند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد