اونس طلا2305.79
مظنه15,177,000
18 گرم3,503,600
ارزش سکه34,193,781
قدیم (بهار)38,600,000
جدید (امامی)42,200,000
نیم24,300,000
ربع15,400,000

راهکارهایی برای نه گفتن مودبانه

راه کارهایی برای نه گفتن وجود دارد بدون اینکه خجالت بکشید، به روابط آسیب بزنید یا احساس گناه کنید.

راه کارهایی برای نه گفتن وجود دارد بدون اینکه خجالت بکشید، به روابط آسیب بزنید یا احساس گناه کنید.

چند نکته برای کمک به شما در نه گفتن

  1. «نه» را به «بعداً» تبدیل کنید

اگر تازه شروع به نه گفتن کرده اید، مجبور نیستید مستقیماً نه بگویید.نه گفتن می تواند سخت باشد.اما بعدا گفتن بسیار ساده است.

پاسخ پیش‌فرض خود را به هر درخواستی به «بگذارید یعدا با شما تماس بگیرم» تغییردهید.

در اینجا چند عبارت کوتاه وجود دارد که می توانید برای افزایش نه گفتن خود از آنها استفاده کنید:

"اجازه بدهید برنامه خودم را بررسی کنم و بعداً با شما تماس بگیرم."

"من باید از همسرم بپرسم و بعداً با شما تماس بگیرم."

«پیشنهاد خوبی بود! اجازه بدهید ابتدا در مورد آن فکر کنم، و بعدا به شما پاسخ بدهم.»

"عالی است ، بگذار ببینم بعداً به شما اطلاع میدهم."

اگر سر کار هستید، از افراد بخواهید درخواست خود را برای شما پیامک یا ایمیل کنند تا بتوانید به آنها پاسخ دهید.

هنگامی که آنها برای شما یک درخواست ارسال می کنند، ارسال یک پاسخ مودبانه به آنها بسیار ساده تر است و بگوید که نمی توانید با درخواست آنها موافقت کنید.

یا اگر از شما خواسته شد که خواهرزاده پسر عموی یکی از دوستانتان را از به جایی ببرید، به آنها بگویید سرتان شلوغ است اما شاید بعداً به آنها یک برنامه زمانی بدهید که در آن زمان وقتتان آزاد است.

نکته: برای همیشه به کارهای بعدی خود تکیه نکنید. و سعی کنید دروغ نگویید. پس از اتمام مهلت، گفتن کلمه بعداً می تواند باعث شود در دراز مدت غیرقابل اعتماد به نظر برسید.

جواب های فوری را تمرین کنید

متأسفانه، ممکن است همیشه این فرصت را نداشته باشید که به راحتی به کسی از طریق پیامک یا ایمیل نه بگویید.

گاهی اوقات این دعوت ها یا درخواست ها به صورت خودجوش و حضوری اتفاق می افتد و نیاز به پاسخ فوری دارد. برای آماده شدن برای این موقعیت ها، بهتر است که از قبل نوشته های خود را تمرین کنید.

"خیلی متشکرم برای دعوتتان، اما من واقعاً سعی می کنم این روزها روی کارم تمرکز کنم."

"من در حال حاضر کارهای زیادی دارم و نمی توانم به شما کمک کنم. سپاس گذارم که من را درک میکنید.»

«متاسفم، اما به خودم گفتم واقعاً باید امشب به باشگاه بروم. در واقع، من به خودم قول دادم که به طور منظم به باشگاه بروم، امیدوارم که من را درک کنید. »

اگر از غیرطبیعی شدن پاسختان می ترسید، تمرین این جملات در مقابل آینه به شما کمک می کند. یا از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید تا با آنها تمرین کنید.

توضیح ندهید

توضیح بهانه ممکن است روشی مودبانه برای رد درخواست به نظر برسد، اما شما را در موقعیتی ناخوشایند قرار می دهد.

بطور مثال:

شما دعوت کسی را برای بیرون رفتن برای قهوه رد می کنید زیرا کارهایی برای انجام دادن دارید. پس از شما می پرسد چه روزی برای شما بهتر است.

به کسی می گویید نمی توانید به یک مهمانی بروید زیرا کسی را ندارید که بچه ها را نگه دارد و او ار شما می خواهد که بچه هایتان را هم بیاورید.

شما از اینکه نمی توانید در پروژه ای به کسی کمک کنید عذرخواهی می کنید زیرا در حال کار کردن هستید و او پاسخ می گوید که دوست دارد پس از اتمام کار خودتان به او کمک کنید.

مهم نیست که چه بهانه ای می آورید، افرادی که مصمم هستند شما را وادار به بله گفتن کنند در هر شرایطی این کار را میکنند.

کارهایی که باید در 3 مرحله انجام دهید:

از آنها برای پیشنهادشان تشکر کنید.

به آنها بگویید که موافق انجام آن کار نیستید.

هیچ توضیحی ندهید.

بدانید که توضیحی به کسی بدهکار نیستید.

البته صریح بودن با نه گفتن به معنای بی ادبی نیست. حتی اگر توضیحی ارائه ندهید، باز هم می توانید مودبانه و با قدردانی، نه بگویید.

به عنوان مثال، به جای جمله کوتاه، "نه، من نمی توانم این کار را انجام دهم"، می توانید بگویید: "من واقعا متاسفم، اما من زمانی برای انجام این کار ندارم. از اینکه به من فکر می کنید تشکر می کنم و برای تو آرزوی موفقیت دارم!»

یک جایگزین پیشنهاد کنید

اگر شخصی که از شما چیزی می خواهد کسی است که می خواهید رابطه خوبی با او داشته باشید، پس می توانید با ارائه یک جایگزین، تاثیر نه خود را کاهش دهید.

مثلا:

اگر کسی از شما می خواهد که در پروژه ای با او همکاری کنید، او را به شخص دیگری که ممکن است علاقه مند به انجام آن کار باشد معرفی کنید.

دوست جدیدتان شما را به یک کافه دعوت می‌کند، اما مکان‌های پر سر و صدا را دوست ندارید. از او بپرسید که آیا می خواهد قهوه بخورد یا به جای آن فعالیت دیگری انجام دهد سپس یک مکان دیگر را پیشنهاد دهید.

یک کارمند جوان مشتاق در دفتر شما به شما پیشنهاد می کند که در یک پروژه مهم به شما کمک کند، اما می ترسید مشارکت او باعث کند شدن کار شما شود. از او بپرسید که آیا می خواهد با شما در پروژه ای که فشار کاری کمتری دارد کار کنند یا خیر.

هدف این است که پیشتهادی ارائه دهید تا نه گفتن شما باعث توهین به درخواست آنها نشود و به خاطر رد درخواستی که استرس بی مورد به زندگی شما اضافه می کند احساس گناه نکنید.

برد - برد!

از زبان بدن "نه" استفاده کنید آیا بدن شما بله می گوید یا نه؟

بسته به ظاهر شما، بدن شما حتی قبل از صحبت کردن می تواند پاسخ های فوری بدهد. به هر حال، طبق گفته دارولی و مست، حدود 65 تا 90 درصد از ارتباطات ما غیرکلامی است.

شما میتوانید قبل از اینکه دهان خود را برای نه گفتن باز کنید، سعی کنید با بدن خود نه بگویید:

بالاتنه خود را برگردانید. تصور کنید کسی که واقعاً از او متنفرید سعی می کند شما را در آغوش بگیرد و این دقیقاً همان کاری است که شما برای نه گفتن باید انجام دهید. بالاتنه خود را بچرخانید تا رو به آنها نباشید. هر کاری که انجام می دهید، از بدن خود برای نشان دادن نه استفاده کنید!

دست به سینه بشوید. این یک حالت طبیعی دفاعی و غیر دوستانه است که وقتی احساس می کنیم امنیت نداریم انجام می دهیم.

پاها را به سمت جلو بگیرید به نوعی که میخواهید حرکت کنید. آنها را به سمتی ببرید تا نشان دهید نمیخواهید در آنجا بمانید.

هنگامی که با بدن خود علامت نه دادید، درخواست کننده ممکن است پیام را غیرکلامی دریافت کند. در غیر این صورت، بدن شما نه گفتن را نیز برای شما آسان تر می کند.

اژدهای اهمال کاری را بکشید

بخش بزرگی از اینکه چرا نه گفتن سخت است، به این دلیل است که شما تعلل می کنید و حواس‌تان به چیزهایی پرت می‌شود که هدف واقعی شما نیست. زیرا اگر نه گفتن به دیگران برایتان سخت است، احتمالاً نه گفتن به خودتان نیز سخت است. بطور مثال:

باید بیرون بروم و تمام روزم را با دوستانم بگذرانم، در حالی که باید درس بخوانم

باید تمام این پیمانه بستنی را بخورم، حتی اگر خیلی سیر هستم

باید این پروژه را به تعویق بیاندازم، حتی اگر موعد آن فردا باشد

اژدهای به تعویق انداختن کارهایتان یک هیولای ترسناک است که با اتلاف زمان رشد می کند و تنها راه برای جلوگیری از آن این است که آن را با شمشیر خود بکشید و آن شمشیر نه گفتن است.

همه ما موجوداتی اجتماعی هستیم و از همراه شدن با دیگران خوشمان می آید. شاید نه همه، اما اگر خود را منزوی کنید و هر چند وقت یک بار احساس کنید نیاز به تعامل با دیگران دارید. ما دوست داریم مورد پذیرش دیگران قرار بگیریم و از طرد شدن میترسیم البته ممکن است ناتوانی در نه گفتن بدلیل شخصیت و تربیت و مشکلات رفتاری نیز باشد اما باید بدانیم که بهتر است همیشه بله نگوییم .

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد