اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آیا با ازدواج مجدد زن، امکان دریافت مستمری همسر فوت شده وجود دارد؟

در گذشته زنان در صورت فوت همسر حقوق وی را دریافت می‌کردند، اما این پرداخت‌ها پس از ازدواج مجدد آنها قطع می‌شد. اما از تاریخ هفتم اردیبهشت ماه ١٣٩٢ و با تصویب قانونی جدید شرایط تغییر کرد.

به گزارش سایت طلا، در گذشته زنان در صورت فوت همسر حقوق وی را دریافت می‌کردند، اما این پرداخت‌ها پس از ازدواج مجدد آنها قطع می‌شد. اما از تاریخ هفتم اردیبهشت ماه ١٣٩٢ و با تصویب قانونی جدید شرایط تغییر کرد.

در سال‌های گذشته زنانی که همسر خود را از دست داده بودند و حقوق وی را دریافت می‌کردند، پس از ازدواج مجدد حقوق همسر اول خود را از دست می‌دادند و همین ترس از قطع مستمری مانعی برای ازدواج رسمی مجدد و ثبت آن می‌شد. بنابراین تامین اجتماعی برای رفع مشکلات ناشی از این امر، مستمری همسر بعد از ازدواج مجدد را طبق قانون مصوب برقرار کرد.

درحال حاضر به موجب بند یک ماده ٤٨ قانون حمایت خانواده، زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می‌گردد و ازدواج وی مانع دریافت حقوق مذکور نیست و در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن، بیشترین مستمری ملاک عمل است. در تبصره این ماده نیز آمده است: " اگر متوفی چند زوجه دائم داشته باشد حقوق وظیفه یا مستمری به تساوی بین آنان و سایر وراث قانونی تقسیم می‌شود."

بر اساس آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۲۷ بهمن ۹۳ قوه قضاییه نیز ازدواج دائم همسر یا همسران بیمه شدگان یا مستمری بگیران متوفی، مانع استمرار در پرداخت مستمری فوت و سایر مزایای جانبی متعلقه به آنان نخواهد بود.

همچنین به گفته مقامات سازمان تامین اجتماعی، بر اساس قوانینی که طی سال‌های اخیر تصویب شده مستمری زنی که پس از فوت همسرش ازدواج مجدد می‌کند قطع نمی‌شود و زنان بازمانده می‌توانند در صورت ازدواج، کماکان حقوق همسر مرحومشان را دریافت کنند.

بر این اساس حتی کسانی که در گذشته نیز به دلیل ازدواج، مستمری‌شان قطع شده بوده از تاریخ تصویب این قانون یعنی هفتم اردیبهشت ماه ١٣٩٢ با مراجعه به شعب تامین اجتماعی، برخورداری از مزایای مستمری برایشان فراهم شده است.

در آخر نتیجه می‌گیریم ازدواج مجدد خانم مانع برخورداری از حقوق و مستمری همسر سابق نمی‌باشد و در صورت فوت همسر دوم، خانم از مستمری که میزان بیشتری دارد برخوردار می شود. یعنی بین مستمری همسر اول و دوم، خانم از هرکدام که بیشتر بود و نه هر دو، بهره می‌برد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد