اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

مرخصی ازدواج کارکنان دولت چند روز است؟

آیا با شرایط مرخصی ازدواج کارکنان دولت آشنایی دارید؟‌ شناخت انواع مرخصی و استفاده از آن‌ها در طول سال،‌ همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و البته دل‌خوشی‌های هر کارمند است

آیا با شرایط مرخصی ازدواج کارکنان دولت آشنایی دارید؟‌ شناخت انواع مرخصی و استفاده از آن‌ها در طول سال،‌ همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و البته دل‌خوشی‌های هر کارمند است. همه ما در مواقع مختلف نیاز داریم تا چند روزی از محیط کار خود به‌دور باشیم. حال تصور کنید که این دوری برای امر خیر ازدواج باشد.

طبق کانون کار، هر کارمندی می‌تواند در شرایط مختلف مانند ازدواج دائم، از چند روز مرخصی استفاده کند. شما عزیزان با مطالعه این مقاله،‌ با نحوه درخواست مرخصی ازدواج و شرایط اعطای آن به کارمندان دولت آشنا خواهید شد.

مرخصی ازدواج برای کارکنان دولت چیست و چرا به کارمندان تعلق می‌گیرد؟

اگر کارمند یا کارگر هستید، حتماً باید از حق‌و‌حقوق خود درباره انواع مرخصی اطلاع داشته باشید. به‌طور‌کلی،‌ مرخصی حقی است که هر کارمند برای ترک محل کار در روزهای غیر تعطیل دارد. این حق، به‌طور رسمی در قانون کار جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و همه می‌توانند از آن در مواقع مختلف استفاده کنند.

حال اگر این مرخصی برای امر خیر ازدواج باشد، به آن مرخصی ازدواج می‌گویند. در قانون کار، این نوع از مرخصی نیز به رسمیت شناخته شده است. مرخصی ازدواج جزء مرخصی‌های با حقوق محسوب می‌شود. معمولاً سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی برای تعیین حقوق و دستمزد کارکنان خود بعد از اعمال مرخصی‌ها، از یک برنامه حسابداری مناسب استفاده می‌کنند. نکته مهم این است که برای دریافت حق مرخصی،‌ قرارداد کارکنان حتماً‌ باید بر اساس قانون وزارت کار تنظیم شده باشد.

افراد پاره‌وقت و فریلنسر شامل دریافت مرخصی ازدواج نمی‌شوند

برای دریافت انواع مرخصی،‌ باید قرارداد کارکنان بر اساس قانون وزارت کار تنظیم شده باشد؛ بنابراین افرادی که به‌صورت روز مزد،‌ ساعتی یا پاره وقت فعالیت می‌کنند،‌ شامل حق دریافت مرخصی ازدواج نمی‌شوند. افراد فریلنسر که امروزه تعداد آن‌ها رو به افزایش است نیز شرایط مشابهی دارند. مرخصی این افراد با هماهنگی و توافق دو طرف صورت خواهد گرفت.

برای بررسی شرایط ورود و خروج و مرخصی هر کارمندِ دولت از محل کار،‌ نرم افزارها و برنامه‌های مختلفی طراحی شده است. اگر شما نیز کارفرما هستید و دغدغه بررسی شرایط کارمندهای خود را دارید،‌ با تهیه بهترین نرم افزار حضور و غیاب کارکنان، می‌توانید این دغدغه و مشکل را به‌طور کامل رفع کنید.

شرایط اعطای مرخصی ازدواج کارکنان دولت در قانون وزارت کار ایران

ماده ۷۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران، مربوط به مرخصی ازدواج کارکنان است. بر اساس این ماده، هر کارمند می‌تواند در‌صورت ازدواج دائم یا فوت یکی از اقوام درجه یک خود،‌ سه روز مرخصی با حقوق داشته باشد؛ بنابراین افرادی که همسر، پدر و مادر یا یکی از فرزندان خود را از دست می‌دهند نیز شامل این قانون می‌شوند.

طبق ماده ۷۳ قانون کار، زمان استفاده از مرخصی ازدواج برای کارمندان دولت و مرخصی مرگ اقوام درجه یک،‌ باید هم‌زمان با فوت یا ازدواج دائم باشد و قابل انتقال به زمان دیگری نیست. اداره‌های دولتی حقوق کارمندهای خود را بر اساس همین قانون و محاسبه مرخصی‌های با حقوق و بدون حقوق پرداخت می‌کنند.

مرخصی ازدواج و فوت بستگان درجه یک با مرخصی استحقاقی تفاوت دارد

در قانون وزارت کار،‌ مرخصی ازدواج کارکنان دولت و فوت بستگان درجه یک آن‌ها، با مرخصی استحقاقی تفاوت دارد و به‌طور کاملاً جداگانه محاسبه می‌شود. بر اساس ماده ۷۳، کلیه کارمندها می‌توانند برای ازدواج خود به‌مدت سه روز مرخصی با حقوق (جدای از مرخصی استحقاقی) دریافت کنند.

مراحل درخواست مرخصی ازدواج برای کارکنان دولت

همه کارمندان برای دریافت انواع مرخصی از جمله مرخصی ازدواج، باید مراحلی را طی کنند. این فرآیند با گفت‌و‌گو با مدیر آغاز شده و به دریافت مرخصی ختم می‌گردد. مراحل دریافت مرخصی ازدواج شامل موارد زیر است:‌

درخواست کتبی کارمند به مدیر مربوطه
ارائه مستندات ازدواج از جمله صفحه‌های اول و دوم شناسنامه
صدور حکم مرخصی اضطراری توسط واحد کارگزینی اداره مربوطه

پس از انجام این اقدامات و توافق طرفین، مرخصی ازدواج به شخص مورد نظر اعطا می‌گردد. در مواردی ممکن است با توافق صورت گرفته میان کارمند و مدیر مستقیم او، مدت زمان این مرخصی بیشتر یا کمتر باشد. برای بررسی مدت زمان مرخصی کارمندان، ورود ‌و خروج و حقوق و دستمزد آن‌ها،‌ استفاده از یک برنامه حسابداری و نرم‌افزار حضور و غیاب مناسب و کاربردی لازم و ضرروی است. در ادامه این مطلب، بهترین شرکت ارائه دهنده نرم‌افزارهای حسابداری در ایران را معرفی می‌کنیم.

سپیدار سیستم؛ ارائه‌کننده بهترین نرم‌افزارهای حضور و غیاب و حسابداری در ایران

در این مقاله، شما را با شرایط و مدت زمان مرخصی ازدواج کارکنان دولت آشنا کردیم. در پایان، پیشنهاد می‌کنیم که مدیریت حضور و غیاب کارمندان و همچنین امور مالی کسب‌و‌کار خود را به نرم افزارهای پر قدرت سپیدار سیستم بسپارید. سیستم مدیریت حضور و غیاب سپیدار همکاران سیستم، با بهره‌گیری از قوی‌ترین تکنولوژی روز دنیا،‌ به‌صورت بومی طراحی شده است. یکپارچه‌سازی این نرم‌افزار با برنامه‌های مالی سپیدار، به کسب‌و‌کارها در مدیریت تردد و مرخصی کارکنان کمک فراوانی می‌کند.

شرکت سپیدار سیستم همچنین ارائه‌دهنده بهترین نرم افزار حسابداری فروشگاهی و شرکتی در ایران است. حضور نمایندگی‌های فروش و آموزش در سراسر کشور و پشتیبانی کامل خدمات، از مزیت‌های خرید از این شرکت معتبر هستند. برای خرید محصولات سپیدار، می‌توانید وارد سایت sepidarsystem.com شوید. همچنین شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ پل ارتباطی شما با شرکت سپیدار سیستم است. کارشناسان فروش و پشتیبانی این مجموعه پاسخ‌گوی سؤال‌های شما خواهند بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد