اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چرا ایران به قطعنامه تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای منفی داد؟

تخت روانچی درباره رای منفی ایران به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر، گفت: ایران این قطعنامه را داری انگیزه‌های سیاسی می‌داند که بی‌طرفی سازمان ملل را خدشه دار می‌کند.

به گزارش سایت طلا،این سخنان در نشست امروز پنجشنبه ۱۸ فروردین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان شده که در آن قطعنامه تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید.

۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور هم به آن رأی ممتنع دادند. ایران از جمله کشور‌هایی بود که با این قطعنامه مخالفت کرد.

آمریکا دوشنبه بعد از متهم کردن نیرو‌های ارتش روسیه به کشتار صد‌ها نفر از غیرنظامیان در شهر «بوچا» خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شده بود.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در اظهاراتی این قطعنامه را «سیاسی» خواند و اعلام کرد که ایران به آن رأی منفی خواهد داد.

آقای مجید تخت‌روانچی گفت: دولت ایران عمیقا درباره تداوم تشدید وضعیت بشردوستانه در اوکراین که باعث توجه گسترده بین المللی شده، ابراز نگرانی می کند و متن پیش‌نویس قطعنامه حاضر را داری انگیزه های سیاسی می داند که بی‌طرفی سازمان ملل را خدشه دار می‌کند.

به گفته او، «دولت ایران اهمیت ویژه به ارتقا و صیانت از حقوق بشر قائل است، لیکن سوء استفاده از ساز و کار حقوق بشر ملل متحد برای اهداف سیاسی را مغایر اصل ضرورت جهان شمولی و عدم برخورد گزینشی در پرداختن به موضوعات حقوق بشری می‌داند. به همین دلیل بر این باوریم که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی کوته بینانه باشد.»

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: تاکید می‌کنیم که کار شورای حقوق بشر باید به صورت غیرسیاسی و غیر تقابلی پیگیری شده و عضویت در این نهاد نباید بر مبنای سیاسی کاری باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران مجددا بر ضرورت حل و فصل صلح آمیز اختلافات بر مبنای حقوق بین الملل و احترام کامل تمام طرف‌ها به منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید می‌کند.»

به گفته آقای تخت روانچی، «ایران تاکید دارد حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشور‌ها باید به طور کامل مورد احترام بوده و امنیت و ایمنی تمام غیرنظامیان تضمین شود. دولت ایران عمیقا در خصوص تداوم تشدید وضعیت بشردوستانه در اوکراین که موجب توجه گسترده بین المللی شده، ابراز نگرانی می‌کند.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد