اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اخراج ۲۰۰ دیپلمات و کارمند روس از اروپا ظرف دو روز گذشته

تقریباً دویست کارمند دیپلماتیک روسیه در این هفته در بیان مستقیم خشم دولت‌ها از قتل غیرنظامیان اوکراینی که هنگام خروج نیروهای نظامی مسکو فاش شد، از کشورهای اروپایی اخراج شدند.

به گزارش سایت طلا به نقل از اسپوتنیک، در یکی از بزرگترین شکست‌های دیپلماتیک در سال‌های اخیر، از روز دوشنبه به ۲۰۶ دیپلمات و کارمند سفارت روسیه گفته شده که دولت‌های ایتالیا، فرانسه، آلمان و جاهای دیگر، از اقامت آنها در کشورهایشان استقبال نمی‌کنند.

با احتساب ۱۰۰ نفر دیگر که قبل از آغاز حمله اخیر روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه اخراج شدند، تعداد دیپلمات‌ها و کارمندان اخراجی سفارت‌های روسیه به بیش از ۳۲۵ نفر می‌رسد که انتظار می‌رود تعداد بیشتری نیز به دنبال داشته باشد.

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، گفته: تصمیم گرفتم تعدادی از کارمندان نمایندگی دائم روسیه در اتحادیه اروپا را به دلیل فعالیت‌هایی که با وضعیت دیپلماتیک آنها در تضاد است، عنصر نامطلوب اعلام کنم.

وی افزود: ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا برای آشنایی با این تصمیم به سرویس خارجه اروپا دعوت شده است.

در آلمان، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه، روز دوشنبه گفت که ۴۰ کارمند سفارت روسیه باید این کشور ترک کنند، منابع اطلاعاتی گفتند که دیپلمات‌ها به عنوان تهدیدی مستقیم برای اوکراینی‌های مقیم آلمان تلقی می‌شوند. این اخراج‌ها به عنوان پاسخی فوری به قتل غیرنظامیان در شهر بوچا در شمال کی‌یف توصیف شد که دولت آلمان آن را جنایات جنگی توصیف کرده است.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که جسد ۴۱۰ غیرنظامی از شهرهایی در منطقه کی‌یف پس از خروج نیروهای روسی به دست آمده است. بربوک گفت: «دولت امروز تصمیم گرفته است تعداد قابل توجهی از افراد مرتبط با سفارت روسیه را که به طور روزانه در آلمان در برابر آزادی ما، علیه انسجام جامعه ما کار می‌کنند، به عنوان عنصر نامطلوب معرفی کند.»

منابع اطلاعاتی آلمان به رسانه‌ها در آلمان اطلاع داده‌اند که افرادی که قرار است اخراج شوند شامل افرادی می‌شوند که برای اوکراینی‌های مستقر در آلمان و همچنین حدود ۳۰۷۰۰۰ پناهجوی اوکراینی که از زمان شروع جنگ وارد شده‌اند، «تهدید ملموس» هستند.

منابع اطلاعاتی گفته‌اند که معتقدند حدود ۲۰۰۰ مظنون به جاسوسی روسیه در آلمان فعالیت می‌کنند.

اسپانیا گفته است که ۲۵ دیپلمات و کارمند سفارت روسیه باید این کشور را ترک کنند. خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه، پس از جلسه هفتگی کابینه گفت: «تصاویر غیرقابل تحملی که از کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا پس از خروج ارتش روسیه دیده‌ایم، عمیقاً ما را خشمگین می‌کند». وی گفت که دیپلمات‌ها و کارکنان "تهدیدی برای منافع کشور" هستند و فورا اخراج خواهند شد.

ایتالیا پیشتر اعلام کرده بود که ۳۰ دیپلمات را به دلیل آنچه وزیر خارجه این کشور، لوئیجی دی مایو، "دلایل امنیت ملی" خوانده بود، اخراج می‌کند. او گفت که وزارت او سفیر روسیه در ایتالیا، سرگئی رازوف را احضار کرده است تا تصمیم دولت ایتالیا را به او اطلاع دهد و به او گفته است که افراد در لیست به عنوان افراد نامطلوب معرفی شده‌اند.

فرانسه روز دوشنبه ۳۵ دیپلمات را اخراج کرد و آن را بخشی از یک اقدام مشترک اروپایی خواند و فعالیت افرادی را که برای برکناری مشخص شده‌اند، "بر خلاف منافع امنیتی" توصیف کرد.

وزیر امور خارجه لیتوانی، گابریلیوس لاندسبرگیس، در همان روز گفت که به عنوان بیان "همبستگی کامل لیتوانی با اوکراین و مردم اوکراین"، سفیر روسیه را اخراج خواهد کرد. او گفت که سفیر خود در روسیه نیز در آینده نزدیک به ویلنیوس بازخواهد گشت.

اسلوونی روز سه‌شنبه اعلام کرد ۳۳ دیپلمات روسی باید اخراج شوند.

استونی که با روسیه هم مرز است اعلام کرد که ۱۴ کارمند کنسولی روسیه از جمله هفت کارمند دارای وضعیت دیپلماتیک را اخراج می‌کند.

پرتغال ۱۰ نفر را اخراج می‌کند.

وزارت امور خارجه سوئد گفت که به سه دیپلمات روسی که گفته است «عملیات غیرقانونی» انجام داده‌اند باید گفته شود که بروند.

دانمارک گفت ۱۵ افسر اطلاعاتی روسیه که مستقیماً به جاسوسی متهم شده‌اند، ظرف ۱۴ روز مجبور به ترک این کشور خواهند شد. وزارت خارجه دانمارک اعلام کرد که از اخراج سفیر خودداری می‌کند زیرا نمی‌خواهد روابط دیپلماتیک خود را با مسکو به طور کامل قطع کند.

هلند نیز اعلام کرد که باید ۱۷ کارمند سفارت روسیه، آمستردام را ترک کنند.

بلژیک ۲۱ دیپلمات را اخراج می‌کند.

پرتغال ۱۰ کارمند سفارت روسیه را اخراج خواهد کرد. وزارت خارجه پرتغال در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور اخراج ۱۰ کارمند سفارت روسیه از این کشور را صادر کرده است. در این بیانیه آمده است که فعالیت‌ این ۱۰ کارمند «مخالف امنیت ملی» پرتغال تشخیص داده شده و آنها دو هفته فرصت دارند تا این کشور را ترک کنند.

مقامات رومانی اعلام کردند که ۱۰ دیپلمات را از سفارت روسیه در بخارست اخراج می‌کنند. وزارت خارجه رومانی اعلام کرد که اقدامات این ۱۰ کارمند سفارتخانه، «در تضاد با مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک است».

همچنین تعداد زیادی دیپلمات روسی از ایالات متحده، لهستان، بلغارستان، اسلواکی، جمهوری چک، ایرلند اخراج شدند.

به نوبه خود، روسیه تاکنون گفته است که تعداد انگشت شماری از دیپلمات‌های لیتوانی، لتونی و استونی را اخراج خواهد کرد، اگرچه انتظار می‌رود تعداد بیشتری از این دیپلمات‌ها به دنبال آن باشند.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، گفت که اخراج‌ها بخشی از یک "کارزار از پیش هماهنگ شده" بوده و افزود که این اخراج‌ها نتیجه معکوس دارند و تاثیر طولانی‌مدتی خواهند داشت. وی گفت: "این ضربه‌ای به روابط دوجانبه و کانالهای گفتگوهای دیپلماتیک است." او افزود که روسیه "اقدامات تلافی جویانه" را اتخاذ خواهد کرد.

دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه درباره نگرش کرملین به اخراج گسترده دیپلماتهای روسی از کشورهای غربی صحبت کرد و این گونه تصمیمات را کوته فکرانه خواند و توضیح داد که این تصمیمات امکان ارتباطات دیپلماتیک و کار در شرایط بحرانی را محدود می‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد