اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درباره اثرات کم خوابی بر بدن بیشتر بدانید

حتما تا به حال اثرات کم خوابی را تجربه کرده اید. وقتی شب کم می خوابید قطعا روز بعد هنوز خسته هستید یا احساس می کنید بد اخلاق و گیج هستید

حتما تا به حال اثرات کم خوابی را تجربه کرده اید. وقتی شب کم می خوابید قطعا روز بعد هنوز خسته هستید یا احساس می کنید بد اخلاق و گیج هستید. از دست دادن 7-9 ساعت خواب شبانه سیستم و ریتم روزانه و شبانه بدن شما را به هم می زند. باید بدانید که اثرات طولانی مدت کم خوابی واقعی است و توانایی های ذهنی شما را از بین می برد و سلامت جسمی تان را در معرض خطر واقعی قرار می دهد.

سیستم عصبی مرکزی

سیستم عصبی مرکزی شما شاهراه اصلی اطلاعات بدن شما است. خواب برای حفظ عملکرد صحیح آن ضروری است، اما بی خوابی مزمن می تواند نحوه ارسال و پردازش اطلاعات توسط بدن شما را مختل کند. در طول خواب، مسیرهایی بین سلول‌های عصبی (نورون‌ها) در مغز ایجاد می‌شود که به شما کمک می‌کند اطلاعات جدیدی را که یاد گرفته ‌اید به خاطر بسپارید. کم خوابی مغز شما را خسته می کند، بنابراین نمی تواند وظایف خود را نیز انجام دهد. همچنین ممکن است تمرکز یا یادگیری چیزهای جدید برای شما دشوارتر باشد. سیگنال‌هایی که بدن شما ارسال می ‌کند نیز ممکن است با تأخیر همراه باشد و هماهنگی شما را کاهش دهد و خطر تصادف را افزایش دهد. اگر کم خوابی به اندازه کافی ادامه یابد، ممکن است دچار توهم شوید - دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعا وجود ندارند.

سیستم ایمنی بدن

هنگام خواب، سیستم ایمنی بدن شما مواد محافظ و ضد عفونت مانند آنتی بادی ها و سیتوکین ها تولید می کند. از این مواد برای مبارزه با مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها استفاده می کند. برخی از سیتوکین ها نیز به خوابیدن شما کمک می کنند و به سیستم ایمنی بدن شما کارایی بیشتری برای دفاع از بدن در برابر بیماری می دهند. کم خوابی مانع از تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود. اگر به اندازه کافی نخوابید، بدن شما ممکن است نتواند مهاجمان را دفع کند، و همچنین ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا پس از بیماری بهبود پیدا کنید. محرومیت طولانی مدت از خواب همچنین خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت شیرین و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

دستگاه تنفسی

رابطه بین خواب و سیستم تنفسی هر دو طرف است. یک اختلال تنفسی در شب به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) می تواند خواب شما را مختل کند و کیفیت خواب را کاهش دهد. همانطور که در طول شب از خواب بیدار می شوید، این می تواند باعث کم خوابی شود که شما را در برابر عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا آسیب پذیرتر می کند. کمبود خواب همچنین می تواند بیماری های تنفسی موجود مانند بیماری مزمن ریوی را بدتر کند.

سیستم قلبی و عروقی

خواب بر فرآیندهایی که قلب و عروق خونی شما را سالم نگه می دارند، از جمله آن هایی که بر قند خون، فشار خون و سطح التهاب شما تأثیر می گذارند، تأثیر می گذارد. همچنین نقش حیاتی در توانایی بدن شما برای التیام و ترمیم عروق خونی و قلب دارد. افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. یک تحلیل بی خوابی را با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مرتبط دانسته است.

سیستم غددد درون ریز

تولید هورمون به خواب شما بستگی دارد. برای تولید تستوسترون، شما به حداقل 3 ساعت خواب بدون وقفه نیاز دارید که تقریباً زمان اولین R.E.M شما است. قسمت. بیدار شدن در طول شب می تواند بر تولید هورمون تاثیر بگذارد. این وقفه همچنین می تواند بر تولید هورمون رشد به خصوص در کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارد..این هورمون ها به بدن در ساخت توده عضلانی و ترمیم سلول ها و بافت ها علاوه بر سایر عملکردهای رشد کمک می کنند.غده هیپوفیز در طول روز هورمون رشد ترشح می کند، اما خواب کافی و ورزش نیز به ترشح این هورمون کمک می کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد