اونس طلا2414.89
مظنه14,336,000
18 گرم3,309,400
ارزش سکه32,299,008
قدیم (بهار)37,200,000
جدید (امامی)39,900,000
نیم23,200,000
ربع14,500,000

آیا می دانید هدف از خوابیدن چیست؟

خواب برای سلامتی ضروری است. در واقع، ما برای زنده ماندن به خواب نیاز داریم درست مثل آب و غذا. بنابراین، جای تعجب نیست که ما حدود یک سوم از زمان خود را صرف خوابیدن می کنیم.

خواب برای سلامتی ضروری است. در واقع، ما برای زنده ماندن به خواب نیاز داریم درست مثل آب و غذا. بنابراین، جای تعجب نیست که ما حدود یک سوم از زمان خود را صرف خوابیدن می کنیم.

بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی در طول خواب اتفاق می افتد :

مغز اطلاعات جدید را ذخیره می کند و از شر زباله های سمی خلاص می شود.

سلول های عصبی با هم ارتباط برقرار می کنند و سازماندهی مجدد می کنند که از عملکرد سالم مغز پشتیبانی می کند.

بدن سلول ها را ترمیم می کند، انرژی را بازیابی می کند و مولکول هایی مانند هورمون ها و پروتئین ها را آزاد می کند.

این فرآیندها برای سلامت کلی ما حیاتی هستند بدون آنها، بدن ما نمی تواند به درستی کار کند.

چرا می خوابیم؟

هنوز چیزهای زیادی در مورد هدف خواب ناشناخته است. با این حال، به طور گسترده پذیرفته شده است که تنها یک توضیح خاص برای اینکه چرا ما باید بخوابیم وجود ندارد. احتمالاً به دلایل بیولوژیکی زیادی ضروری است.

تا به امروز، دانشمندان دریافته اند که خواب از راه های مختلفی به بدن کمک می کند. در این مقاله برخی از این دلایل را بازگو می کنیم.

1. حفظ انرژی

بر اساس این تئوری ، برای حفظ انرژی به خواب نیاز داریم. خواب به ما این امکان را می دهد که با صرف بخشی از زمان خود برای عملکردی با متابولیسم پایین، نیاز به کالری و انرژی را کاهش دهیم. این مفهوم با روشی که میزان متابولیسم ما در طول خواب کاهش می یابد پشتیبانی می شود. تحقیقات نشان می دهد که 8 ساعت خواب برای انسان می تواند باعث صرفه جویی روزانه 35 درصدی انرژی در هنگام بیداری کامل شود.

2. ترمیم سلولی

نظریه دیگری به نام نظریه ترمیمی می گوید که بدن برای بازیابی خود به خواب نیاز دارد. یده این است که خواب به سلول ها اجازه ترمیم و رشد مجدد می دهد. این توسط بسیاری از فرآیندهای مهمی که در طول خواب اتفاق می‌افتد پشتیبانی می‌شود، از جمله: ترمیم عضلات ، سنتز پروتئین ، رشد بافت ، ترشح هورمون ، عملکرد مغز.

نظریه انعطاف پذیری مغز می گوید خواب برای عملکرد مغز لازم است و به طور ویژه به نورون ها یا سلول های عصبی شما اجازه سازماندهی مجدد می دهد .هنگامی که می خوابید، سیستم گلیمفاتیک (تخلیه مواد زائد) مغز شما مواد زائد را از سیستم عصبی مرکزی پاک می کند. محصولات جانبی سمی را از مغز شما که در طول روز تجمع می کنند، حذف می کند. این به مغز شما اجازه می دهد وقتی از خواب بیدار می شوید به خوبی کار کند.

3.رفاه عاطفی

به طور مشابه، خواب برای سلامت عاطفی ضروری است. در طول خواب، فعالیت مغز در مناطقی که احساسات را تنظیم می کند افزایش می یابد و در نتیجه از عملکرد سالم مغز و ثبات عاطفی حمایت می کند. یک مثال از اینکه چگونه خواب می تواند به تنظیم احساسات کمک کند در آمیگدال رخ می دهد. این قسمت از مغز که در لوب گیجگاهی قرار دارد، مسئول پاسخ ترس است. این چیزی است که واکنش شما را هنگام مواجهه با یک تهدید درک شده، مانند یک موقعیت استرس زا، کنترل می کند. وقتی به اندازه کافی بخوابید، آمیگدال می تواند به روشی سازگارتر پاسخ دهد. اما اگر کم خواب هستید، آمیگدال به احتمال زیاد بیش از حد واکنش نشان می دهد.

4.حفظ وزن

خواب با کنترل هورمون های گرسنگی بر وزن شما تأثیر می گذارد. این هورمون ها عبارتند از گرلین که باعث افزایش اشتها می شود و لپتین که باعث افزایش احساس سیری بعد از غذا می شود. در طول خواب، گرلین کاهش می یابد زیرا انرژی کمتری نسبت به زمانی که بیدار هستید مصرف می کنید. با این حال، کمبود خواب باعث افزایش گرلین و سرکوب لپتین می شود. این عدم تعادل شما را گرسنه تر می کند، که ممکن است خطر دریافت کالری بیشتر و افزایش وزن را افزایش دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد