اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رشد 8 درصدی اقتصاد دست یافتنی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به معنای رسیدن به سطح تولید سال ۹۷ است و این هدف قابل کاملا تحقق است.

به گزارش سایت طلا، سید رضا فاطمی‌امین در نشست خبری اظهارداشت: برنامه ریزی برای دستیابی به رشد 8 درصدی برای اقتصاد اتفاق عجیبی نیست.

وی افزود: دست یافتن به این رشد نیازمند هماهنگ کردن سه مولفه تقاضا، تامین مالی و سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد 8 اقتصادی درصدی در سال آینده گفت: این موضوع دست یافتنی است زیرا رشد 8 درصدی در سال 1401 یعنی رسیدن به رشد سال 1397، دست یافتن به رشد 8 درصدی در سال 1401 اتفاق عجیبی نیست چون این سطح تولید در سال 96 و 97 وجود داشت و کار ما در این زمینه بازیابی است.

وی ادامه داد: تنظیم بازار محصولات کشاورزی طبق قانون به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است.

وی با بیان اینکه نتایج 48 پروژه صنعتی از سال 1402 آشکار می شود گفت: تقاضا، تامین مالی سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه سه موردی است که برای رشد اقتصادی 8 درصدی باید به آن توجه کرد.

فاطمی امین تصریح کرد: در مقوله تقاضا بخشی از آن از طریق صادرات و بخشی دیگر از طریق تقاضای داخلی محقق می‌شود که تقاضای داخلی از راهکاری مانند افزایش دستمزدها و شیوه های اعتبار خریدار تحقق می‌یابد. بنابراین اگر تولید داشته باشیم که خریدار نداشته باشد این رشد محقق نمی شود.

وی از پیگیری دو پروژه به صورت همزمان در سال جاری برای مقوله سرمایه در گردش واحدها برای تحقق رشد 8 درصدی خبر داد و گفت: با اجرای آنها فرایند اعطای تسهیلات ساده می شود.

فاطمی امین افزود: در این پروژه پرداخت تسهیلات برمبنای ساختارهایی در سامانه جامع تجارت ثبت شده و منحصرا در حساب فروشنده وجود دارد.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: پروژه دوم تامین مالی زنجیره ای است که امسال برای 4 هزار میلیارد تومان این کار عملیاتی شده است و در نیمه دوم سال آینده نیز بیش از 70 درصد مسائل ما در موضوع سرمایه در گردش حل می‌شود.

وی افزود: توافق افزایش 57 درصدی دستمزد تنها برای کف حقوق است که این توافق چند جانبه است بین نمایندگان کارفرمایان، کارگران و ما که به عنوان یک عضو دولت در آن حضور داریم.

فاطمی امین با بیان اینکه در مورد سامانه جامع تجارت اتفاقات بسیار خوبی افتاده است گفت: یکی از این مباحث صدور هوشمند کارت بازرگانی بدون دخالت دست است همچنین 30 کالای مهم در این سامانه رصد می‌شود.

وزیر صمت درباره واردات اظهار داشت: موضع ما در وزارت صمت در حوزه واردات این است که یک جریان را باید شکل دهیم در حوزه روابط خارجی رویکرد ما کاملا برونگرایی است.

فاطمی امین بیان داشت: در 7 ماه گذشت با 8 کشور مذاکره داشته ایم و یکی از راهبردهای ما در تجارت خارجی این است که از مبادلات دو جانبه به سمت زنجیره بین المللی حرکت کنیم و مبادی و مقاصد صادرات متنوع داشته باشیم و ترکیب واردات و صادرات را تنوع ببخشیم و از خام فروشی فاطمه بگیریم.

وی افزود: من با واردات در هر حوزه ای موافق هستم و معتقدم در هر حوزه ای حتی اگر دارای تکنولوژی بالا هستیم 20 درصد واردات هم داشته باشیم. البته به جز کشورهای که با ما خوب رفتار نکردند و برندهایی مانند ال جی و سامسونگ که تعهدات خود را زیر پا گذاشتند.

وزیر صمت افزود: مهم است که ما در هر بخشی نسبتی از صادرات و واردات را داشته باشیم. اما این که می گویم تا 20 درصد واردات داشته باشیم باید کاملا هوشمندانه باشد که نه به واردات وابسته باشیم و نه به صادرات به یک کشور وابستگی داشته باشیم.

فاطمی امین اظهار داشت: کل زنجیره فولاد در بورس کالا وارد شده است، البته بورس کالا مانند سال گذشته نیست و قواعد زیادی در بورس کالا اجرایی شده است. از شهریور و مهر به بعد روند قیمت میلگرد، شمش و ورق رو به کاهش بوده است البته طی 2 هفته اخیر به علت مناقصات روسیه و اوکراین افزایش قیمت داشته ایم که این موضوع هم مدیریت می شود.

وی افزود: واردات سنگ آهن در حال بررسی است و سهمیه بندی به طور کامل در فلزات برداشته شده است.

وزیر صمت در زمینه راهبرد توسعه صنعتی اظهار داشت: این راهبرد کاملا تدوین شده و مشخص است و اهداف آن تا چهار سال آینده برآورده شده است، اولویت ها مشخص شده است و احتمالا اوایل سال آینده منتشر می شود.

فاطمی امین در رابطه با صادرات اظهار داشت: صادرات امسال به بیش از 47 میلیارد دلار می رسید در سال گذشته 35 میلیارد دلار بود، وعده ما افزایش 5 میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته در صادرات بود که اکنون صادرات بیشتر از وعده ما محقق شد.

وی در مورد آمایش صنعتی اظهار داشت: این موضوع بسیار مهم است زیرا شهرهایی که صنایع بیش از حد در آن مستقر شده‌اند و مهاجرت‌های زیادی به آنجا صورت گرفته اما در مقابل شهرهایی وجود دارند که وضعیت بسیار اسفناکی دارند. بنابراین مطالعات کامل در این زمینه انجام شده که این موضوع نیز سال آینده منتشر خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد