اونس طلا2337.71
مظنه14,796,000
18 گرم3,415,600
ارزش سکه33,335,388
قدیم (بهار)37,500,000
جدید (امامی)40,400,000
نیم23,800,000
ربع14,450,000

چگونه طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهیم؟

طلا یک فلز گران ‌بهاست بنابراین معمولاً نمونه‌ های مشابه آن به ‌صورت زیورآلات تقلبی نیز ساخته می ‌شود. طبق اغلب استاندارد‌ های بین‌المللی ، هر چیزی که در آن کمتر از7/%41 یا 10 قیراط طلا وجود داشته باشد تقلبی به‌ حساب می ‌آید.

طلا یک فلز گران ‌بهاست بنابراین معمولاً نمونه‌ های مشابه آن به ‌صورت زیورآلات تقلبی نیز ساخته می ‌شود. طبق اغلب استاندارد‌ های بین‌المللی ، هر چیزی که در آن کمتر از7/%41 یا 10 قیراط طلا وجود داشته باشد تقلبی به‌ حساب می ‌آید. اگر طلایی دارید که نمی دانید اصل است یا تقلبی ، بهترین کار این است که به یک طلا ‌فروشی معتبر مراجعه کنید. اگر نمی‌خواهید این کار را انجام بدهید، ویژگی ‌های اصلی آن را بررسی کنید تا بتوانی اصل یا تقلبی بودن طلای مورد نظرتان را تشخیص بدهید. همچنین می‌ توانید برای اطمینان بیشتر، آزمایش چگالی یا اسید نیتریک را انجام بدهید. چند آزمایش مختلف را انجام بدید ؛ اگر نتیجه‌ ی همه‌ ی آزمایش‌ها درست بود، می‌‌توانید مطمئن شوید که طلا اصل است.

کد حک‌ شده‌ی روی طلا را بررسی کنید. کد حک‌ شده‌ی روی طلا، میزان خلوص طلا را نشان می‌ دهد. این کد معمولاً روی بند‌ طلا‌ یا قسمت داخلی انگشتر حک می‌شود. این حکاکی معمولاً روی سکه ‌ها یا شمش‌ های طلا هم انجام می‌ شود. بسته به سیستمی که برای رتبه ‌بندی خلوص طلا استفاده می‌ شود،‌ این کد ممکن است به ‌صورت عددی بین 1 تا 999 یا صفر کا تا بیست و چهار کا نوشته شود.

برای بررسی بهتر کد حک ‌شده از یک ذره‌بین استفاده کنید. بررسی کد ممکن است بدون استفاده از ذره‌ بین سخت باشد مخصوصاً روی طلا‌های کوچکی مثل انگشتر‌. کد طلا‌های قدیمی ممکن است به ‌وضوح قابل ‌مشاهده نباشد. بعضی ‌وقت‌ها کد طلا با گذشت زمان پاک می‌ شود یا ممکن است از اول روی طلا کدی حک نشده باشد. حک کد روی طلا از سال ۱۹۵۰ در بعضی از کشور‌ها مثل هندوستان رایج شد ولی انجام آن از سال ۲۰۰۰ میلادی اجباری شد.

از کد حک ‌شده برای مشخص ‌کردن مقدار طلای موجود استفاده کنید. بیشتر سکه‌ها و زیورآلات از طلای خالص ساخته نمی ‌شوند و با فلزات دیگر ترکیب می‌شوند. برای کد گذاری طلا از دو روش استفاده می ‌شود. سیستم رتبه ‌بندی شماره که در اروپا استفاده می‌شود و با اعداد ۱ تا ۹۹۹ مشخص می‌شود که عدد ۹۹۹ به ‌معنی طلای خالص است. مقیاس ۰ تا ۲۴K که در آمریکا استفاده می‌شود و درج عدد ۲۴ K به معنی طلای خالص است.

طلا‌های تقلبی هم ممکن است کد‌ها و شماره‌هایی داشته باشند که معتبر به ‌نظر برسند بنابراین برای تشخیص اصل‌ بودن طلا نباید فقط به کد روی آن توجه کرد مگر اینکه مطمئن باشید طلای مورد نظر اصل است.

بررسی کن آیا در جا‌‌هایی که طلا ساییده شده است،‌ تغییر رنگ قابل ‌توجهی مشاهده می‌کنید یا خیر. طلا یک فلز بسیار نرم است، بنابراین طلای آبکاری‌ شده معمولاً با گذشت زمان ساییده می ‌شود و از بین می ‌رود. لبه‌ های زیور‌آلات و سکه‌ها بهترین جا برای بررسی هستند. این قسمت‌ها اغلب در طول روز با پوست و لباس‌ها در تماس هستند. اگر فلز دیگری را به ‌غیر‌ از طلا زیر لبه ‌ها مشاهده کردید به معنی این است که طلای موردنظر واقعی نیست و آبکاری شده است.

هنگام استفاده از طلا به هر‌ گونه تغییر رنگ روی پوست توجه کنید. طلای خالص با عرق یا چربی پوست واکنش نشان نمی‌دهد بنابراین اگر روی پوستتان لکه‌ ی سیاه یا سبز رنگی دیدید به این معنی است که فلز مورد نظر طلا نیست. نقره رد سیاه ‌رنگ و مس رد سبزرنگی روی پوست باقی می‌ گذارد. اگر لکه‌های روی پوست زیاد است احتمالاً طلای مورد نظر آنقدر که فکر می‌کنید خالص نیست.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد