اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

جاده سنگلاخ کارآفرینی در 6 سال گذشته‌ ناهموارتر شد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در 6 سال گذشته نه تنها موانع کسب و کار برداشته نشد بلکه دست اندازهای جدیدی نیز اضافه شد و امروز جاده سنگلاخ کارآفرینی ناهموارتر از گذشته شده است.

به گزارش سایت طلا،مسعود خوانساری امروز در ششمین مراسم اعطای نشان امیرالضرب و 138 سالگی اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: در 6 سال گذشته ضمن برگزاری مراسم امین الضرب و انتخاب کارآفرینان کشور رصد دقیقی از فضای کسب و کار کشور صورت پذیرفته است اما در این مدت متأسفانه‌ نه تنها موانع کسب و کار برداشته نشده که دست اندازهای جدیدی نیز اضافه شده است و امروز جاده سنگلاخ کارآفرینی ناهموارتر از گذشته شده است.

وی افزود: برای تفسیر شرایط امروز به مولفه‌های روشنی از جمله تحریم‌های خارجی، وضعیت سیاست داخلی، خود تحریمی‌ها، رشد نرخ تورم، افزایش حجم نقدینگی، سیلاب کسری بودجه دولتی و بی انضباطی مالی و در یک کلام فضای نامناسب کسب و کار می توان اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: هر کدام از این موارد چنان قدرتی دارد که یک اقتصاد سالم و پویا را زمین گیر کند من از همه اینها مهمتر و بلکه مقدم بر همه اینها حکمرانی نامطلوب را می دانم.

وی افزود: وضعیت کنونی نگران کننده است، اشاره به این موارد سیاه نمایی نیست، از زبان بیگانه هم بیان نمی شود، بلکه درد و دل کسانی است که با وجود همه این ناملایمات پای این کشور ایستاده اند، کسب و کارشان را رها نکرده و همچنان به تولید ادامه می دهند، آنان امروز یک تقاضای آشکار از حاکمیت دارند و آن بازگشت به منطق حکمرانی صحیح و در تراز کشورهای توسعه یافته است و فارق از جلوه‌های سیاسی سوال این است که چطور سنگاپور، مالزی، چین، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر از مهلکه فقر و تباهی نجات یافته‌اند و به دل توسعه قدم گذاشته‌اند، چه کیمیایی در رفتار آنها پنهان است که برایشان راه را همواره می سازد. آیا دسترسی به آن برای کشور ما با وضعیت امروز ناممکن به نظر می رسد.

خوانساری بیان داشت: با اطمینان باید بگویم که راه چاره برای گذر از این شرایط برنامه ریزی دقیق و عمل به حکمرانی صحیح است امروز فعالان اقتصادی در مرکز توفان ها ایستاده‌اند که هر وزشی بادی شرایط آن را پیش از پیش متلاطم می سازد، دستیابی به توافق و عدم آن، برخوردهای سلیقه‌ای در وزارتخانه ها، فقدان عزم جدی برای مسائل جاری، سازمان مالیاتی، بانک‌ها و چندین دستگاه دیگر و همچنین قیمت گذاری دستوری، اقتصاد دولتی و عدم واگذاری کارها به بخش خصوصی همگی نمونه های آشکاری از مسائلی است که یک کارآفرین ایرانی باید روزانه به جنگ آنها برود.

وی مدعی شد:‌ بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران داخلی خسته و ناامید از چشم انداز اصلاح شرایط هستند و در حال خروج از کشورند و نگران‌کننده‌تر این که این اتفاق در نسل‌های جوان استارتاپی به شدت رو به افزایش است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: کوچ جوانان کارآفرین و سرمایه گذار به کشورهای دیگر باید به یک تلنگر جدی برای سیاست گذاران و دولتمردان محسوب شود و به جای پوشاندن در پستو با پذیرش این واقعیت تلخ باید به دنبال ریشه یابی و برطرف کردن موانع باشند.

وی افزود: امروز در ایران به جای مانع زدایی، هر روز شاهد مانع تراشی های تازه هستیم و متاسفانه سیاستگذاران بجای بهبود فضای کسب و کار با تدوین و صدور بعضی از بخشنامه‌ها و قوانین مسیر کار و کارآفرینی پیچیده تر از قبل می‌کنند.

خوانساری بیان داشت: بنابراین در این شرایط، جوانان کارآفرین‌ وقتی با مشوق های کشورهای دیگر مواجه می شوند برای ساخت آینده خود در کشور دیگر برنامه ریزی می کند. نظرسنجی اخیر توسط مرکز پژوهش های نشان می دهد که مهمترین نارضایتی سرمایه گذاران، عمل نکردن مسوولان به وعده هایشان است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: صدها وعده هایی که برای بهبود شرایط در سال های گذشته داده شده اما نه تنها به بهبود وضعیت منتهی نشده بلکه در بسیاری از مواقع برخلاف آن عمل شده است و شرایط کار را پیچیده تر از گذشته کرده است.

وی افزود: بخش خصوصی ایران از تبار امین الضرب هاست و از بازماندگان ملک التجارهاست و خود را صاحب تاریخی 138 ساله می‌داند و با باریدن باران مشکلات از زمین و آسمان این کارآفرینان و خستگی ناپذیر سر جای خود ایستاده اند و رنج ها را به موفقیت تبدیل کرده اند.

خوانساری بیان داشت: کارآفرین متعهد ایرانی اگرچه در سکوت است اما بی اعتنا به مسائل پیرامون خود نیست. به شما اطمینان می دهم اگر این کارآفرینان در کشور دیگری زیست می کردند و اگر موقعیت افرادی مانند بیل گیتس را داشتند قطعا از آنان سرآمدتر بودند. امروز مساله ما نه تنها کسب و کار بلکه آینده ایران است و کارآفرینان هستند تا اجازه ندهند که ایران در توفان مهیب بحران اقتصادی ویران شود.

وی افزود: جامعه کارآفرینی متعهد ایران تاکنون قحطی، کودتا، جنگ و تحریم دیده ولی هیچ گاه عقب نشینی نکرده است و کارآفرین وفادار به این سرزمین حاضر نیست سرخوشی زندگی در جای دیگر را به قیمت تنهایی ایران انتخاب کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: همه ما برای ایران و برای سرزمینمان کار می کنیم و اگر دولت ها اسیر بروکراسی هستند حداقل مانع نشوند و اجازه دهند بازسازی اقتصاد ایران به دست کارآفرینان انجام شود و هنوز امید بسیار باقی است و نباید آن را نقش بر آب کرد

وی افزود: امسال با وجود کرونا و همه ناملایمات جشن امین الضرب را به انگیزه تقدیر از کارآفرینان وطن دوست برگزار می کنیم آنها اگر از سمت هیچ نهاد دولتی حمایت نمی شوند باید بدانند که دوستانشان حمایتشان می کنند‌، هنوز امیدواریم با اصلاح روند حکمرانی در کشور امید به مردم بازگردد و سرمایه اجتماعی دوباره زنده شود و به همین امیدها است که زنده‌ایم، نه برای خودمان که برای ایران زنده‌ایم.

انتهای پیام/

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد