اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

از رابطه بین قیمت دلار و طلا چه می‌دانید؟

یکی از سؤالات پرتکراری که در بازارهای مالی مطرح می‌شود، این است که قیمت دارایی‌های مختلف چه تأثیری روی یکدیگر دارند؟

یکی از سؤالات پرتکراری که در بازارهای مالی مطرح می‌شود، این است که قیمت دارایی‌های مختلف چه تأثیری روی یکدیگر دارند؟ طلا، دلار، نفت و ... از جمله مهم‌ترین دارایی‌هایی هستند که نه تنها روی مؤلفه‌های کلان اقتصادی در کشورهای مختلف تأثیرگذار هستند؛ بلکه روی همدیگر نیز تأثیرات مثبت و منفی زیادی دارند. در این مقاله قصد داریم به رابطه بین ارزش دلار آمریکا و طلا بپردازیم. این گزارش را تا انتها مطالعه کنید تا یکبار برای همیشه این دو دارایی و برهم‌کنش آن‌ها بر یکدیگر را بشناسید.

رابطه دو سویه بین دلار و طلا

اولین موضوعی که باید اشاره کنیم این است که تأثیرات بین دلار و طلا کاملا دو سویه است. شاید بپرسید که منظور از رابطه دو سویه چیست؟ واقعیت این است که در بازارهای مالی نفت به عنوان عنصر کلیدی در تعیین قیمت دارایی‌های مختلف به شمار می‌رود. در واقع بالا و پایین شدن نفت روی قیمت دلار و طلا خیلی زود اثر می‌گذارد. نکته مهم این است که این رابطه کاملا یک سویه بوده و فقط تغییر قیمت نفت است که روی قیمت دلار و طلا تأثیر می‌گذارد.

اما جنس رابطه بین دلار و طلا دو سویه است. به این معنی که تغییر قیمت هر کدام از آن‌ها روی قیمت دیگری در بازارهای جهانی تأثیرگذار است. بنابراین اولین نکته‌ای که باید در تحلیل‌های خود در بازار مد نظر قرار دهید، همین مسئله است.

نگاهی به جایگاه طلا در اقتصاد جهانی؛ از دیروز تا امروز

طلا،‌ فلزی گران‌بها است که در طول تاریخ از زمان اکتشاف تا به امروز جایگاه بی‌نظیر خود به عنوان کالای سرمایه‌ای را حفظ کرده است. در برهه‌ای از زمان دولت‌ها استاندارد طلا را برای عرضه اسکناس‌های خود در سطح دنیا قرار دادند. به این ترتیب هر کشوری که منابع غنی‌تری از طلا داشت، قطعا از اقتصاد قوی‌تری نیز برخوردار بود. اما بیش از 100 سال است که استاندارد طلا از اقتصاد جهانی کنار رفته است. به این معنی که بانک‌های مرکزی در کشور‌های مختلف برای چاپ پول به هیچ عنوان طلا را مبنا قرار نمی‌دهند.

هر چند با حذف طلا به عنوان پشتوانه پول ، همچنان شاهد هستیم که دولت‌ها در کشورهای مختلف هنوز ذخایر طلای خود را به عنوان سرمایه‌های ارزشمندشان ذخیره می‌کنند. با این وجود دیگر نقش طلا در مبادلات رایج روزمره خیلی کمرنگ‌تر از گذشته شده است. به زبان ساده امروز دیگر طلا به عنوان پول شناخته نمی‌شود.

تحلیل رابطه بین دلار و طلا

در ادامه بحث قصد داریم که به بررسی و تحلیل عمیق‌تر پیرامون رابطه بین دلار و طلا داشته باشیم. همان طور که قبلا اشاره کردیم، دلار و طلا رابطه دو سویه با هم دارند. اما آنچه در این جا مورد توجه قرار می‌دهیم این است که در اکثر اوقات دلار نقش پیشرو را ایفا می‌کند یا طلا؟ اجازه دهید همین جا اشاره کنیم که در غالب مواقع دلار نقش پیشرو را ایفا می‌کند. شاید بپرسید که چه دلیلی برای این ادعا وجود دارد؟

واقعیت این است که امروز طلا در بازارهای جهانی مبتنی بر دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود. حال شرایطی را تصور کنید که ارزش دلار روند افزایش به خود بگیرد. به این ترتیب سایر ارزهای فیات در برابر دلار افت ارزش را تجربه می‌کنند. در نتیجه شهروندان کشورهای مختلف برای خرید طلا مجبور به پرداخت پول بیشتری خواهند بود. این اتفاق به طور طبیعی باعث کاهش تقاضای طلا در بازارهای جهانی می‌شود. عرف بازار نیز این گونه است که در پی کاهش تقاضا، قیمت نیز افت می‌کند. به این ترتیب شاهد کاهش قیمت طلا خواهیم بود.

بنابراین به طور کلی هر گاه شاهد افزایش قیمت دلار در مقابل سایر ارزهای فیات باشیم، به فاصله کوتاهی قیمت طلا روند نزولی به خود می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که این گزاره در 100 درصد مواقع رخ نمی‌دهد و در تاریخ نمونه‌های خلاف آن را نیز مشاهده کرده‌ایم. اما آنچه ذکر شد، رویه‌ای است که به طور معمول بارها و بارها در بازارهای مالی شاهدش بوده‌ایم.

قیمت طلا؛ نمودی از وضعیت اقتصادی کشورها

با تحلیلی که در بالا ارائه کردیم، بد نیست که به یک موضوع مهم اشاره کنیم. وقتی اوضاع اقتصادی در سطح کلان در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای صنعتی به سمت رشد و توسعه حرکت می‌کند، تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد افزایش می‌یابد. در نتیجه تقاضا برای طلا در بازارهای جهانی افت می‌کند و شاهد کاهش قیمت طلا خواهیم بود. در عین حال در شرایطی که تورم اقتصادی کشورها را فرا می‌گیرد، مردم برای در امان ماندن دارایی‌هایشان از تورم، به سراغ کالاهای سرمایه‌ای می‌روند. طبیعتا طلا به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های روی میز در این شرایط به شمار می‌رود. در همین راستا با کاهش یا افزایش قیمت طلا می‌توان معیاری برای تحلیل وضعیت اقتصادی کشورها در اختیار داشت.

سرمایه‌گذاری در دلار بهتر است یا طلا؟

پاسخ به این سؤال نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی است. اما با توجه به تحلیلی که در این مطلب ارائه دادیم و درک این موضوع که دلار دارایی پیشرو در مقایسه با طلا به شمار می‌رود، در نتیجه شاید سرمایه‌گذاری در دلار نوعی ابزار پیش‌دستانه در اختیار شما قرار دهد. البته این در شرایطی صادق است که شما سرمایه‌گذاری‌های خود را با در نظر گرفتن تحلیل بنیادی و تکنیکال انجام دهید.

زیماپی؛ ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری دلاری

اگر قصد سرمایه‌گذاری در حوزه ارز و دلار را دارید، ما به شما راه‌حلی ساده و مطمئن پیشنهاد می‌کنیم. کیف پول زیماپی با قابلیت خرید و فروش دلار به صورت آنلاین در دسترس شماست. با استفاده از کیف پول زیماپی می‌توانید نرخ لحظه‌ای دلار را در بازار رصد کنید. در ادامه به راحتی حساب کاربری خود را با ریال شارژ نمایید و مقدار دلار مورد نظرتان را هر چد بسیار اندک خریداری کنید.

البته داستان در همین جا به پایان نمی‌رسد. امکان مشاهده تاریخچه قیمت دلار به صورت نموداری وجود دارد و می‌توانید تحلیل‌های شخصی خود را روی نمودار قیمت دلار اعمال کنید. همچنین تاریخچه تمام تراکنش‌ها در حساب کاربری‌تان برای همیشه حفظ می‌شود. در نتیجه می‌توانید سوابق معاملات خود را در هر زمانی مشاهده کنید. علاوه بر این‌ها امکان پرداخت ارزی در کیف پول زیماپی نیز وجود دارد. از تهیه اکانت‌های پریمیوم و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی خارجی گرفته تا نقل و انتقال ارزی و دلاری به حساب‌های دیگران در خارج از کشور با زیماپی به راحتی امکان‌پذیر است.

خلاصه اگر می‌خواهید نبض بازار دلار را در هر لحظه از شبانه‌روز و در هر جایی که هستید در اختیار داشته باشید، کیف پول زیماپی را از دست ندهید. در تمام مدتی که سرمایه خود را در زیماپی ذخیره می‌کنید، امنیت حساب کاربری‌تان را تضمین می‌کنیم. طعم شیرین سرمایه‌گذاری دلاری را با زیماپی تجربه کنید.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد