اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دادگاه فدرال عراق نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری را تعلیق کرد

دادگاه فدرال عراق، امروز طی حکمی، دستور داد که کلیه اقدامات مربوط به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری متوقف شود.

دادگاه فدرال عراق طی حکمی، دستور توقف اقدامات جاری برای معرفی«هوشیار زیباری» به عنوان نامزدی تصدی پست ریاست‌جمهوری را صادر کرد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، با انتشار سند حکم امروز (یکشنبه، ۶ فوریه)، دادگاه فدرال عراق در خصوص نامزدی این عضو حزب دموکرات کردستان عراق، در خبری فوری اعلام کرد که این نامزدی تا زمان بررسی پرونده ارائه شده، به حالت تعلیق درآمد.

تعلیق نامزدی زیباری برای تصدی پست ریاست‌جمهوری، در پی شکایت رسمی شماری از نمایندگان پارلمان عراق صورت می‌گیرد. وی که نامزد پیشنهادی حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاست‌جمهوری است، در سال ۲۰۱۶ از پست وزارت دارایی عراق به دلیل داشتن پرونده‌های فساد کنار گذاشته شده بود.

بر اساس این گزارش، دادگاه فدرال عراق در پی شکایت چهار نماینده پارلمانی به نامهای، «علی ترکی جسوم»، «دیلان غفور صالح»، «کاروان علی یارویس» و «کریم شکور محمد» که نامزدی زیباری را خلاق قانون اساسی عراق اعلام کرده بودند، به صورت موقت نامزدی وی را به حالت تعلیق درآورد.

قرار است فردا، ۱۸ بهمن ماه جاری (۷ فوریه)، نشست پارلمان جدید عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور برگزار شود. پارلمان عراق پیشتر، اسامی ۲۵ نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری را رسما اعلام کرده بود که به نظر می‌رسید رقابت اصلی برای تصدی این پست میان «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی به نمایندگی از حزب اتحادیه میهنی کردستان و هوشیار زیباری باشد. هرچند که جریان صدر عراق نیز اعلام کرده که در نشست فردا حضور نخواهد یافت.

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد