اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چگونه هوش هیجانی (EQ) خود را بهبود بخشم؟

چرا هوش هیجانی مهم است و چطور باید آن را توسعه دهم؟

تاثیر هوش هیجانی بر زندگی

انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند؛ هر چه بیشتر بتوانیم روابط مثبت ایجاد کنیم و ارتباطات خود را توسعه دهیم، ممکن است زندگی ما غنی تر شود. تحقیقات نشان داده است که بین EQ بالاتر و شادی ارتباط وجود دارد و حتی زمانی که کار سخت می‌شود، EQ می‌تواند به ما کمک کند.

به گفته منبع مورد اعتماد، در یک محیط دانشگاهی، دانش‌آموزانی که هوش هیجانی بالایی دارند (به‌ویژه در زمینه‌های تنظیم هیجان و همدلی)، کمتر قلدری می کنند.

محیط کاری مثال دیگری است؛ تحقیقات در سال 2013 نشان می دهد که EQ توسعه یافته می تواند به شما در دستیابی به اهداف سازمان و افزایش رضایت شغلی (بدلیل ارتباطات مثبتی که تشکیل می دهید)، کمک کند.

در واقع، طبق همان مطالعه، EQ بالا می تواند به سایر افراد اطراف شما نیز کمک کند تا به موفقیت، به ویژه در پروژه های گروهی دست یابید؛ چراکه وقتی احساسات خود را مدیریت می کنید، اطرافیان شما را تحت تأثیر قرار می دهد تا همین کار را انجام دهند، در نتیجه همه برنده می شوند.

نمونه هایی از هوش هیجانی

در اینجا چند نمونه رایج وجود دارد که نشان می دهد EQ بالاتر در مقابلEQ پایین تر چگونه ممکن است به نظر برسد.

خود تنظیمی

سناریو: در جلسه ای هستید و رئیس در حضور سایر همکاران از شما انتقاد می کند.

EQ بالاتر: خونسردی خود را حفظ می کنید، سپس مودبانه، وقت می خواهید تا احساسات خود را در یک محیط امن پردازش کنید.

EQ پایین: ممکن است حالت تدافعی داشته باشید و از دفتر خارج شوید.

همدلی

سناریو: هم اتاقی‌ یا همسرتان به شما می‌گوید که وقتی فراموش می‌کنید زباله‌ها را بیرون ببرید، احساسات او را جریحه‌دار می‌کند.

EQ بالاتر: توضیح می‌دهید که چرا از انجام این کار شانه خالی می کردید و به آنها می‌گویید که چرا آنها صدمه دیده‌اند، سپس با هم یک برنامه اقدام در مورد چگونگی برآورده کردن هر دو نیاز خود ارائه می‌کنید.

EQ پایین: برای شما دشوار است که بفهمید چرا آنها اینقدر ناراحت هستند و احساس می کنید مورد هجوم انتقادشان قرار می گیرید.

خودآگاهی

سناریو: شما و همکارتان برای ارتقای یکسانی گزینه بودید، اما او به جای شما ارتقا می یابد.

EQ بالاتر: فکر می کنید و متوجه می شوید که اگر با خودتان صادق باشید، به اندازه همکارتان سخت کار نکرده اید و ارتقای او شایسته است.

EQ پایین تر: ممکن است یک ایمیل عصبانی به رئیس خود ارسال کنید، درخواست توضیح بخواهید یا تهدید به ترک کار کنید.

انگیزه

سناریو: شما امتحانی را قبول شده اید و در مورد آن در شبکه های اجتماعی پست می گذارید.

EQ بالاتر: شما به خاطر هدفی که به دست آورده اید به خود افتخار کرده و از هر حمایتی که دریافت می کنید قدردانی می کنید.

EQ پایین: ممکن است موفقیت یا ارزش خود را زیر سوال ببرید، زیرا پست شما "لایک" زیادی دریافت نکرده است.

مهارتهای اجتماعی

سناریو: شما در یک قرار ملاقات هستید و به نظر می رسد که خیلی خوب پیش نمی رود.

EQ بالاتر: شما سوالات باز می‌پرسید، ارتباط چشمی خوبی برقرار می‌کنید و گوش دادن فعال را تمرین می‌کنید.

EQ پایین: ممکن است دیگر توجه نکنید و تصمیم بگیرید که محل را ترک کنید.

حالا چگونه هوش هیجانی خود را تقویت کنیم؟

برخی از افراد با EQ بالا متولد می شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند آن را به عنوان مجموعه ای از مهارت ها در نظر بگیرند که باید بدست آورند؛ بنابراین با تمرین و تقویت، توسعه آن امکان پذیر است.

در اینجا چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

خودآگاهی

بطور منظم با کمک دفترچه یادداشت، زمانی را تنظیم کنید؛ این به شما اجازه می دهد تا در مورد نحوه رفتار خود در تعاملات فکر کنید و مواردی را که شما را آزار می دهد یادداشت کنید. می توانید به عقب برگردید و هر از چند گاهی آنها را بخوانید و خودتان را "مطالعه" کنید. همچنین می توانید مراقبه کرده و افکار خود را مشاهده کنید.

خود تنظیمی

تمرینات تنفس عمیق را به طور منظم انجام دهید، به خصوص در هنگام درگیری. شما می توانید یاد بگیرید که چالش ها را به عنوان فرصت های پنهان و "شکست ها" را به عنوان تجربیات یادگیری در قالب مجدد، قرار دهید. سعی کنید هر احساسی را که به وجود می‌آید را بپذیرید و آنچه را که احساس می‌کنید را به زبان بیان کنید.

انگیزه

در نظر بگیرید که برای هر یک از پیروزی‌هایتان وقت بگذارید و آن را جشن بگیرید. هنگامی که تصمیم می گیرید کاری جدید انجام دهید، ایده خوبی است که «چرایی» خود را مشخص کنید. همچنین می‌توانید، لیست کارهایتان را به قسمت‌های کوچک یا کارهای خرد تقسیم کنید؛ کار با یک شریک مسئولیت‌پذیر یا مربی می تواند بیشتر کمکتان کند.

همدلی

برای ایجاد همدلی، سعی کنید به اطراف خود توجه کنید. ببینید آیا می‌توانید «انرژی» محیط خود را دریافت کنید. همچنین می توانید سعی کنید با افراد جدید صحبت کنید یا برای هدفی که به آن اهمیت می دهید داوطلب شوید. اگر در ترافیک گیر کرده‌اید، به افرادی که در ماشین‌هایشان نشسته‌اند نگاه کنید و ببینید چه چیزی می‌توانید در مورد آن‌ها ببینید.

مهارتهای اجتماعی

سعی کنید خود را در موقعیت های جدید قرار دهید؛ وقتی این کار را انجام می دهید، سعی کنید به زبان بدن خود توجه کنید و تماس چشمی خود را حفظ کنید. تمرین گوش دادن فعال نیز می تواند مفید باشد. این نقل قول از گاندی را نیز در نظر بگیرید: "فقط در صورتی صحبت کنید که از سکوت بهتر باشد."

مرحله بعدی

همانطور که گفتیم برخی از افراد به طور طبیعی هوش هیجانی دارند، در حالی که برخی دیگر باید کمی بیشتر روی آن کار کنند،اما ارزش تلاشی که می کنید را دارد، چراکه می تواند بسیاری از زمینه های زندگی شما را بهبود بخشد.

نکته اصلی این است: شما هستید که می توانید احساسات خود را کنترل کنید، بنابراین آنها نباید شما را کنترل کنند. هنگامی که این مهارت مفید را یاد بگیرید، ممکن است کیفیت زندگی شما بهبود یابد. هر چه بیشتر، کیفیت بالاتر.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد