اونس طلا2302.52
مظنه14,666,000
18 گرم3,385,600
ارزش سکه33,042,498
قدیم (بهار)37,900,000
جدید (امامی)41,500,000
نیم24,100,000
ربع15,300,000

هوش هیجانی چیست و در مورد هوش خود چقدر می دانید؟

هوش هیجانی به شما این امکان را می دهد که بخش های کلیدی زندگی خود را ارتقا بخشید.

هوش هیجانی

شما آنها را دیده اید: اشخاصی که در هنگام چالش ها یک موقعیت را به خوبی مدیریت می کنند یا کسانی که شام ​​ناهنجار خانوادگی را با مهربانی اداره می کنند و مثال هایی از این دست...؛ علت این امر آن است که این افراد ممکن است دارای مهارت خاصی به نام هوش هیجانی باشند.

هوش در معنای عام، توانایی یادگیری مفاهیم جدید و به کارگیری دانش در مسائل است. هوش هیجانی (EQ) نیز مشابه است، یعنی "توانایی یادگیری در مورد خودمان و به کار بردن آن در دنیای اطرافمان است."

منبع معتبر تحقیق نشان می‌دهد که EQ بالا یعنی بهبود سلامت روان، روابط، رضایت شغلی و عملکرد تحصیلی بالا...

مولفه های هوش هیجانی چیست؟

اصطلاح «هوش هیجانی » در دهه 1990 ابداع شد، سپس توسط روانشناس و نویسنده دانیل گولمن در کتاب خود «هوش هیجانی چرا می تواند بیش از IQ مهم باشد» رایج شد. در اینجا 5 مؤلفه او است که به آن اشاره می کنیم:

خودآگاهی

اگر به خودآگاهی برسید ، می توانید الگوهای رفتاری و انگیزه های خود را ببینید. شما می دانید که چگونه احساسات و اعمال شما (چه خوب و چه بد) بر اطرافیان شما تأثیر می گذارد؛ می توانید وقتی احساسات خود را مطرح می کنید، آن را نام ببرید و بفهمید که چرا آنجا هستند.

شما همچنین می توانید محرک های خود را بشناسید، نقاط قوت خود را شناسایی کنید و محدودیت های خود را ببینید.

خودآگاه بودن همچنین می تواند به این معنی باشد که شما متواضع هستید، بالاخره همه ما فقط انسان هستیم.

خود تنظیمی

اگر بتوانید خودتنظیمی کنید، واکنش های عاطفی شما متناسب با شرایط خواهد بود.

شما می دانید که چگونه در صورت نیاز مکث کنید و تکانه های خود را کنترل کنید، قبل از اقدام فکر کنید و عواقب آن را در نظر بگیرید.

خود تنظیمی همچنین به این معنی است که می دانید چگونه تنش را کاهش دهید، تعارض را مدیریت کنید، با سناریوهای دشوار کنار بیایید و با تغییرات محیط خود سازگار شوید. همه چیز در مورد بیرون آوردن بخشی از خود است که به مدیریت احساسات کمک می کند.

انگیزه

اگر ذاتاً انگیزه دارید، تشنه پیشرفت شخصی هستید. شما به شدت به سمت موفقیت (نسخه موفقیت شما هر چه باشد)، سوق دارید.

شما برای دستیابی به اهداف الهام می گیرید، چراکه به شما کمک می کند به عنوان یک فرد رشد کنید، نه اینکه این کار را برای پاداش های بیرونی مانند پول، شهرت، موقعیت یا شناخت انجام دهید.

یکدلی

اگر همدل هستید، سطح سالمی از نفع شخصی را مد نظر دارید، اما نه خودمحور.

در مکالمات، به اصطلاح می‌توانید «یک کیلومتر با کفش‌های شخص مقابل راه بروید». حتی اگر اتفاق مشابهی برای شما نیفتاده باشد، می توانید از تجربه زندگی خود استفاده کنید و تصور کنید که ممکن است طرف مقابل چه احساسی داشته باشد و نسبت به آنچه که او می گذراند دلسوز باشید.

شما در قضاوت دیگران کند هستید و این آگاهی را دارید که همه ما با شرایطی که به ما داده شده است، بهترین کار را انجام می دهیم. وقتی بهتر بدانیم، می توانیم بهتر عمل می کنیم.

مهارتهای اجتماعی

اگر مهارت های اجتماعی خود را توسعه داده اید، در کار گروهی مهارت دارید. شما از دیگران و نیازهای آنها در گفتگو یا حل تعارض آگاه هستید.

شما در مکالمه، از گوش دادن فعال، تماس چشمی، مهارت های ارتباط کلامی و زبان بدن باز استقبال می کنید. شما می دانید که چگونه می توانید با دیگران رابطه برقرار کنید یا اگر موقعیت آن باشد، مدیریت خود را ابراز کنید.

چقدر مولفه های هوش هیجانی را دارا هستید؟ در آینده به راه های تقویت هوش هیجانی می پردازیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد