اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کشف مقدار کمی آب در مریخ به شکل یخ

تصویری جدید از مریخ، کلاهک یخی را نشان می‌دهد که قطب جنوب این سیاره را پوشانده و از آب یخ زده و دی اکسید کربن منجمد تشکیل شده است.

به گزارش سایت طلا، تصویری جدید از مریخ، کلاهک یخی را نشان می‌دهد که قطب جنوب این سیاره را پوشانده و از آب یخ زده و دی اکسید کربن منجمد تشکیل شده است.

ناحیه سفید روشن این تصویر کلاهک یخی را نشان می‌دهد که قطب جنوب مریخ را پوشانده و از آب یخ زده و دی اکسید کربن منجمد تشکیل شده است. Mars Express متعلق به ESA این منطقه از مریخ را در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۲ با نور مادون قرمز، سبز و آبی با استفاده از دوربین استریوی با وضوح بالا تصویربرداری کرد.

آیا در مریخ آب وجود دارد؟

پاسخ به این سوال مطمئنا مثبت خواهد بود، اما طبیعتا آب این سیاره شبیه به آب روی زمین نیست. مریخ نورد H۲۰ می‌تواند در مورد گذشته دور این سیاره چیز‌های زیادی به ما بگوید و در عین حال به کاشفان در آینده کمک کند. اوا شلر دانشمند مریخ با استفاده از داده‌های ناسا به این کشف کمک کرد. او در مورد وجود آب در این سیاره گفت: "پاسخ کوتاه در مورد این سوال بله است؛ البته بستگی به این دارد که آب را چگونه تعریف کنیم. آب موجود در مریخ کاملاً شبیه زمین نیست، اما قطعاً وجود دارد. این آب مولکولی است که یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن دارد. همچنین یخ این سیاره نیز کمی متفاوت از زمین است. روی زمین معمولاً یخ فقط یخ آب است. اما در مریخ، در واقع یخ آب و یخ CO۲ با یکدیگر مخلوط شده است. بنابراین مقدار آب این سیاره بسیار کم است، اما وجود دارد."

گفتنی است که لابه‌لای سنگ‌های مریخ نیز آب وجود دارد. بنابراین، می‌توانید سنگ‌ها را به‌ عنوان مجموعه‌ای از لایه‌هایی در نظر بگیرید که گاهی اوقات آب در آن به دام افتاده است. دانشمندان با تعداد زیادی از ماموریت‌های مختلف ناسا آن را اندازه گیری کرده اند. آخرین حالت بالقوه آب این سیاره این است که آیا در این سیاره آب مایع وجود دارد؟ پاسخ این است که آب مایع به صورت مستقیم مشاهده نشده، با این حال رگه‌های تیره‌ای در برخی از تپه‌ها مشاهده شده است که «خطوط شیب دار» نامیده می‌شود.

شواهد آب در مریخ

یک دیدگاه در مورد این خطوط شیب دار این است که می‌تواند توسط جریان آب مایع تشکیل شود، اما ایده‌های دیگری نیز وجود دارد که در آن برای توضیح شکل گیری این رگه‌های تیره نیازی به آب مایع نیست. در واقع ممکن است از طریق جریان ماسه یا چیز‌هایی از این دست شکل گرفته باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد