اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور

معایب تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و آسیب های ناشی از اجرای این سیاست در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری مطرح و بررسی شد.

به گزارش سایت طلا،معایب ارز ۴۲۰۰ تومانی امشب ۲۷ آذرماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور دو کارشناس اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی مروی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اشتباه ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت‌های مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون تکرار شده است گفت: دولت ها تلاش کردند تا نرخ ارز را پایین نگه دارند و دلیل این مسئله بر این بود که بودجه آنها وابسته به درآمدهای نفتی بود.

وی با اشاره به اینکه نمی توانیم رشد نقدینگی داشته باشیم و قیمت ها را پایین نگه داریم افزود: دولت ها فکر می کردند می توانند به صورت دستوری ارز را تک نرخی کنند. قرار بود دولت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگه دارد و حتی اعلام کردند هر گونه خرید و فروش خارج از آن قاچاق است اما بازار کار خود را می‌کند حتی اگر اعلام به قاچاق شود، بازار قاچاق شکل می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حمایت از معیشت محرومین و حمایت از تولید اهدافی است که سیاست‌گذاران اقتصادی آن را بر می‌شمرند گفت: بانک مرکزی باید دالانی را هدف بگیرد و بگوید نرخ ارز را در این دالان نوسان می دهد لذا نوسانات نباید زیاد باشد که به مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب بزند. این دالان باید متناسب با تورم به روز شود . در شرایط اقتصادی کشور یک دلار از ذخایر ارزی پشتوانه تیم مذاکره کننده محسوب می‌شود تا بتوانند به توافق خوب برسند یا نه ،نرخ ارز بر روی انتظارات فعالین اقتصادی اثر می‌گذارد.

مرندی خاطرنشان کرد: نهاده ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به دست مصرف‌کننده برسد لذا باید سامانه ای بگذارند و وضعیت را رصد کنند و جلوی فساد ها را بگیرند . اصابت یارانه باید به کسانی باشد که بیشتر گوشت نمی خورند اما این اصابت یارانه به کسانی است که بیشتر برنج و گوشت می‌خورند.

وی با اشاره به اینکه در نظام اقتصادی سالم به کالاهای آسیب رسان سلامت مانند شکر مالیات بر ارزش افزوده بیشتری وضع می شود اظهار کرد:
اگر ادعای حمایت از معیشت محرومین را داریم این ابزار به هیچ وجه ابزار کارآمدی نیست.

از نظر رفاه اجتماعی ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل دفاع نیست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایطی ارز ۴۲۰۰ تومان وضع می شود که دولت دچار کسری شدید تراز عملیاتی است عنوان کرد: به دلیل کسری شدید تراز عملیاتی، تورم ایجاد می شود و سطح عمومی قیمت همه کالاها بالا می‌رود ،با ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی توانیم از فقرا حمایت کنیم بلکه آن ها را نقره داغ می کنیم و از نظر رفاه اجتماعی به هیچ وجه ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل دفاع نیست.

مرندی با اشاره به اینکه تعادل ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ترجیحی به تعادل منافع افرادی که در این قضیه ذی‌نفع هستند بستگی دارد تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۰ گروه های اجتماعی مختلف، دانشگاهیان ،سیاست‌گذاران و اقتصاددان همه می گویند که ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود ولی ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:مادامی که تعادل منافع به هم نخورد نباید انتظار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشته باشیم. روند رو به افول تورمی که داریم ادامه پیدا می کند، در دهه ۹۰ به صورت میانگین قدرت خرید هر ایرانی ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قشر فقیر جامعه بیشتر از همه قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: بارها به بودجه ۱۴۰۰ هشدار دادیم که بودجه خوبی نیست همچنین بودجه ۱۴۰۱ کسری تراز عملیاتی بالایی دارد.

در ادامه علی ملکی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد شبکه متصل به هم است و تفاوت دمایی که بین بخش‌های اقتصادی به وجود می‌آید همان جایی است که رانت خواران می‌شناسند و از اختلاف دما استفاده می‌کند گفت: اختلاف نرخ ارز در کانال‌های مختلف انگیزه ایجاد می‌کند تا یک عده به نرخ ارزان‌تر دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه تورم کالاهای اساسی که در زنجیره کالاهای نهایی است سبب می شود تا از این ارز استفاده کنند افزود: به لحاظ نظریه های اقتصادی، اقتصاد یک علم است،با استقلال اقتصادی کار شروع می‌شود ولی تداوم آن با مسئله سیاسی گره می‌خورد .

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سیاست‌گذار می خواهد بگوید که نگران گرانی کالا است ولی مسیر غلط را می رود.

ملکی با اشاره به اینکه ناآگاهی در بدنه سیاست‌گذاری توسعه پیدا می‌کند و با منافع سیاسی پیوند می‌خورد اظهار کرد: هر سیاستی یک هدف دارد یا هدف حمایت از تولید و یا هدف حمایت از محرومین است.

این کارشناس اقتصادی گفت: داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی به کام افراد پر قدرت است و هر روز خط فقر بالاتر می‌رود و افرادی که فقیر بیشتر می‌شوند. در نظام جمهوری اسلامی نباید شاهد چنین اوضاعی باشیم، این همه نهادهای حمایتی ایجاد شده که هرکدام به مردم پول می دهند اما باز مسئله فقر حل نشده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد